• skruttan82

Sjukskrivning hur fungerar det med papper osv.?

Hej!

Jag har blivit sjukskriven av läkare men sen har jag en (ett par)fråga när det kommer till försäkringskassan.

Efter två veckor övergår det på FK om jag inte tar fel? Är det inklusive den vecka då kan vara hemma utan intyg?
    Eller exklusive den veckan? (blir ju då tre veckor i praktiken)

Vad är det för papper man får hem som man ska fylla i sen när dom fått in anmälan från arbetsgivaren?

Hur lång tid tar denna process? Jag är jättenervös nu att allt kommer skita sig och jag inte får ett enda öre =(

Vad händer om man får avslag?
    Vad gör man då?

Har aldrig varit sjukskriven med läkaintyg innan så det är så mycket man inte förstår..
    Jättetacksam om någon kan hjälpa mig..

• Svar på tråden Sjukskrivning hur fungerar det med papper osv.?
  • antispantis

du får ju vara hemma en vecka utan intyg, sen en vecka till med intyg, som arbetsgivaren står för, sen är det FK som gäller. Du ska ha anmält det dit redan första dagen du blev hemma.
    Sen ska du veta med att de kan neka dig sjukskrivning, så det bästa är att du lämnar in papper till de med en gång och kräver att få ett svar, så du inte blir helt utan pengar, utan kan gå till jobbet i så fall.

• Triton2004

De är 2 veckor som arbetsgivaren betalar, sen tar försäkringskassan över. Du får hem papper där du ska fylla i var du jobbar och varför du inte kan jobba, inkomst mm. Sen tar försäkringskassan ett beslut om de godkänner sjukskrivningen eller ej, baserat på läkarens intyg och vad du skriver till dem.

• Loren

Två veckorna som du får från arbetsgivaren gäller från sjukskrivningens första dag, men max två veckor i sträck sedan är det ju från FK. Om du varit hemma en vecka innan så tror jag ändå att det är från FK den tredje veckan, men jag skulle höra med dem för säkerhets skull. Bäst är ju om läkarintyget är från dag 1 du varit hemma.

På blanketten du sedan får hem fyller du bl a i hur din sjukdom/symptom begränsar din arbetsförmåga etc. Inte så komplicerat.

Tyvärr så kan handläggningstiden vara upp till 6 veckor, så då vet du alltså inte om du kommer få avslag eller ej. Om du får avslag så kontaktar FK dig och fr o m då så måste du isåfall återgå till din ord arbetstid annars påverkas din SGI.

Lite svar iaf, men det är lite rörigt det kan jag hålla med om...

• skruttan82

Jag har skickat in ett läkarintyg och arbetsgivaren säger att hon anmält till FK.
    Det blir tredje vecka jag är hemma nu, börjar bli lite orolig.
    Väntar tvillingar och jobbar med vård/omsorg i en vikariepool så det är inte helt lätt att bara gå tillbaka..

• skruttan82

Mitt läkarintyg är skrivet exklusive den veckan då man får va hemma utan intyg.
    Ååå jag får ont i magen =(

• antispantis
    skruttan82 skrev 2008-11-06 10:38:08 följande:
    Jag har skickat in ett läkarintyg och arbetsgivaren säger att hon anmält till FK.Det blir tredje vecka jag är hemma nu, börjar bli lite orolig.Väntar tvillingar och jobbar med vård/omsorg i en vikariepool så det är inte helt lätt att bara gå tillbaka..
    Men har DU anmält till FK första dagen du vart hemma?? För det måste man göra, har de sagt till mig i alla fall. Sen ska ju givetvis arbetsgivaren anmälla det med.
  • snappi81

Efter 2 veckor går det över till fk, innan dess är det arbetsgivarn som betalar sjukpenningen. Du har ju fått ett papper om att du är sjukskriven av läkarn det lämnar du till din arbetsgivare som i sin tur skickar detta till fk när "deras" period är slut. När fk fått in dessa papper så kommer dom skicka hem blanketter till dig som du ska fylla i och då kommer dom även vilja ha dina sjukskrivningspapper igen. Sen är det väl väldigt olika hur lång tid det tar innan du får några pengar, det beror ju på när dom tar tag i just ditt fall. Om du får avslag så har du inte mycket till val, överklaga, börja jobba igen el gå hemma obetald.

*För att komma vidare, måste man orka blicka framåt!*
  • skruttan82
    antispantis skrev 2008-11-06 10:40:54 följande:
    Men har DU anmält till FK första dagen du vart hemma?? För det måste man göra, har de sagt till mig i alla fall. Sen ska ju givetvis arbetsgivaren anmälla det med.
    Nej det va inget jag behövde!?!?!??
  • Loren

Det troliga är ju att du får igenom din sjukskrivning, även läkarna är ju försiktiga med dessa eftersom de vet att FK kan vara hårda. Men som sagt, jag väntade och väntade och hoppades att jag inte gick hemma utan pengar. Tog ca 5 veckor sedan fick jag pengar på kontot. Dubbelkolla förresten att anmälan från din arbetsgivare registrerats.

• antispantis
    skruttan82 skrev 2008-11-06 10:41:52 följande:
    Nej det va inget jag behövde!?!?!??
    konstigt, för det är något jag alltid har blivit tvungen till, de kanske har ändrat på det nu.
    Men jag råder dig ändå att ringa de och be om att få ett svar NU om du får avslag eller ej.
Svar på tråden Sjukskrivning hur fungerar det med papper osv.?