• Aleathiel

Vegetarisk bulgursallad + soppa? Recept önskas

Vi ska bjuda på några vänner på middag och de är vegetarianer. Funderar på en soppa till att börja med och sedan en bulgursallad. Är det någon som har bra recept? OBS, det får inte vara bönor i, min pojkvän gillar tyvärr inte det...

• Svar på tråden Vegetarisk bulgursallad + soppa? Recept önskas
  • gormisen

Jag brukar göra den här:

www2.arla.se/Default____17653.aspx

Bulgur salladen är det väl bara att blanda ihop det du/ni gillar i en sallad.... oliver, roccola, fetaost, majs osv.
    Hoppas ni får trevligt!

• kidA

jag kör på ngt sånt här:

Couscoussallad

1/2 dl couscous, 1/2 tärnad mango, 1/2 strimlad rödlök, 1/2 dl kokta kikärter, 5 cm tärnad gurka, 1 pressad vitlök, 1 msk citronsaft, 1/2 tsk olja, hackad persilja

Sås: 3 msk matlagningsyoghurt, 1/2 pressad vitlöksklyfta salt o peppar

Gör så här:

Koka couscousen och blanda med övriga ingredienser. Gör såsen och servera den till salladen.

(fast jag har i bladspenat och kidneybönor i min)

• Aleathiel

Jag vet att näringsmässigt sett bör man se till att det finns tillräckligt med proteiner i varje måltid, men jag vet att mina vegetarianvänner inte ens själva äter bönor/annan proteinkälla till varje måltid, och tänkte att det kanske kan gå bra med någon form av ost i salladen istället. Kanske linser i soppan, det tror jag pojkvännen kan klara av.

• gormisen

Det gör de säkert!!! Annars kan du lägga upp tex soltorkade tomater, olver, och lite bönor i småskålar jämte så kan de som vill ta det till sin tallrik. Ha en "bassallad" i en stor skål.

Svar på tråden Vegetarisk bulgursallad + soppa? Recept önskas