• Znuttan6

Vaken VS Sovande Natt, vad är skillnaden? (Personlig assistent)

Hej allihopa!

Skulle behöva ha hjälp med en sak.

Det är så att jag ska troligtvis börja jobba som personlig assistent och där ska det vara sovande natt. Men när jag var där på introduktion så fick jag höra att man kan få gå upp så mycket som 7 gånger på en natt, och andra nätter kanske bara 2 gånger.

När bör sovande natt ändras till vaken natt?

Man vill ju inte få betalt för sovande natt om man får springa upp 7 gånger.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vaken VS Sovande Natt, vad är skillnaden? (Personlig assistent)
  • Tecken

Jag svarade alltså utifrån rubriken

• linjes

Vaken natt får du ju betalt hela natten o det får du inte på sovande natt

• Znuttan6
    Vart nog fel rubrik.

Läs ALLT jag skrivit istället
  • Tecken

Ts, jag HAR läst allt du skrivit. Det övergår från sovande jour till vaken natt, när brukaren ansöker om mer timmar hos FK, samt om FK godkänner det.

• lovemyboys

Men visst får du väl mer betalt de nätter som du verkligen är uppe?? Jag jobbar natt själv, men vaken då. men jag var vikarie på ett ställe där de var sovande nätter, men jag har för mej att betalningen blev annorlunda om det visade sej att man var tvungen att vara vaken pga av sjukdom eller nått. Men jag tycker att du ska kolla upp det,föe det låter inte rätt!!

• linjes

Fast det är ju inte du som bestämmer om det ska ändras till vaken natt,det får du ju ta upp med arbetsgivaren
    Beror väl lite på vad det är för behov som ska tillfredställas oxå?
    Personligen skulle jag aldrig jobba sovande natt,skitbetalt,jag jobbar nu vaken natt där det ingår trackvård o ena natten kan det vara hur lugnt som helst och andra kan jag få springa upp 1 gång i kvarten och suga rent

• Znuttan6
    Men jag tycker inte att det är rätt att man ska få springa upp 1 gång i timmen när man jobbar natt å få betalt för sovande.

Kanske ska prata me chefen om det?!
  • Tecken
    lovemyboys skrev 2008-11-06 14:45:28 följande:
    Men visst får du väl mer betalt de nätter som du verkligen är uppe?? Jag jobbar natt själv, men vaken då. men jag var vikarie på ett ställe där de var sovande nätter, men jag har för mej att betalningen blev annorlunda om det visade sej att man var tvungen att vara vaken pga av sjukdom eller nått. Men jag tycker att du ska kolla upp det,föe det låter inte rätt!!
    Det beror på avtalet. Det finns flera olika lösningar för hur personliga assistenter blir ersatta under sovande jour.

TS, kolla upp under vilket avtal/bilaga du går.
  • marjalena
    linjes skrev 2008-11-06 14:46:16 följande:
    Fast det är ju inte du som bestämmer om det ska ändras till vaken natt,det får du ju ta upp med arbetsgivarenBeror väl lite på vad det är för behov som ska tillfredställas oxå?Personligen skulle jag aldrig jobba sovande natt,skitbetalt,jag jobbar nu vaken natt där det ingår trackvård o ena natten kan det vara hur lugnt som helst och andra kan jag få springa upp 1 gång i kvarten och suga rent
    Vad är trackvård?
  • linjes

Trakealkanyl som sitter i halsen om man inte kan andas på normalt vis,som man suger rent från slem

• marjalena
    linjes skrev 2008-11-06 14:48:59 följande:
    Trakealkanyl som sitter i halsen om man inte kan andas på normalt vis,som man suger rent från slem
    Tack!
  • Znuttan6
    Nej men då får ju jag prata me min chef å höra me henne hur det ska vara.
    Man måste ju ändå ha rätt att fråga...
  • Llimen

alltihop handlar om hur många timmar försäkringskassan har beslutat att brukaren ska få.
    När det är vaken natt så bedömer de (fk) att personen behöver assistent 24h/dygn (kan tex om det finns risk för kramper eller andningsbesvär). Om man jobbar där så sitter man vaken hela natten och har full lön hela tiden.
    När det är vaken natt så har fk bedömt att personen inte behöver hjälp dygnet runt men att det kan finnas ett behov ibland (vändningar tex). Här är man på jobbet hela natten men kan ligga och sova, man ska då höra brukaren när/om denne behöver hjälp, kan vara bestämt att man tex ska vända brukaren ett antal gånger per natt. Då får man betalt endast för en del av tiden.

(mina exempel är bara exempel och kan ju vara helt andra behov)

• Tecken

Prata med din chef, på en del ställen blir personliga assistenter ersatta om de går upp på natten (vid sovande jour) - men då är det bolaget/kommunen som betalar ut det, och inte FK.

• Znuttan6
    oki ska höra me henne.
    Tack för hjälpen!
  • sallybuse

Jag jobbar som assistent och har sovande natt.Men ibland kan de ju hända att man får vara vaken.Om han behöver oss.Och då skriver vi upp de i vår almenacka att vi varit uppe så får vi betalt för de.De kan väl er garanti person kolla.Eller ni har kanske inte någon.de kanske beror på hur man jobbar.Om de är på ett grubbboende eller egen lägenhet.Eller de spelar kankse ingen roll.

• Ms Leia

Jag jobbar dygn med sovande jour.

Vi har betalat 19,5 av 24,5 timmar. Så vi har betalat en stor del av natten och det ska då täcka om man måste gå upp. Men vi gör aldrig någonsin det, tror det har hänt en gång.

• planeraren

Det är väldigt olika från brukare till brukare hur mycket man behöver vara uppe på natten. Jag jobbade i över ett halvår på ett ställe och då behövde jag bara gå upp en gång, i övrigt sov jag hela nätterna. Personligen skulle jag aldrig ta ett jobb med sovande jour men där jag fick gå upp flera gånger per natt _eller_ ett jobb där man har jourtid i mer än fyra timmar. Minns ett ställe jag var på intervju för och när jag fick det jobbet så tackade jag nej när chefen berättade att det var NIO timmar jour på natten och att man ofta fick gå upp flera gånger. Totalt värdelöst. Det tål att tänkas över innan man tackar ja till något.

Eventuellt kan man ju försöka påverka situationen genom att ansöka om fler assistent-timmar eller få skriva upp den tid då man är uppe på natten och då få betalt som "natt" och inte "jour". Men det hela beror på vilket privat assistentbolag som brukaren anlitat eller om det är via kommunen. Enligt min erfarenhet har kommunen oftast de mest generösa överenskommelserna.

Svar på tråden Vaken VS Sovande Natt, vad är skillnaden? (Personlig assistent)