• fiamalm

Nån som vet vad den här tvättsymbolen betyder?

Har hittat en jättefin kofta till lillen, den är delvis i ull och tvättsymbolen visar en balja med en hand och det står 30 grader i. Hur sjutton ska den tvättas? Kan man tvätta den i ullprogrammet eller? För om det är handtvätt går jag tillbaka med den.....Nån som vet?

• Svar på tråden Nån som vet vad den här tvättsymbolen betyder?
  • Nyfiken gul

handtvätt max 30 grader.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • La Lola

Ja det är handtvätt.

//3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • Sandra  84

Det betyder hand tvätt och med inte så varmt vatten. Då krymper den kanske.

• Pysselgalningen

Du har inte handtvätt på tvättmaskinen då?
    Jag har nått sånt program jag kan köra

• Vårsolen
    där var du snabb
    du kan ju alltid chansa på ullprogrammet men då får du vara beredd på att tröjan kanske inte håller.

Själv har jag en jacka som det stod kemtvätt på, inte en chans tänkte jag och nu har den tvättats utan problem på vanligt 40programm jag vet inte hur många gånger..
  • carola1977

Fast jag lärde mig någon gång för länge sedan att moderna tvättmaskiner är skonsammare mot ömtåliga plagg än handtvätt så kör den på ullprogrammet du .
    Men som sagt symbolen betyder handtvätt.

• carola1977

Ullen mår bäst av att tvättas för hand. Tvätta alternativt i tvättmaskin med varsamt ullprogram eller program för handtvätt. Ullkläder kan centrifugeras lätt. Torktumla ej. Sträck ut plagget så att det får önskad form och bred ut det för att torka.Om du torkar på sträck, häng upp dem i fållen och dra kragen kraftigt nedåt. Då bibehåller plaggen sin form.
    Torka inte ullkläder i direkt solljus, i närheten av ugn eller annan värmekälla.
    (www.ekotextil.se/Shop/Index.php)

www.slipsgossen.se/index.php&id=52&menu=14

• fiamalm

Tack för alla svar!
    Jag lämnar tillbaka tröjan, orkar inte tvätta för hand. Vi har iof ullprogram på tvättmaskinen och i bruksanvisningen står det att det är till för just ullkläder, men jag vågar inte chansa.

• Prinsessan Zelda

handtvätt kan man köra i maskinen, gör jag hela tiden. bara att köra på ylle eller om det finns ännu skonsammare.

• Mollan

Jag kör allt i tvättmaskinen - en sån tröja får åka i 30 gr ullprogram. Jag resonerar som så att klarar plagget inte tvättmaskin kan det inte bo hos oss. Hittills har jag ALDRIG förstört ett plagg märkt med handtvätt genom att köra på ullprogrammet! Så det kan vara värt att chansa.

Svar på tråden Nån som vet vad den här tvättsymbolen betyder?