• smurfen75

Livrädd att föda (barn nummer 2)

Nu vet man ju hur ONT det verkligen gör att föda barn, var rädd sist, men nu är jag livrädd. Har pratat med aurora. Har hört att på vissa ställen kan de sätta igång förlossningen lite tidigare för att man inte ska gå och vara så rädd hela tiden. För ju mer jag närmar mig desto värre känns det. Så nu undrar jag, nån som vet hur det är med det? Har man rätt till igångsättning isf? På alla landsting? Snälla svara om ni vet, är viktigt för mig.

• Svar på tråden Livrädd att föda (barn nummer 2)
  • Julia med A 04

Hej du!
    Min syster var också jätterädd för sin andra förlossning och hon belv igångsatt utsatt BF...det var inga problem...det var i Malmö..tog lite tid innan det väl startade bara ...
    Även tredje förlossninge var hon lika rädd då belv hon igångsatt 1 vecka innan...
    Båda förlossningarna gick jättebra...så hon har bara positiva erfarenheter av igångsättning...
    Tar du tag i det i god tid så är de äskert inga problem!
    När är BF?
    Lycka till!

• smurfen75

Julia med A 04 skrev 2008-11-06 15:38:20 följande:

Hej du!Min syster var också jätterädd för sin andra förlossning och hon belv igångsatt utsatt BF...det var inga problem...det var i Malmö..tog lite tid innan det väl startade bara ...Även tredje förlossninge var hon lika rädd då belv hon igångsatt 1 vecka innan...Båda förlossningarna gick jättebra...så hon har bara positiva erfarenheter av igångsättning...Tar du tag i det i god tid så är de äskert inga problem!När är BF?Lycka till!
    Tack för ditt svar. I slutet av nov är det dags. Pratade lite med aurora i tele idag, hon sa att vi får prata om det till veckan, men fick väl inget jättepositivt uttryck. Så detta är i örebro. Så man vet vad man har för rättigheter, för då är det lättare att stå på sig, det bästa vore om den lilla kom tidigare, men det där vet man aldrig o om så inte är fallet, så vill jag ha det igångsatt isf på BF eftersom jag tror inte jag klarar att gå över när jag har denna rädsla..
  • Julia med A 04

Smurfen75:
    Ok, det är snart! Jag tror du måste vara stå på dig rejält! Jag vet att hon var tvungen att stå på sig ganska mycket..men islutändan var det inga problem...Så förbered dig väl om varför...
    Lycka till!

• Skogsbloss

Ett alternativ kan vara en "planerad förlossning" där man just sätter igång förlossningen. Om du tror att du får svårt att få igenom det så är mitt råd att ta med dig din partner för extra stöd - det kan hjälpa mycket att vara två! Hoppas att du får en bra andra förlossning!!

Svar på tråden Livrädd att föda (barn nummer 2)