• Summerlove

När började ert barn kunna dricka ur pipmugg? o när klarade han/hon det själv?

Bvc tycker att vi ska ta bort nappflaskan när vi ger vatten till maten, men det är det enda Eddie vill dricka ur.. Med vanlig mugg funkar det ibland, men det kommer ju så himla mkt bredvid då.. o ger man med sked får han ju inte i sig så mkt.. Har två olika pipmuggar o det verkar som om han föredrar en av dem iaf, den andra tvärvägrar han... Förstår ju att vi kanske borde vänja av honom flaskan till maten, men vad gör man liksom...
    Jag har en kompis som har en jämnårig 9-månaders, och hon fixar nästan att dricka själv ur pipmugg! Vet att man inte ska jämföra men det blir ju lite så iaf...   

° ° ° ღ♥ Eddie 2oo8-o2-08 ♥ღ ° ° °
  • Svar på tråden När började ert barn kunna dricka ur pipmugg? o när klarade han/hon det själv?
  • Maddizen

sonen vägrade flaska från början så d blev pipmugg redan från 4 månader

(¯`°?.¸ ღ♥ Karl-Casper 060516 Theo 080722 ♥ღ¸.?°¯)
  • Catti41

Han har alltid vägrat nappflaska så när han började med smakisar när han var 5 månader så började han också med pipmugg. Han är 9 månader nu och kan dricka själv med lite stöd (och det får inte vara för mycket vatten/välling i, då blir det för tungt).

• Cecci78

pipmugg från ca 8 mån o nu kan hon nästan dricka själv, är drygt 10 månader

• Cecci78

dock hade barn nr1 nappflaska lääääänge, det är så olika

• Busbellan

Min dotter förstod sig aldrig på pipmuggen. Däremot drack hon själv ur vanligt glas vid 10-11 mån.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Lallin79

Min dotter är 11 mån och är inte så förtjust i pipmuggen, dock funkar det bättre om jag tar bort själva "dropp-stoppet" så att vattnet rinner ut lätt. Men då kommer det ju en hel del utanför.

• morzan4

Slutade med nappflaska vid måltiderna när barnen var ca 6 månader. vid 1 år så blev det mer och mer att dricka i vanligt glas utan pip.

• PerG

Vi började runt 7 månader med pipmuggen, och nästan direkt efteråt fattade han grejjen att hålla och dricka själv.. så nu dricker han alltid själv (8 mån)... fast han vänder den upp och ner ofta och tuggar på botten.. men det är smällar man får ta.. ;)

• Syster C

Min 1-åring dricker ur flaska och blir bara arg på pipmuggar. Han har inte ens förstått att man mäste tippa flaskan för att få i sig..:) Ingen panik! Min 3-åring var likadan och det spelar väl ingen roll? Tycker nog att BVC ska sluta fokusera på struntsaker! Lyssna mindre på BVC och mer på dig och ditt barn (men jag gjorde likadant med vår första pojke, så mycket oro i onödan för allt möjligt!)

Lycka till!

• Summerlove

Tack alla för era svar

° ° ° ღ♥ Eddie 2oo8-o2-08 ♥ღ ° ° °
Svar på tråden När började ert barn kunna dricka ur pipmugg? o när klarade han/hon det själv?