• Anonym

blödning efter fall (barn under 1 år)

Någon som har eller känner barn som fått hjärnblödning flera dagar efter något hänt? Vår dotter ramlade ur sängen i helgen, vi har en låg säng och hon satt på golvet när sambon märkte det, hon var inte ledsen eller något alls. 

nu idag tycker jag att hon inte är som vanligt riktigt, när hon ålar så tycker jag inte att den ena armen tar i lika mkt.
    Har en BVC tid i em för vanlig kontroll, skall jag gå på den eller åka till doktorn?
  • Svar på tråden blödning efter fall (barn under 1 år)
  • Stor mamma

Gå till BVC berätta hur det ligger till så kan dom skicka dig vidare om dom tycker det behövs.

• Familytime

Gå du på den, det är säkert ingen fara! Om det var ett sånt lågt fall ska det inte vara skadligt. Herregud, mina har ramlat från betydligt högre höjder utan några som helst skador eller men... Barn tål mer än man tror, men ta upp det med sköterskan på BVC. Hon kommer göra en bra bedömning. Du behöver inte åka till doktorn. Hjärnblödning för ett sånt fall är långsökt, får jag säga. Det ska allt till mer saker än så.

Lycka till!

• Anonym

okej, ja dom ser väl om det är ngt.. hon sover nu men jag har koll på henne..

• Anonym
    Familytime skrev 2008-11-06 10:36:50 följande:
    Gå du på den, det är säkert ingen fara! Om det var ett sånt lågt fall ska det inte vara skadligt. Herregud, mina har ramlat från betydligt högre höjder utan några som helst skador eller men... Barn tål mer än man tror, men ta upp det med sköterskan på BVC. Hon kommer göra en bra bedömning. Du behöver inte åka till doktorn. Hjärnblödning för ett sånt fall är långsökt, får jag säga. Det ska allt till mer saker än så. Lycka till!
    Tack..  man är ju nojjig när det är första barnet.  sedan är hon förkyld med och rosslar mkt så då oroar jag mig för att hon fått syrebrist av det.. men det borde väl inte bli ngt sådant av det heller...  
  • Familytime
    Anonym skrev 2008-11-06 10:39:25 följande:
    Tack..  man är ju nojjig när det är första barnet.  sedan är hon förkyld med och rosslar mkt så då oroar jag mig för att hon fått syrebrist av det.. men det borde väl inte bli ngt sådant av det heller...  
    Nejdå, kära du! Det är ingen fara med ditt barn. Jag förstår verkligen att du är orolig, det är de flesta förstagångsmammorna. Det är ju därför BVC finns för att stödja. Försök att tänka mer positivt och inte öka på din oro, du kommer snabbt in i en ond spiral. Jag har en svärmor som ständigt är orolig och det slutar med att hon inte kan göra någonting till slut. Hon kan inte ge mina barn banan ens, för hon är så rädd att de sätter i halsen.

Oro kan ge onödig oro och det blir jobbigt för dig i längden. Så försök att få någon att hjälpa dig att slappna av lite. Prata med någon annan mamma som inte är lika orolig som du och ta efter lite råd? Försök och bryta mönstret med oron, så kommer du snart kunna se lite ljusare på såna här händelser.
  • Anonym

jo det är väl så. Men man märker ju snabbt om ens barn inte är som vanligt iofs. Nu har hon vaknat iaf, men hon använder inte den ena sidan lika mkt när hon ålar.. 

• Shagwell

Ibland tenderar man att se saker som fanns där redan inna men sätta det i relation till ramlandet. Om du nu uppfattar det som att hon inte använder den andra sidan lika mycket när hon ålar så kanske hon inte gjort det innan heller om du tänker efter?
    Ta upp det med din BVC sköterska gällande din oro. Vissa är ju mer ängsligt lagda än andra och vissa borde kanske inte ta allt med så´n lätthet...
    Jag önskar er lycka till och hoppas att du kan slappna av.
    Min son ramlade ner från skötbordet häromdagen, ett fall från 90 cm höjd rakt ner i klinkersgolv! Jag ringde sjukvårdsupplysningen som bad mig ringa barnakuten för säkerhets skull. Läkaren där svarade att om han inte kräkt (tecken på hjärnskakning)och om pupillerna reagerar på ljus och är lika stora så kunde jag lugnt stanna hemma!
    Min son vart precis som vanligt och ja jag vart bara glad att han inte slog sig mer. Han kunde ju slagit upp ögonbryn eller vad som helst. Han vart lite ledsen men blev snabbt sig själv när han fick lite amma.

• Anonym
    Shagwell skrev 2008-11-06 10:57:58 följande:
    Ibland tenderar man att se saker som fanns där redan inna men sätta det i relation till ramlandet. Om du nu uppfattar det som att hon inte använder den andra sidan lika mycket när hon ålar så kanske hon inte gjort det innan heller om du tänker efter? Ta upp det med din BVC sköterska gällande din oro. Vissa är ju mer ängsligt lagda än andra och vissa borde kanske inte ta allt med så´n lätthet... Jag önskar er lycka till och hoppas att du kan slappna av. Min son ramlade ner från skötbordet häromdagen, ett fall från 90 cm höjd rakt ner i klinkersgolv! Jag ringde sjukvårdsupplysningen som bad mig ringa barnakuten för säkerhets skull. Läkaren där svarade att om han inte kräkt (tecken på hjärnskakning)och om pupillerna reagerar på ljus och är lika stora så kunde jag lugnt stanna hemma! Min son vart precis som vanligt och ja jag vart bara glad att han inte slog sig mer. Han kunde ju slagit upp ögonbryn eller vad som helst. Han vart lite ledsen men blev snabbt sig själv när han fick lite amma.
    oj, skönt att han mår bra nu. jag försöker tänka hur det var innan, men det är skillnad från igår till idag, lite ostadigare i ena armen och benet..  ingen aning om hur hennes pupiller reagerar.. jaja skall dit snart så får se då.
    tack för alla svar
Svar på tråden blödning efter fall (barn under 1 år)