• Gingsan

Gallstensanfall efter operation!

För snart tre månader sen opererade jag bort min gallblåsa akut efter att ha haft hemska anfall i ett par veckor. Jag hade ungefär 100 stenar i blåsan (inte konstigt att jag hade ont) Men läkaren försäkrade att alla stenar var borta nu.

Inatt fick jag ett litet anfall som bara varade några minuter men imorse fick jag ett lite större, det gör inte alls lika ont som anfallen innan operationen och varade inte alls lika lång tid, men ändå, det gör riktigt riktigt ont!!
    Igår kväll hade jag ca 1 msk paprikapulver i en sås jag gjorde och jag undrar om en sån grej kan ha triggat igång det hela? Jag åt visserligen lite chips och choklad också, så det kanske var fettet som var boven i dramat..men jag tycker inte att det borde vara det då chips, choklad eller liknande tillhör helgmyset här hemma och har gjort så efter operationen också.

Min fråga efter allt svammel är, ni andra som är gallopererade, har ni haft anfall efter operationen? Hur ont får ni vid anfallen? Och vad triggar igång dem?

****Nikita**** 071228
  • Svar på tråden Gallstensanfall efter operation!
  • HelHel

Jag opererades för ett år sen och jag har aldrig haft något anfall sen dess.. Min sambos jobbarkompis är också opererad och han kan få känningar ibland.
    Läkaren sa att det är några procent som fortfarande kan känna av efter en op.

• Gingsan

Vad skönt för dig att slippa anfallen iaf!! =O)

****Nikita**** 071228
  • Gingsan

*puffar lite*

****Nikita**** 071228
  • Max mamma

Hej.Min mamma op. bort sej för gallan i början av -70talet,men hon kan ha ont i bland ändå.
    Vissa saker kan hon ff inte äta-som jordnötter tex.

Så visst kan du få leva med att ha ont i bland FAST du har OP. dej-tyvärr!

Camilla

www.maxmammas.blogg.se

• Max mamma

Skriver ju som en kratta....hon op. sej för gallan alltså...svammel...

• Stjaernfall

Hej hej!
    Jag har oxå problem med gallsten.. Har hamnat i op-kö nu äntligen..
    Har läst lite på sjukvårdsrådgivningen.se å är står det att man kan få fortsatta besvär även efter en operation, eftersom gallgångarna är kvar.. Dom tar ju bara bort själva blåsan, antar jag, å lämnar gallgångarna (eller är det bara en?) kvar..

Hoppas det går över snart för dej, för jag vet vilket helvete det är med den smärtan.. usch.

• Gingsan

Tack för era svar!!

Jag är medveten om att man kan fortsätta få anfall även efter en operation, anfallen kan dels bero på att man bildar nya stenar i gallgångarna eller att man får kramp i själva gallgångarna. Nya stenar lär jag ju knappast ha hunnit bilda på så här kort tid, så det måste ju vara kramp i gallgångarna jag fick. =oS

Men jag vill fortfarande veta hur andra upplevt sina anfall efter operation. Om det gjort lika ont, varat lika länge och framför allt, vad som triggat igång dem!!

****Nikita**** 071228
  • natjess

jag opererade bort min i april och jag kan få väldigt ont om jag äyer gröna äpplen men nu på de sista har jag börjat få små känningar men vet inte va de beror på men jag tar en ipren så går de bort !

• Gingsan
    natjess skrev 2008-11-09 14:00:13 följande:
    jag opererade bort min i april och jag kan få väldigt ont om jag äyer gröna äpplen men nu på de sista har jag börjat få små känningar men vet inte va de beror på men jag tar en ipren så går de bort !
    Tur att du kan hålla anfallen i schack med Ipren iaf, jag brukar ta Voltaren när jag har känningar eftersom det är kramplösande, men då spårar min mage ur istället och jag kan få problem med den i veckor efteråt. Jag kanske ska prova Ipren nästa gång jag också få se om det funkar =O)
    ****Nikita**** 071228
Svar på tråden Gallstensanfall efter operation!