• Mamma080413

När började ni med kudde till era barn?

ja alltså..när började ni med kudde till era barn?
    har hört att man inte ska ha de förens barnet är ca 1 år....
    Nått jag ska tänka på innan killarna börjar använda de, dom är nu 6 månader. tänkte att de kunde vara lite mysigt med en kudde snart.

Hur har ni gjort??

• Svar på tråden När började ni med kudde till era barn?
  • rosalin

vi hade kudde från födseln (istort sätt) Vi blev tillsagda att ha kudde för att motverka platt huvud eftersom barnen sover på rygg nu. Det ska givetvis vaar en platt kudde

• Pingu

Jag har också haft kudde sedan hon var nästan nyfödd. Tunn mjuk kudde och stor nog att ha axlarna också på.

• Bess

Vi har börjat nu, då han e över 1 år. Men det var mer han själv som sov dåligt med kudde. Men nu verkar han gilla det.

Och hans huvud blev INTE platt trots att han sovit utan kudde i 1 år!! Tycker det e så många som skräms med sånt snack.

• mommys minute

Han fick en platt kudde när han var ca 7 månader. Jag märkte att han låg lite obekvämt då. Nu har han den plus en kudde från IKEA. Han är 1 år.

• Winterfresh

Haft IKEA´s kudde (som rekomenderas från 12 månader) sen vi kom hem från BB när sonen var 3 dagar gammal. Och haft min son sovandes på mage eller på sidan på den. Fick råd om att ha kudde för att undvika platt huvud.

• nettis75

Min lilla tjej på 6 mån har en tendens att buffa med huvudet när hon sover på mage. Vi har precis börjat med att lägga en mjuk dunkudde som gör att hon inte stångar in i spjälorna utan fortsätter att ligga skönt. Det funkar i alla fall just nu...

• Blå Flygare

Vi hade tänkt kudde från BB, har kollegor som jobbar med att tillverka hjälmar till bebbar som sovit på rygg utan kudde...

Men tjejen bestämde sig för att sova på mage till vår stora fasa, och då behövs ju ingen kudde. Istället blir det ökad kvävningsrisk om de läggs på rygg på kudden och sen vänder sig till mage (utan att kunna vända sig tillbaka). Så det blev ingen kudde förän någon gång mellan 6 o 12 mån.

• PernillaMacfie

V¨ran dotter har haft en bebis kudde sedan födseln (om hon inte sovit på ngn av oss eller så), vi fick råd om det av bb. När hon var 9 mån fick hon en vuxen kudde för att hon sov bättre om hon kom upp lite.

• lindamarias

Vi har också kudde till vår lille kille sen vi kom hem från bb. Köpte en på Minimundus som är för barn 0-6 månader. Funkar bra.

• mommys minute

Vår baby sov på magen de två första månaderna, sedan gick han över till ryggen. Han sov utan kudde tills han var 7 månader och fick inte ett platt huvud.

• zuzzan

Har haft IKEAs kudde (rek 12 månader) från början, har gått hur bra som helst.

• BettyJkpg

Numera säger dom kudde från födseln, våra barn har alltid haft kudde

• mariliza

Vår son sover på mage, och då ska man inte ha kudde! Men jag undrar när ni som har barn som sover på mage började använda kudde?

• Cilla33
    mariliza skrev 2008-11-10 10:12:18 följande:
    Vår son sover på mage, och då ska man inte ha kudde! Men jag undrar när ni som har barn som sover på mage började använda kudde?
    Jag har en tjej som enbart sovit på mage sedan hon föddes, hon är nu lite över 10 månader och använder nu kudde sedan någon månad tillbaka. Numera vänder hon sig ju hit och dit i sängen hela tiden och ibland ligger hon helst "upp o ner". När hon sovit i vår säng ( på efternatten) har hon haft kudde hela tiden för då har det gått bra att sova på rygg !
Svar på tråden När började ni med kudde till era barn?