• anorca

Vad har ni till fondue?

Go kväll! vad har ni för kött,såser och andra tillbehör till fondue? vi tänkte äta det till helgen. Hoppas på att få lite insperation från er.. Tack på förhand.

• Svar på tråden Vad har ni till fondue?
  • SIN74

Vi ska ha fondue i helgen: potatisklyftor eller kokt potatis, bearnaisesås, sås gjord på lök och ketchup, sås på knaperstekt bacon och gräddfil, grönsaker, kankse lite avokadoröra. Vi brukar ha fläskfile och kanske något oxkött.

• Majsan70

Jag gör olika såser på gräddfil. Curry/senapssås, chili/vitlöksås och vad mer jag är sugen på för stunden.

Baguette är ett måste, samt paprika och annat gott oxå vad jag är sugen på för stunden.

Men nu var det längesedan jag gjorde det o har inte ens en gryta längre.

• Trisse78

Vi brukar ha nötkött, fläskkött och kyckling.

Jag brukar också smaksätta oljan, det brukar bli gott, men lite kletigare när man ska diska ur fonduegrytan.

Jag brukar gör varm bearnaisesås och några kalla såser t.ex tsatziki, gräddfil och chilisås, gräddfilmed curry och krossad annanas.
    Många olika sorters grönsaker är ett måste för oss.

Vanligtvis har vi oerhört mycket mat över dagen efter och då blir det en blandgryta med det mesta i, supergott.

• Majsan70
    Trisse78 skrev 2008-11-05 22:15:35 följande:
    Vi brukar ha nötkött, fläskkött och kyckling.Jag brukar också smaksätta oljan, det brukar bli gott, men lite kletigare när man ska diska ur fonduegrytan.Jag brukar gör varm bearnaisesås och några kalla såser t.ex tsatziki, gräddfil och chilisås, gräddfilmed curry och krossad annanas.Många olika sorters grönsaker är ett måste för oss.Vanligtvis har vi oerhört mycket mat över dagen efter och då blir det en blandgryta med det mesta i, supergott.
  • Majsan70
    Vi brukar ha nötkött, fläskkött och kyckling.Jag brukar också smaksätta oljan, det brukar bli gott, men lite kletigare när man ska diska ur fonduegrytan.Jag brukar gör varm bearnaisesås och några kalla såser t.ex tsatziki, gräddfil och chilisås, gräddfilmed curry och krossad annanas.Många olika sorters grönsaker är ett måste för oss.Vanligtvis har vi oerhört mycket mat över dagen efter och då blir det en blandgryta med det mesta i, supergott.
  • Majsan70
    Gör ett nytt försök här då. *S*

Det låter supergott med smaksatt olja. Hur gör du då?
    Nu fick jag just reda på att maken inte tycker om Fondue, men kanske kan jag fondua när han inte är hemma o då är det ju bra att veta hur du gör. *S*
  • Pelargonen

Pommes, pepparsås eller annan sås, tomater, svamp, lök, ananas, broccoli, paprika och säkert något mer som jag har glömt.

• Trisse78
    Svar på #6
    Majsan70 skrev 2008-11-05 22:18:00 följande:
    Gör ett nytt försök här då. *S*Det låter supergott med smaksatt olja. Hur gör du då?Nu fick jag just reda på att maken inte tycker om Fondue, men kanske kan jag fondua när han inte är hemma o då är det ju bra att veta hur du gör. *S*
    Har jag grillolja hemma så blandar jag det med oljan till fonduen. Annars blandar jag i lite olika kryddor efter tycke och smak. T.ex salt, peppar, vitlökspulver, paprikapulver och grillkrydda. Jag tycker själv att det är godast med grilloljan. Rör om i grytan under tiden som ni "fonduear".

Man kan nog ha i det man själv tycker.

Men som sagt det blir lite extra kletigt i grytan vid diskningen efter som kryddorna gärna samlas där.
  • Majsan70
    Trisse78 skrev 2008-11-05 22:23:31 följande:
    Svar på #6
    Har jag grillolja hemma så blandar jag det med oljan till fonduen. Annars blandar jag i lite olika kryddor efter tycke och smak. T.ex salt, peppar, vitlökspulver, paprikapulver och grillkrydda. Jag tycker själv att det är godast med grilloljan. Rör om i grytan under tiden som ni "fonduear". Man kan nog ha i det man själv tycker.Men som sagt det blir lite extra kletigt i grytan vid diskningen efter som kryddorna gärna samlas där.
    Låter jättegott o skulle jag nu få tillfälle till att fondua så tar jag det med disken. tack för tipset!
  • anorca

Tack för era tips.Får nog åka och handla lite idag.

Svar på tråden Vad har ni till fondue?