• MosterMaja

Spraymåla?!

Jag vet att det är många här som spraymålat diverse möbler.

Nu vill jag måla mina valnötsmöbler i hallen vita (typ Ikeas Molger fast trät går i rutor ist för ränder)..det är ju omöjligt att måla dessa med pensel. Då kom jag på att det borde väl funka att spraymåla!?

Så nu söker jag tips och "tänka-på" när det gäller att spraymåla. Var köper ni färgen? Finns lackfärg på sprayburk?

Tacksam för hjälp.

• Svar på tråden Spraymåla?!
  • MosterMaja

puffar upp lite och hoppas på svar

• Limefrukt

Klart du kan spraymåla! Det finns massor av bra lackfärg på spray - den flesta färg som säljs på burk i vanlig färgaffär är just lackfärg! Tänk på att vara i ett väl ventilerat utrymme, eller utomhus. Skydda ytorna runtomkring, då du riskerar att få färg på allt runtomkring. Spraya inte själv om du är gravid.
    Köp färgen i färgaffär, biltema eller på någon mack. Finns säkert fler ställen som säljer sprayfärg, tänk på att urvalet nyanser inte är så stort i små butiker.
    Hur är dina möbler behandlade innan? Lackade eller oljade? Är de lackade, så är det bra om du ruggar upp all yta du kommer åt. Är de oljade för länge sen (typ ett år), så går det bra att spraya efter tvätt. Använd gärna primer, så sitter färgen bättre.

• MosterMaja

Tack så mycket för ditt svar! Nu lite följdfrågor

Menar du att man ska använda sådan lackfärg som man har till bilar (tänker eftersom du skrev att man kan köpa på Biltema)?

Möblerna är oljade, men det var i samband med inköp för säkert 2 år sedan. Tror du då att det räcker att tvätta?

Vad är primer?
    Hur många ggr brukar man behöva spraya? Kan tänka mig att dessa möbler är ganska törstiga då de inte blivit bhehandlade på så länge..

Tack igen

Limefrukt skrev 2008-11-07 09:42:29 följande:
    Klart du kan spraymåla! Det finns massor av bra lackfärg på spray - den flesta färg som säljs på burk i vanlig färgaffär är just lackfärg! Tänk på att vara i ett väl ventilerat utrymme, eller utomhus. Skydda ytorna runtomkring, då du riskerar att få färg på allt runtomkring. Spraya inte själv om du är gravid. Köp färgen i färgaffär, biltema eller på någon mack. Finns säkert fler ställen som säljer sprayfärg, tänk på att urvalet nyanser inte är så stort i små butiker. Hur är dina möbler behandlade innan? Lackade eller oljade? Är de lackade, så är det bra om du ruggar upp all yta du kommer åt. Är de oljade för länge sen (typ ett år), så går det bra att spraya efter tvätt. Använd gärna primer, så sitter färgen bättre.
  • Limefrukt

Nej, Biltema brukar ha vanlig sprayfärg också, om jag inte kommer ihåg helt fel.... Biltema har ju så mycket mer prylar än biltillbehör.
    Är det 2 år sen de oljades in, så kan du tvätta med vanligt diskmedel eller målartvätt. Låt det torka ordentligt innan du sprayar bara.
    Primer är en grundfärg på spray. Matt och ger bra fäste för sprayfärgen du har ovanpå. Finns bredvid den vanliga sprayfärgen.
    Borde absolut räcka med 2 lager! Kanske t o m 1 om du använder primer.

• MosterMaja

Tack så mycket för dina tips, jag köpte sprayfärg på Biltema och precis som du sa så har de ju en vanlig hobbylack. Sprayade min pall idag, men det verkar inte täcka så bra. Använde ingen primer nu, kan det bero på det tro?! Enligt anvisningen på burken ska man spraya m ca 30 cm avstånd o låta klibbtorka 5-10 minuter emellan. Därför sprayade jag tunt (inte täckande) fast flera ggr. Nu tog tyvärr burken slut innan allt blev täckt, så det kanske blir bättre när jag väl köpt mer färg o sprayat vidare. Iaf betydligt enklare & roligare sätt att förändra än med pensel!

• Limefrukt

Tänk på att valnöt är ganska mörkt, så du behöver nog flera lager vitt om du inte använder primer.
    Det låter väldigt lite att vänta 5-10 min. innan nästa lager. Jag tycker de är bättre att vänta tills det är helt torrt, tar i alla fall flera timmar... Då täcker färgen bättre, risk att den löser upp undre lagret annars.
    Sprayfärg räcker inte lika länge som färg på burk, då det blir mycket "svinn" runt omkring. En flaska på 400 ml brukar bara räcka till drygt 2 kvadratmeter. Medan en burk på 500 ml räcker till 4 kvadratmeter (1 lager).
    Absolut bäst resultat får du om du sprayar, låter torka helt, slipar lite lätt, och sen sprayar igen. Då sitter det bäst.

• MosterMaja

Okej..det är lite trixigt det där med att spraya ändå.

Nu kommer jag vara tvungen att slipa i vilket fall då det tyvärr rann lite när jag sprayade det sista i flaskan..

Jag får hoppas att det blir bra slutresultat iaf

Svar på tråden Spraymåla?!