• Anonym (Nufiken)

Sjukdom som ger litet huvud?

Jag har några gånger stött på (vuxna) människor vars huvuden är väldigt små i förhållande till deras kroppar. Ofta ser ansiktet ut att vara ännu lite för litet och de har ansiktsdrag som drar åt de hos ett barn med utvecklad progeria. Personerna har verkat vara som vem som helst rent intellektuellt och deras övriga fysik har verkat vara normal.

Är det någon som känner till vad det är som gör det? Är det något med att fontanellerna växer ihop för tidigt? Något syndrom, eller sjukdom?

• Svar på tråden Sjukdom som ger litet huvud?
  • Anonym

Har också funderat lite på det. Har en anhörig som ser ut som du beskriver. Hon hade knut på navelsträngen när hon föddes så hon var väldigt liten då och har alltid varit efter storleksmässigt. Hon har en hjärnskada, ser annorlunda ut men har normal intelligent och så. Vet dock inte vad hennes hjärnskada kallas.

• Anonym (Nufiken)

Ingen som vet?

• Anonym

Oj jag känner mig utpekad här Är 27år och köper glasögon på barnavdelningen

• Anonym (ett)

Finns visst specialaffärer med vuxenbågar i mer varierade storlekar (ifall du inte gillar nalle puh på bågarna).

Nej, jag vet inte heller vad det beror på. Själv har jag ganska litet huvud (hamnar lätt på barnavdelningen) men inget extremt.
    Ganska kort också.

Anonym skrev 2008-11-06 16:42:40 följande:
    Oj jag känner mig utpekad här Är 27år och köper glasögon på barnavdelningen
  • Anonym (Nufiken)

Nu menar jag ju ovanligt litet huvud. Att man är helt oproportionerlig och kan vara 1,80m lång, med huvud som en femåring.

Svar på tråden Sjukdom som ger litet huvud?