• mooogn

Smakar makaroner och spaghetti likadant?

Jag vägrar att tillaga makaroner här hemma men annan formad pasta funkar alldeles utmärkt.

Är det jag som inbillar mig eller smakar makaroner annorlunda än annan pasta??

OBS! Snabbmakaroner räknas inte

(Givetvis vet jag att pastan är gjord av samma sorts deg... *S*)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-06 09:26
    Förtydling:

Svara på rubrikfrågan d.v.s. smakar makaroner och spaghetti likadant?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-06 09:27
    ...Och så ska man inte skriva inlägg när man nyss vaknat!

N-a-t-u-r-l-i-g-t-v-i-s- heter det "förtydligande" och inget annat!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Smakar makaroner och spaghetti likadant?
  • LAV0LINA

Nej, absolut inte!
    Det smakar ju HELT annorlunda om man äter makaroner (ICA's vanliga tex) och köttfärssås och om man äter spaghetti (ICA's vanliga tex) och köttfärssås!

• isisisis

Alla pastasorter smakar olika ,och olika fabrikat också!

jag är pastaexpert

• MaijaO

Nej, det är inte samma. Makaroner är INTE pasta... det är bara ....äckligt. Om den inte mjölkstuvas på gameldags sätt men då faller den fortfarande utanför pastabegreppet.

Formen på pastan är jätte viktig, konsistens är en högst underskattad del av smakupplevelsen. Man kan t.ex. inte äte penne med carbonara utan det måste vara någon form av avlång ickehålig pastasort. Släta pastasåser passar bäst till penne eller gnocki

• mooogn

Ja, det är sant att fabrikaten smakar olika, precis som formen. Pastan måste ju anpassas till såsen

• Pretty Banana

Smaken är nog densamma men konsistensen är helt annorlunda, så därför upplever man att de smakar olika, tror jag.

• Taggtroden

Jaa... jag gillar inte pasta så jag har väl inte funderat så mycket på det heller.

• Heavenlyfaith

Nu tror ju jag inte att TSfrån start hade fabrikaten i tanken vad gäller frågan utan mer formen.  TS, rätta mig om jag har fel.
    Att fabrikaten smakar olika är ju klart som korvspad o jag tror ingen tror nåt annat... 

Däremot undrar jag... jag förstår o vet att det är samma recept i all pasta från tex. kungsörnen men HUR lyckas man genom så många former att skapa en som smakar rubbergummi?? Det är alltså FORMEN som smakar bajs... !
    Alla andra former är goda!

Skulle Magnumglassen smaka kräftspad om man gjorde den trekantig?

Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • mooogn
    Heavenlyfaith skrev 2008-11-05 23:33:32 följande:
    Nu tror ju jag inte att TSfrån start hade fabrikaten i tanken vad gäller frågan utan mer formen.  TS, rätta mig om jag har fel.Att fabrikaten smakar olika är ju klart som korvspad o jag tror ingen tror nåt annat...  Däremot undrar jag... jag förstår o vet att det är samma recept i all pasta från tex. kungsörnen men HUR lyckas man genom så många former att skapa en som smakar rubbergummi?? Det är alltså FORMEN som smakar bajs... !Alla andra former är goda! Skulle Magnumglassen smaka kräftspad om man gjorde den trekantig?
    Vi är på samma våglängd, du och jag!

Personligen tror jag att makaroner, särskilt från Kungsörnen, saknar någon vital ingrediens som... tja... mjöl... eller vatten...
Svar på tråden Smakar makaroner och spaghetti likadant?