• Anonym (fegis)

Har astma, vågar jag ta diklofenak?

Jag har astma men har fått diklofenak utskrivet av min läkare. Denna vet att jag har astma och menar på att jag får ta det mot mina kramper på egen risk. Har nyss blivit opererad för gallsten och har nu kramper till och från. Vågar jag?

• Svar på tråden Har astma, vågar jag ta diklofenak?
  • Anonym (fegis)

puffar

• LML

Hur kan läkaren säga att du får ta d på egen risk??? Han borde väl skriva ut medicin som han VET att du kan ta....

• Anonym (fegis)

Ja det är helt sjukt. Finns tydligen ingen annan som är lika effektiv mot smärtan. Tar ju redan alvedon maxdos per dag.

• LML

Oki. verkar jättekonstigt.... Vad gör d om smärtan blir bra men du får andra problem istället...? Kan du inte be att få prata med en till läkare för en second oppinion? Hoppas du mår bättre snart.

• Waldo

Det låter som världens sämsta läkare. Byt innan han tar dö på dig!

Voltaren brukar vanligtvis inte ges till astmapatienter och det är verkligen inget man säger "ät på egen risk"
    Preparatet är inte särskilt snällt mot magen och kan mycket väl öka blödningen i kroppen isynnerhet efter en operation

Om du nu nyligen är opad och fortfarande har smärtor från operationen finns det andra smärtlindrande preparat att ta till.
    Det finns dessutom betydligt bättre mediciner mot gallsten än voltaren, ex papaverin, som dessutom är ok att använda för asmatiker

• Anonym (fegis)
    Waldo skrev 2008-11-07 09:41:49 följande:
    Det låter som världens sämsta läkare. Byt innan han tar dö på dig!Voltaren brukar vanligtvis inte ges till astmapatienter och det är verkligen inget man säger "ät på egen risk"Preparatet är inte särskilt snällt mot magen och kan mycket väl öka blödningen i kroppen isynnerhet efter en operationOm du nu nyligen är opad och fortfarande har smärtor från operationen finns det andra smärtlindrande preparat att ta till.Det finns dessutom betydligt bättre mediciner mot gallsten än voltaren, ex papaverin, som dessutom är ok att använda för asmatiker
    Nej jag har ännu inte tagit det och tur är väl det då!
    Tack för tipset om den här medicinen. Ska kontakta min familjeläkare igen på måndag då. Har tydligen fått en ny då min gamla har slutat så hon kanske har felmedicinerat flera patienter
  • Suri

Diklofenak skriver de ut till kejsarsnittade som smärtlindring. Så det är ingen fara att ta efter operation.
    Jag tyckte de var alldeles för mesiga och snälla dock. Hjälpte inte mer än vanliga alvedon.

• Anonym (fegis)
    Suri skrev 2008-11-07 11:37:22 följande:
    Diklofenak skriver de ut till kejsarsnittade som smärtlindring. Så det är ingen fara att ta efter operation.Jag tyckte de var alldeles för mesiga och snälla dock. Hjälpte inte mer än vanliga alvedon.
    Har du också astma? Diklofenak ska tydligen vara bra just mot gallbesvär, kramper osv.men nu ska jag be att få Papaverin istället på måndag och prova det.
  • Suri
    Anonym (fegis) skrev 2008-11-07 11:42:38 följande:
    Har du också astma? Diklofenak ska tydligen vara bra just mot gallbesvär, kramper osv.men nu ska jag be att få Papaverin istället på måndag och prova det.
    Nej, jag svarade bara på det inlägget om att det inte var bra att ta efter operation.

Har du ont, är det smärtkramper du menar?
  • junibarn76

Jag har fått diklofenak (suppar) när jag hade gallsten och jag har astma. Ingen upplyste mig om att det kan innebära problem...

Nu är jag i vilket fall opererad och behöver dem inte längre men jag märkte inte någon skillnad i astma när jag tog dem.

• Waldo

Att ge Voltaren mot gallbesvär ok, men att ge det till nyopade tycker jag personligen bara är så fel.
    Jag vet att man gör det, jag har själv fått det.
    Men varför?
    Man är mycket väl medveten om blödningsrisken och mer är mycket väl medveten om hur irriterande den är för magen.

Man har från läkemedelsbolagen verkligen lyckats i sin marknadsföring när det gäller denna medicinen.
    För den är ju helt ofarlig....
    Hur många gånger har man inte hört detta
    Den är inte ofarlig, den som alla andra läkemedel har biverkningar.

Svar på tråden Har astma, vågar jag ta diklofenak?