• Bullan1978

Järntillskott vid graviditet

Läste i "Mammapraktika" av Leni Söderberg att man bör äta järntillskott efter vecka 20. Det står att det är bra för en MASSA saker och att man enligt WHO bör ta ett tillskott på 100 mg järn/dag.

Jag kan inte hitta något om några eventuella risker med järntillskott när man är gravid efter vecka 20. Är det någon som vet om det finns några?

Jag har inte underrsökt min järnnivå sedan vecka 12 ungefär. Är nu i vecka 23.

• Svar på tråden Järntillskott vid graviditet
  • Malinski 82

Alla behöver ju inte ta tillskott, så du kan ju börja med en svagare järntablett, eller invänta nästa mätning och se hur det ligger till hos dig.

Själv äter jag nån sån där multivitamin-kvinna där det finns lite järn. Det har jag ätit hela tiden, för att jag vet hur mitt järnvärde brukar vara. Däremot känner man oftast om man har riktigt dåligt järnvärde, man blir sjuuukt trött!

Det enda jag hört om järntabletter är att magen kan krångla lite, annars ska det inte vara några risker.

• Ellpi

Be din BM kolla nästa gång, du ska inte äta i onödan då för höga värden inte är bra! I min första graviditet så hade jag superbra värden utan att äta tillskott. Nu är jag gravid med andra barnet i v 32 och har lite sämre hb-värde så jag har nyligen börjat med niferex.

♥ älskar M och längtar efter bebisen i magen♥
  • Jessisca

några risker har jag inte hört om, däremot så kan det bli farligt om man får för lågt järnvärde! mitt sjönk från 132 i v 12 till 105 i v 25, men då sa bm att jag va tvungen att äta järn. Kan inte tänka mig att det skulle finnas några risker med det, då skulle ju knappast alla bm rekommendera det...

• Malinski 82

Sen är det ju självklart bäst att få i sig järn naturligt, genom att äta en järnrik kost, gärna i samband med tex apelsinjuice och inte dricka mjölk, te eller kaffe i samband med måltid, för att förbättra kroppens järnupptagning

• Ellpi
    Malinski 82 skrev 2008-11-05 20:54:14 följande:
    Alla behöver ju inte ta tillskott, så du kan ju börja med en svagare järntablett, eller invänta nästa mätning och se hur det ligger till hos dig. Själv äter jag nån sån där multivitamin-kvinna där det finns lite järn. Det har jag ätit hela tiden, för att jag vet hur mitt järnvärde brukar vara. Däremot känner man oftast om man har riktigt dåligt järnvärde, man blir sjuuukt trött! Det enda jag hört om järntabletter är att magen kan krångla lite, annars ska det inte vara några risker.
    Det finns risker såsom blodproppar i moderkakan t ex om man har för högt järnvärde.
  • Malinski 82
    Ellpi skrev 2008-11-05 20:56:41 följande:
    Det finns risker såsom blodproppar i moderkakan t ex om man har för högt järnvärde.
    Tack, där lärde jag mig nåt nytt.
  • Bullan1978
    Ellpi skrev 2008-11-05 20:56:41 följande:
    Läskigt med blodproppar i morderkakan! Äter också Multivitamin-Kvinna så den lilla dos järn som finns där kanske räcker för mig.

Så dumt att Söderberg skriver att man BÖR äta järntabletter på 100 mg efter vecka 20 utan att skriva om några eventuella risker. Hon skriver att bebisen behöver järn för att klara ev. syrebrist under förlossningen samt tiden efter. Att en bebis som är född med järnbrist ofta är irriterad, rädd, passiv och saknar naturlig nyfikenhet. Att bebisen samlar på sig stora mängder järn innan förlossningen och då gäller det att ha mkt järn i sina depåer så att de inte töms (ett lager på ca 500 mg). Att både WHO och Livsmedelsverket rekommenderar ett intag på 100 mg/dag efter vecka 20. man vågar ju nästan inte göra annat än att käka järntillskott efter den läsningen...
  • riotflickan

Det kan vara dåligt för levern också att ha för högt järnvärde... men jag tror det är svårt att få högt osm gravid...

• Ellpi
    Bullan1978 skrev 2008-11-05 21:19:36 följande:
    Läskigt med blodproppar i morderkakan! Äter också Multivitamin-Kvinna så den lilla dos järn som finns där kanske räcker för mig.Så dumt att Söderberg skriver att man BÖR äta järntabletter på 100 mg efter vecka 20 utan att skriva om några eventuella risker. Hon skriver att bebisen behöver järn för att klara ev. syrebrist under förlossningen samt tiden efter. Att en bebis som är född med järnbrist ofta är irriterad, rädd, passiv och saknar naturlig nyfikenhet. Att bebisen samlar på sig stora mängder järn innan förlossningen och då gäller det att ha mkt järn i sina depåer så att de inte töms (ett lager på ca 500 mg). Att både WHO och Livsmedelsverket rekommenderar ett intag på 100 mg/dag efter vecka 20. man vågar ju nästan inte göra annat än att käka järntillskott efter den läsningen...
    När är boken skriven? BM ska numera inte rekomendera järntillskott per automatik efter vecka 20 vilket tyvärr många fortfarande gör. Jag blev själv rekommenderad järntillskott i min första graviditet trots att mitt hb låg på 154 vid inskrivningen, vilket är mycket högt. Jag var tack och lov påläst så jag åt inget tillskott.  Här kan man läsa lite:
    http://www.spadbarnsfonden.se/page.asp?pageid=104&textid=876&textholderid=511
Svar på tråden Järntillskott vid graviditet