• Jennelii

Storkbett

Det är väl ingen "sjukdom" men jag visste inte vart jag skulle lägga det =) Linus har storkbett i nacken men han kliar sig hur ofta som helst där...inte kliar väl sånt? Eller? Jag vet ingenting om sånt...läste nånstans att vanligt ställe kan vara ögonlock, hur ser det ut där isf för Linus har haft röda....som utslag på ögonlocket, mot ögonvrån sen han föddes... "äsch det går bort" så dom på BB men nu är han 7 mån o har kvar det på ögat + att det ibland är nedanför ögat oxå, nästan så jag tycker det ser ut som eksemprickar (har en 9-åring med eksem)...nån som vet nåt om storkbett? För till mig sa dom bara på BB..."du har väl sett att han har storkbett" inge mer med det...inget av mina andra har det men 2 av hans syskon på pappans sida, kan sånt vara ärftligt? Bleks det på alla för på dom syns det hur bra som helst och den äldsta är 25....på BB sa dom att det skulle komma att blekas bort o "försvinna"...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-07-18 14:16:32:
    Alltså...inte för att det spelar någon roll...jag var bara nyfiken...

• Svar på tråden Storkbett
  • Simba

Min lille har också storkbett, på ena ögonlocket. Vi läste lite på internet om det och det kan ta upp till två år innan de bleknat helt. På vissa kan de synas i vuxen ålder vid fysisk ansträngning. De vanligaste ställena är pannan, ögonlocke och nacken.

Ludwigs "bett" har inte bleknat helt, men är mindre påtagligt nu när han blivit större. Det verkar som att storkbettet inte växer i storlek, så man kanske upplever det som mindre eftersom Ludwig blivit större.....vad vet jag...?

• Dinturiel

Vår dotter har också storkbett i nacken. Och har upptæckt att hon ær dær och kliar lite, speciellt nær det ær varmt ute. Vet inte vad det beror på. Och ingen har sagt nått om det. De sa att det skulle bleknas bort, men det kan æven bli kvar. Har før mig att min morfar hade storkbett i nacken, och det satt kvar hela livet.

Vore kul om någon kunde reda ut lite.

• Amidalas Mamma

min faster är typ 60 år och hennes storkbett i nacken är hur tydligt som helst...amidala hade ett litet i nacken som är borta och nu är hon 3,5..liam 4 månader har ett i nacken och på båda ögonlocken,,,

• pssst

Läst någonstans att storkbett i andra kulturer kallas änglakyss!

• MasterChief

Min största tjej hade storkbett över båda ögonen och mellan ögonbrynen och i nacken. Idag är hon 2 ½ år och alla är borta utom den i nacken som syns lite svagt. Ibland när hon är arg och upprörd (dvs. skriker/gråter) kan det synas lite vid ögonen.

Min lilltjej har ett strokbett mellan ögonbrynen. Hon är 3 månader nu, får väl se om det försvinner.

Mina tjejer besväras inte av deras storkbett. Det har inte kliat eller stört dem på något sätt. Jag tror att jag hade storkbett över ögonen när jag var liten som i dag inte syns.

• Norahs mamma

Jag har storkbett i nacken, har inte bleknat än å jag är 23 år...
    Det kliar inte, märker öht inte av det om jag inte har håret uppsatt å jag får frågor om det...

• Norahs mamma

Pssst:
    Vad kul!! Det ska jag tala om för alla!!

• Helena78

Min flicka som är 3 år har ett stort storkbett ovanför vänster knä. Hon verkar inte vara irriterad av det eller så...läkarna trodde att det ev. skulle försvinna när hon blir äldre.

Hennes storkbett syns jätteväl & det blir ännu rödare när hon blir jättearg & gråter mycket + när hon är sjuk så syns det jättemycket.

• FiaFågel

min dotter har storkbett

häftigt fenomen.
    Ibland rycker hon sig i nackhåret..det kanske kliar..

• Pyret 85

Jag har ett framme på halsen så de ser ut precis som ett sugmärke.. när jag föddes så var det illrött men nu har det bleknat lite.

• Erik

Erik har storkbett i nacken också och dom syns längre har jag förstått än dom t.ex. i ansiktet. Mitt syskonbarn har storkbett i pannan, på ögonlocken och under näsan. Dom har ljusnat lite men syns ännu jättebra. Han är 5 månader gammal. Men med tiden kommer nog även dom att försvinna. Men jag läste att fast dom inte syns längre så när barnen blir arga och gråter så kan storkbetten börja synas som svag rodnad på stället där dom satt! :)

Svar på tråden Storkbett