Överlevnadschans för Tvillingar/Trillingar
Någon som vet hur överlevnadschanserna ser ut om man väntar tvillingar eller fler?
Någon som vet hur överlevnadschanserna ser ut om man väntar tvillingar eller fler?
Det är ju en riskgraviditet att bära fler en ett foster, men allt som oftast går det bra. Någon siffra har jag inte. Det bruker i de flesta fall vara som en enling-graviditet men ostast är tvillingar/trillingar för tidigt födda. Lycka till!
Jag har inga siffror heller men kan berätta att jag fick tvillingar med planerat snitt i v 38+2 utan några problem. Michelle vägde 3165 g och var 49 cm lång medan Jennifers vikt var 3265 g och hon mätte 50 cm. De på Östra sjukhuset i Göteborg där barnen föddes var väldigt imponerade över att tvillingarna var såpass stora. Det fanns inga tecken på att förlossningen skulle kommit igång av sig själv, var förstföderska visserligen men ändå.
Vid tvåäggstvillingar är prognosen ganska bra, tror bara den är ett par procent högre än vid enlingsgraviditet.Vid enäggstvillingar är risken desvärre uppemot 30% för missfall/interuterin fosterdöd. 50% risk för komplikationer av något slag (typ för tidig förlossning). Trillinggraviditeter brukar de faktiskt föreslå selektiv abort vid, iom riskerna för att inget av barnen klarar sig.
Låter deprimerande, men det var de siffrorna vi fick av den läkaren som hade hand om vår tvillinggraviditet (som tyvärr inte slutade så bra).
Men trots allt går ju majoriteten av tvillinggraviditeterna bra.
Från vilken vecka kan de rädda tvillingar/trillingar om de skulle födas?
Ingen av de läkare jag har träffat har föreslagit abort för min del. Inte ens innan de visste hur trillingarna låg. Kan tillägga att jag går på koll varannan vecka på Karolinska institutet ( Huddinge sjukhus ).
Men är inte tvillingar/trillingar senare i utveckligen än om de bara skulle vara ett barn i magen?
Men utvecklas de i samma takt inne i magen som om de bara skulle ha varit en bebis i magen?
Ingen som vet från vilken vecka som tvillingar/trillingar har chans att klara sig om de skulle födas
De borde ha samma chans som enlingar, men barn som föds mkt för tidigt och överlever kan få en del handikapp.
Vi gjorde en fosterreducering på våra trillingar som är officellt tvillingar..
Vi gjorde det beslutet själva eftersom vi hade småbarn innan.
Nu kom tvillingarna alldeles för tidigt(det gick bra, de är friska) så vi är glada för beslutet vi tog. Vi kanske hade förlorat alla 3 om vi inte gjort fosterreducering.