psykodynamisk livsåskådning?!
vad betyder psykodynamisk livsåskådning? har försökt googla, leta i boken hittar ingen förklaring. Kan nån snäll människa hjälpa mig?=(
vad betyder psykodynamisk livsåskådning? har försökt googla, leta i boken hittar ingen förklaring. Kan nån snäll människa hjälpa mig?=(
aldrig hört talas om psykodynamisk _livsåskådning_, i vilket sammanhang hittade du det?
jag mitt dumma nöt fattar noll om den här uppgiften...
hittar inget i min bok inget på internet och här kommer väll nån säga att jag minsan får göra min läxa själv:( inte så lätt när man pluggar hemifrån på distans och inte har nån lärare som kan hjälpa..
utgå från ovanstående fallbeskrivning och beskriv hur de olika livsåskådningarna ser på hälsa, vård, omsorg, liv, död och behandling.
A. Psykodynamiska livsåskådningen
B. Behavioristiska livsåskådningen
C. Existentialistiska livsåskådningen
D. Humanistiska livsåskådningen
E. Kristendomen
det är väl detsamma som psykodynamiskt perspektiv som Freud talar om..
alltså jaget,detet och överjaget?
Vad läser du?
omvårdnad på komvux..just nu etik och livsfrågor..
Jag tolkar det som att du ska utgå ifrån ett psykodynamiskt perspektiv, alltså freuds teori. Jaget, detet och överjaget är ju en del av det men det är ju mer komplicerat än så
förstår inget av den här uppgiften och den ska skickas in imorrn..
jo det förstog jag..men kan inte analysera texten..:(
Isabella är 11 år och bor i en medelstor svensk stad. Hon har två yngre syskon, Per 7 år och Anna 5 år. Isabells föräldrar har problem med missbruk.
Använder narkotika och alkohol i stora mängder, detta har gjort att stort ansvar för familjen vilar på Isabella.
Tidigare gick det bra för farmor bodde tillsammans med familjen, hon avled för tre månader sedan efter att hon varit sjuk i cancer under en längre tid.
Farmor var till stor tröst och hjälp för Isabella och hennes syskon, när föräldrarna inte ägnade den tid som behövdes för barnen. Farmor vårdades sista tiden på ett sjukhem där Isabella och hennes syskon ofta besökte henne.
Trots att pappan och mamman bara arbetade sporadiskt och hade mycket fritid, besökte de farmor mycket sällan. De orkade inte se hennes lidande, sa de. Barnen hade ett behov att prata om farmor men detta förstod inte föräldrarna.
freud lade stor vikt vid barndomen .
I den psykodynamiska perspektiv har arvet och miljö en viktigt betydelse.
Freud ansåg att arvet ger oss drifterna och miljö lär oss handskas med.
Står det ingenting om psykodynamisk teori i din kursbok?
sv.wikipedia.org/wiki/Psykodynamisk_psykoterapi
ahh så tex..
isabella när on förlorade farmor..så blev hon på ett sätt starkare för nu är hon ju ensam "vårdtagare" för familjen.hon växte upp för tidigt? och hon fick ingen stöd från sina föräldrar och alla barnen hade nog frågor om döden, vad som hännt farmor mm..
mamman ohc pappan däremot hade inte orken att bry sig om nånting. dom var nog rädda för att se sanningen,orkade inte svara på frågorna ville inte svara, dom ansåg nog inte hur stort behov barnen hade av att få veta och prata om döden.
är det fel? kan man skriva så? shit jag sitter här med tusen frågor i huvudet och ont i magenS:
står absolut noll om psykodynamisk tori i den..konstigt nog.
förlåt gott folkjag har letat efter psykodynamisk livsåskådning i min bok..finns inget sånt men nått som heter psykoanalysens människosyn. är det samma?:S
Vilken kursbok har ni?
Ja det är samma.
etik och livsfrågor i vård och omsorg
okej men tack för hjälpen ALLIHOP=) ska försöka fixa dte här nu hur bra d nu än går=)
psykoanalysens människosyn är samma, så läs det så klarnar det nnog!