• Siffra

Vad ligger timlönen för lärare på?

Har fått ett kort vikariat (tre veckor) på en 4-6-skola. Jag blev erbjuden 126 kr i timmen + semesterersättning. Det känns helt okej. Jag är utbildad 4-9-lärare med tre års erfarenhet. Det låter rimligt, eller?

Undrar även om ni andra lärarvikarier brukar få tillägg för förberedelser eller efterbearbetning. Det nämnde inte assistenten jag pratade med. Tacksam om någon ville svara...

• Svar på tråden Vad ligger timlönen för lärare på?
  • hallon2

Den lönen är för låg...
    Just nu läser jag till lärare, "för de tidigare åldrarna".
    "Vickar" i förskolan: jag har ännu ingen utbildning eller erfarenhet och får 112/h + semesterersättning.

Du är utbildad och har erfarenhet - tyckar att skillnaden är för liten!

• Millimina

Lönen låter något i underkant, men acceptabel. (fast egentligen är den ju för låg!! )

Jag brukar för det mesta få lite planeringstid. Om det är för en och samma lärare under dessa tre veckor och den ord. läraren inte har lämnat en planering som är utförd/detaljerad så tycker jag du borde få betalt för 40-45 timmar/v på heltid. Är det mesta planerat så brukar jag få "hyfsa" timmarna per dag. Jag får alltid minst betalt för den tid som förflyter mellan att jag kommer in och att jag går hem, alltså oavsett några håltimmar eller så och så avrundas det uppåt till jämn timme för planering och liknande.

• Pelargonen

Om timlönen är rimlig eller inte går inte att avgöra eftersom jag inte vet hur många timmar du har fått på skolan.

• Millimina
    hallon2 skrev 2008-11-05 23:34:55 följande:
    Den lönen är för låg... Just nu läser jag till lärare, "för de tidigare åldrarna". "Vickar" i förskolan: jag har ännu ingen utbildning eller erfarenhet och får 112/h + semesterersättning. Du är utbildad och har erfarenhet - tyckar att skillnaden är för liten!
    Skillnaden är tyvärr så liten. En personlig assisten som är anställd av kommunen, kräver ingen utbildning och betalar runt 110 kr/timme.

Men du borde kunna förhandla till dig en bättre lön med tanke på din ganska stora erfarenhet. Prata med facket för säkerhetsskull!

Tror ingångslönen ligger på 125 i vår kommun... men det är galet lite..
  • Siffra
    Pelargonen skrev 2008-11-05 23:37:35 följande:
    Om timlönen är rimlig eller inte går inte att avgöra eftersom jag inte vet hur många timmar du har fått på skolan.
    Hur menar du då?
  • Pelargonen
    Siffra skrev 2008-11-05 23:42:53 följande:
    Hur menar du då?
    Timlönen ser ofta olika ut om man har många timmar eller få timmar på en skola.
  • hallon2

Jämför med andra yrken där de får vikarier/ inhoppare...
    Då får man ofta högre lön än ordinarie personal!

T ex personal i sjukvården, kontor, IT, konsulter etc

Det krävs extra mkt av någon som slängs in i ordinarie verksamhet! ;)

• Siffra

Intressant att ni tycker lönen är låg. Det kändes inte så. Jag har erfarenhet, dock ej av mellanstadiet utan högstadiet. Kanske ska löneförhandla lite då, eller så gör jag det om jag får fler chanser att vicka på den skolan....

Förresten, min månadslön tidigare har legat på 22 000. Hur jämför jag den lönen med timlönen? Nån som vet?

• Siffra

Lite trött nu . Någon som vill svara annars säger jag God natt. Ska ringa lärarförbundet imorgon, tror jag.

• Millimina
    Pelargonen skrev 2008-11-05 23:43:48 följande:
    Timlönen ser ofta olika ut om man har många timmar eller få timmar på en skola.
    Nja, här lönesätts man inom kommunen och så har man den lönen framöver, till året efter när man kan löneförhandla.

antagligen kan man löneförhandla upp sin lön under pågående år, men man kan inte här få en sämre lön iaf.. Det var en rektor som försökte det med mig, men då rättade de till det på lönekontoret "autmatiskt"..
  • Siffra

Några fler lärare som timvickar som vill säga vilken timlön de har?

• Pelargonen
    Millimina skrev 2008-11-06 09:24:43 följande:
    Nja, här lönesätts man inom kommunen och så har man den lönen framöver, till året efter när man kan löneförhandla. antagligen kan man löneförhandla upp sin lön under pågående år, men man kan inte här få en sämre lön iaf.. Det var en rektor som försökte det med mig, men då rättade de till det på lönekontoret "autmatiskt"..
    Fast i Sverige är det lag på individuell lönesättning. Det innebär att två timanställda ska kunna ha skillnader i sina löner beroende på kompetens, utbildningsgrad samt erfarenhet.

Antalet timmar brukar också kunna påverka lönen.
  • Millimina
    Pelargonen skrev 2008-11-06 20:52:02 följande:
    Fast i Sverige är det lag på individuell lönesättning. Det innebär att två timanställda ska kunna ha skillnader i sina löner beroende på kompetens, utbildningsgrad samt erfarenhet. Antalet timmar brukar också kunna påverka lönen.
    Absolut har man individuell lönesättning. Och den lön man lyckas förhandla sig till beror förstås på hur välbehövd man är som vikarie Men när man väl har förhandlat lön så kan man trots allt jämföra den med andras löner. Det är ju inte som att rektorn ger 100 kronor mer i timmen till en av vikarierna och får göra det helt omotiverat.. Och sen, när man väl har fått en lön, då sitter den kvar. Då får man inte sänkt för att man jobbar ett par timmar i en annan skola.. Så är det inte här iaf.

Och här i vår kommun så är det antal timmar man redan jobbat som ligger i grunden för vilken lön man får, men det kan ju omtolkas i år också på en höft iaf.. Så på tredje året av erfarenhet så är en lön på 126 kr/timme något i underkant, men tre veckors jobb är inte en bra förhandlingssits.

Vad sa facket?
  • Pelargonen
    Millimina skrev 2008-11-06 21:55:37 följande:
    Absolut har man individuell lönesättning. Och den lön man lyckas förhandla sig till beror förstås på hur välbehövd man är som vikarie Men när man väl har förhandlat lön så kan man trots allt jämföra den med andras löner. Det är ju inte som att rektorn ger 100 kronor mer i timmen till en av vikarierna och får göra det helt omotiverat.. Och sen, när man väl har fått en lön, då sitter den kvar. Då får man inte sänkt för att man jobbar ett par timmar i en annan skola.. Så är det inte här iaf. Och här i vår kommun så är det antal timmar man redan jobbat som ligger i grunden för vilken lön man får, men det kan ju omtolkas i år också på en höft iaf.. Så på tredje året av erfarenhet så är en lön på 126 kr/timme något i underkant, men tre veckors jobb är inte en bra förhandlingssits. Vad sa facket?
    Ja, den lön man har fått får man behålla även om man tappar några timmar. Jag har inte påstått motsatsen. Och visst kan en rektor ge en vikarie 100:- mer än någon annan, det beror ju på vad uppdraget innebär, vilken kompetens läraren i fråga har, erfarenhet osv. Vikariebehovet är inte det enda som avgör hur hög lön man kan förhandla sig till, det är ett betydligt större spektra än så.
Svar på tråden Vad ligger timlönen för lärare på?