• Anonym (undrar)

min pappa blir av med sitt lastbilskörkort..

Hej!

Jag har lovat min pappa att göra allt för honom, i drygt ett halvår har han jobbat som lastbilschaufför, han har haft kortet sen han va 20 men inte kört så mycke lastbil emellan förrän då för ett halvår sen, han är 45 och ska tilläggas att han har diabetes och ögonproblem, nu kom domen från länsstyrelsen att de beslutar att ta hans c och ce körkort, men hallå..det är hans levebröd. Han har gjort ögonoperationer men det är visst inte tillräckligt för hans syn. Vad kan vi göra? finns det ngt hopp att överklaga!!???
    Snälla svara...

• Svar på tråden min pappa blir av med sitt lastbilskörkort..
  • Anonym

ja det är synd att det har hänt, men personligen så tycker jag det är en bra lag, för han är ju yrkeschaffis och då måste man vara helt frisk för att inte något ska hända.

• JAG är BÄST

Allt går att överklaga. Men jag tror inte ni skulle få igenom det ändå.

Men jag skulle personligen aldrig göra det i detta fall.

Diabetas och ÖGONPROBLEM. T.om oprationer som inte hjälper, ja då ÄR det illa.

Menar du på fullt allvar att du vill släppa ut han på vägarna i det skicket?.
    Tänk på vad det kan bli.

Han har inte fått det indraget bara för att.

• Anonym (mm....)

Min fd svärfar har diabetes och vissa ögonproblem. Hans yrkesdel på körkortet drogs in för två år sen.
    Han försökte överklaga, men det blev ingen förändring av beslutet i alla fall. Det är rätt kört att få det förändrat i det läget med den sjukdomen och de följdsjukdomar som blir av diabetes.

• Waldo

Men det är väl helt självklart att han inte kan köra lastbil om han inte är frisk/ser tillräckligt bra
    Man kan raljera om lastbilschaffisar, men det är ett stort ansvar att köra omkring hela dagarna med tunga lasbilar
    Det kan hända fruktansvärda olyckor.

Om du lovat att göra allt för din pappa vill du väl inte utsätta honom för fara...?
    Stötta honom i att skaffa ett annat jobb istället

• Susanne905

Lagen finns där av en anledning, visst kan ni överklaga, men personligen så skulle jag inte vilja möta en person med diabetes OCH ögonproblem på vägen en mörk vinterkväll. Det hör till att vara ansvarig och se till sin egen och andras hälsa och uppfyller man inte kraven för att kunna vara yrkeschaufför, tja då finns det enligt mig ingen anledning till att kämpa för att eventuellt kunna riskera både sitt och andras liv.

• Anonym (undrar)

alltså han ser ju MYCKET bättre nu än innan operationen..så det är ju inte det att han ser dåligt och ändå ska köra, då hade jag ju hellre sett att han hittat ngt annat jobb men hans ögon är ju bättre nu och det tyckte läkaren oxå att de va men det ansåg in länsstyrelsen. Varför klankar ni ner på både mig och min far? det är jobbigt nog som det är för honom eftersom han innan dess va sjukskriven pga depression så jag mena klart jag ställer upp...!!!!

• bisektris
    Svar på #6
    Det är ingen som klankar ned på någon. Att en person som inte ser bra inte ska köra tunga fordon är ganska självklart. Om länsstyrelsen säger nej så har han antagligen inte tillräckligt god syn helt enkelt.
  • Lillajag1979

Jag kan inte mer än att hålla med dom andra. Man kör stora grejjer och det betyder stort ansvar. Det kan gå så himla illa. Min pappa är oxå lastbilschaufför. Jag skulle personligen ta av honom kortet själv. Han är inte ensam på vägen!

• Anonym (undrar)

nej, men de tar ju inte hans b körkort och ja mena anser de att han inte ser bra kan de lika gärna ta alla körkort!

• bisektris
    Svar på #9
    Det är väl inte så konstigt om det är olika hårda krav på olika behörigheter. man måste antagligen semycket bättre för att bli pilot än för att ta B-kort också.
Svar på tråden min pappa blir av med sitt lastbilskörkort..