• Anonym (Äcklig)

Vad är det för vita klumpar? OBS! Äcklig läsning!

Jag och min har ett problem som uppstått den senaste månaden! Det är nämligen så att när vi har sex så känner vi att det är små vita klumpar nere i underlivet. Som små vita bollar, de är elastiska... (ja, vi har utforskat dem lite...) de är några millimeter stora och finns i underlivet, men under sexakten förflyttas de tyvärr till andra mindre trevliga ställen.

Vad FAN ÄR DET FÖR NÅT??

Det har bara uppkommit, har aldrig haft problem med det förut! Det måste ju vara jag, eftersom min man oftast är helt nyduschad och jag har duschat på morgonen. Så då har vi uteslutit att det är honom det kommer ifrån och då måste det ju finnas inuti mig, eftersom jag tvättar mig med vatten varenda gång vi ska ha sex. JUST för att undvika såna här missöden med flytningar och äckelskaper...

Är det nån som varit med om liknande? Har jag obalans i underlivet?

• Svar på tråden Vad är det för vita klumpar? OBS! Äcklig läsning!
  • Anonym

Så blir det när man har en svampinfektion, grynig vit massa eller vit små klumpar finns receptfritt på apoteket att föra upp för dig.

• Anonym

Kan bli ska det stå blir inte det alltid men händer, kommer av obalans i underlivet som du skriver inget ovanligt
    '

• Deliverance

Svamp kan du få just för att du är för renlig, dvs tvättar dig för ofta därnere.

• EnsamPappaEtuna

Håller med Deliverance. Det är inte meningen att kvinnan ska tvätta *i* underlivet. Det skadar ju bara den naturliga bakteriefloran som är där för att skydda dig från andra bakterier & svampar.

• Anonym (Äcklig)

Fast daglig tvätt med vatten är ju inte skadligt, väl?

• CuteElliz

Anonym (Äcklig) skrev 2008-11-10 09:51:08 följande:

Fast daglig tvätt med vatten är ju inte skadligt, väl?
    du bör inte tvätta särskilt ofta o noga där nere...
    faktiskt...
    ju oftare du tvättar desto mer irriterat blir underlivet...
    de torkar ut...
    låt de sköta sig sj o hjälp till ibland bara...
  • Anonym (Äcklig)

Åh, fan.... tvättar två gånger med vatten bara... och ja, det torkar ut, det har jag märkt. Men jag hatar att vara "kladdig" därnere... har ALLTID trosskydd på mig, för jag har så mycket flytningar och är det nåt jag hatar så är det flytningar i trosorna!

Ska jag låta bli att tvätta mig då? Luktar det inte då?

• Deliverance

Anonym (Äcklig) skrev 2008-11-10 14:35:38 följande:

Åh, fan.... tvättar två gånger med vatten bara... och ja, det torkar ut, det har jag märkt. Men jag hatar att vara "kladdig" därnere... har ALLTID trosskydd på mig, för jag har så mycket flytningar och är det nåt jag hatar så är det flytningar i trosorna! Ska jag låta bli att tvätta mig då? Luktar det inte då?
    Vet du TS, du kanske får så mycket flytningar just för att du tvättar för ofta, du rubbar ju själv balansen i underlivet.
    Och jag kan också förstå dig, hur du menar, jag har haft samma problem, men dom har blivit mycket bättre sen jag började duscha varannan dag istället för varje.
    Jag tror även att det finns underlivstvål på apoteket, köp och testa!
  • Deliverance

Jo förresten TS, du kan ju testa att köpa Lactal också.
    Den återställer den naturliga balansen och motverkar besvärande lukt och irritation som uppkommer vid obalans i ph-värdet tror jag det är?
    Nåväl, det kan vara värt ett försök eftersom du upplever det jobbigt.
    Tips kan då vara att ha trosskydd eller liknande när du använder Lactal, då det gära rinner ur igen..

• kaffekatten

Fick tipset av min gyn att tvätta sig med olja, antingen apotekets eller vanlig olivolja. Det smörjer och fuktar slemhinnorna. Sen om man vill kan man duscha med vatten efteråt, om man vill känna sig fräschare, oljan skyddar då mot uttorkning.

Sen kan man köpa små kapslar med lactobaciller på apoteket som återställer ph-värdet i slidan. inga kemikalier utan är väldigt milt för underlivet. funkar även vid svampinfektion men tar lite längre tid att läka ut då.

jag har svårt att använda vanliga vaggisar då slemhinnorna börjar blöda av dem pga de är så starka. fick tips om dessa som funkat mkt bättre för mig iaf!

• Anonym (Äcklig)

TACK FÖR ALLA BRA TIPS!! Här ska det experimenteras ordentligt! Nu ska jag få bukt med detta!

Väldigt tacksam för alla bra och seriösa svar! Det är troligtvis precis så som ni skriver, att jag tvättar mig för ofta och att det är obalans. För svamp brukar ju klia mer, det har jag haft förut i samband med penicillinkurer... tvi vale..

ÅTerigen; tack för bra och seriösa svar. Ibland blir det väl knepigt här inne på FL, men den här tråden har verkligen varit nyttig!

• MiniLou
    Anonym (Äcklig) skrev 2008-11-10 15:26:46 följande:
    TACK FÖR ALLA BRA TIPS!! Här ska det experimenteras ordentligt! Nu ska jag få bukt med detta! Väldigt tacksam för alla bra och seriösa svar! Det är troligtvis precis så som ni skriver, att jag tvättar mig för ofta och att det är obalans. För svamp brukar ju klia mer, det har jag haft förut i samband med penicillinkurer... tvi vale..ÅTerigen; tack för bra och seriösa svar. Ibland blir det väl knepigt här inne på FL, men den här tråden har verkligen varit nyttig!
    Svamp behöver inte alltid klia heller, det e mest när svampen är utanpå o nära öppningen.
    Sitter svampinfektionen inne i slidan kan den vara klilös hehe...
  • CuteElliz

tillägga de också ts att användning av trosskydd också e en bidragande faktor till så mycke flytningar troligen... då får underlivet svårt att andas o mår inte bra av de istället...

lufta ofta istället...

• MiniLou

Kom ihåg om du köper ngt mot svamp att ni även smörjer honom så att han inte smittar tillbaka

Svar på tråden Vad är det för vita klumpar? OBS! Äcklig läsning!