• vofflan

Hund som skäller på de som går förbi

Jag försöker att få honom sluta skälla genom att gå ut och fånga upp honom
    sätta mig på huk prata snällt och säja att han inte ska bry sig om de, det har funkat innan men nu har han börjat springa runt och skälla som en tok, vill inte att folk ska gå ovägar för att min hund skäller

Vad skulle ni gjort??

( ännu en hundfråga )

• Svar på tråden Hund som skäller på de som går förbi
  • JsN
    Vår valpkursinstruktör rådde oss att gå fram och prata med den/det som hunden skäller på. Er lilla vovve reagerar på okända ting och vill varna er att det är något okänt som går förbi. Om då ni visar att det inte är otäckt så behöver inte hunden uppmärksamma er på det fler gånger.
    Vårt monster har börjat skälla på grannarna. JAg visar då honom genom att prata med grannarna att jag inte ser dem som ett hot. Eftersom jag som står över honom i rang inte tycker grannarna är ett hot så accepterar han det också.
  • vofflan

Nytt problem

OM folk på vägen inte vill prata hur gör man då??

• Maggi74

Försök att avleda honom med en leksak eller godis! När du ser att det kommer folk utanför så kalla på honom eller fånga hans uppmärksamhet med något som du vet att han uppskattar......... Men då gäller det att du hinner göra det INNAN människorna kommer gående..... Glöm inte berömmet efteråt om han varit duktig!!!!

Lycka till!!!

• vofflan

Berömmet är viktigt
    Ibland tror jag att jag tar i överkant

När vi tex är ute och kissar och jag säjer "Pinka" och han sätter sig och kissar, folk runt omkring tror väll att jag är galen

• Wolfhound

vofflan: Du är inte galen, tvärtom, vill jag säga! Jag har oxå en vovvsing som pinkar när jag säger, "skvätta nu ´ra!"

Svar på tråden Hund som skäller på de som går förbi