• Siffra

Vad ligger timlönen för lärare på?

Har fått ett kort vikariat (tre veckor) på en 4-6-skola. Jag blev erbjuden 126 kr i timmen + semesterersättning. Det känns helt okej. Jag är utbildad 4-9-lärare med tre års erfarenhet. Det låter rimligt, eller?

Undrar även om ni andra lärarvikarier brukar få tillägg för förberedelser eller efterbearbetning. Det nämnde inte assistenten jag pratade med. Tacksam om någon ville svara...

• Svar på tråden Vad ligger timlönen för lärare på?
  • hallon2

Den lönen är för låg...
    Just nu läser jag till lärare, "för de tidigare åldrarna".
    "Vickar" i förskolan: jag har ännu ingen utbildning eller erfarenhet och får 112/h + semesterersättning.

Du är utbildad och har erfarenhet - tyckar att skillnaden är för liten!

• Millimina

Lönen låter något i underkant, men acceptabel. (fast egentligen är den ju för låg!! )

Jag brukar för det mesta få lite planeringstid. Om det är för en och samma lärare under dessa tre veckor och den ord. läraren inte har lämnat en planering som är utförd/detaljerad så tycker jag du borde få betalt för 40-45 timmar/v på heltid. Är det mesta planerat så brukar jag få "hyfsa" timmarna per dag. Jag får alltid minst betalt för den tid som förflyter mellan att jag kommer in och att jag går hem, alltså oavsett några håltimmar eller så och så avrundas det uppåt till jämn timme för planering och liknande.

• Pelargonen

Om timlönen är rimlig eller inte går inte att avgöra eftersom jag inte vet hur många timmar du har fått på skolan.

• Millimina
    hallon2 skrev 2008-11-05 23:34:55 följande:
    Den lönen är för låg... Just nu läser jag till lärare, "för de tidigare åldrarna". "Vickar" i förskolan: jag har ännu ingen utbildning eller erfarenhet och får 112/h + semesterersättning. Du är utbildad och har erfarenhet - tyckar att skillnaden är för liten!
    Skillnaden är tyvärr så liten. En personlig assisten som är anställd av kommunen, kräver ingen utbildning och betalar runt 110 kr/timme.