• Amandass

Vad ska jag göra åt mina sömnproblem..?

Jag blir knäpp snart tror jag.
    Har gått flera nätter nu utan någon bra sömn (vissa nätter ingen sömn överhuvudtaget) och det går aldrig över.
    Så jag vet inte vad jag ska göra..?

Det spelar ingen roll om jag är dödstrött när det är dags att lägga sig. Det slutar ändå med att jag ligger och vänder och vrider på både mig och kuddarna, tills jag är helt genomsvettig och har huvudvärk av allt "sprattlande".

Ingen som har tips på vad jag kan göra åt detta?

• Svar på tråden Vad ska jag göra åt mina sömnproblem..?
  • Stor mamma

Har du provat valeriana (stavning)
    Finns i hälsokostbutiken.

Eller skaffa dig en rytm
    Kvällen kommer. varva ner. Dämpa ljuset, håll svalt i sovrummet,
    drick nått varmt innan sänggång, kliv upp varje dag samma tid, ej för sent för sover man läng på morgonen kan det påverka ditt sänggående sa dom till mig när jag behövde hjälp.

I värsta fall kan du ringa läkaren och få nått utskrivet antingen mot insomning som stilnoct
    eller för just långtidsverkan som propavan
    Rekommenderar inte detta dock för kroppen kan bli beroende av detta för att du skall kunna sova sen.
    Prova allt annat först

• Amandass

Stor mamma - Valeriana? Vad är det?

Alltså jag brukar göra ungefär som du sa på kvällen. Dricker kanske inte alltid något varmt, men brukar ta mjölk och banan (hört att det ska lugna?) och sedan innan jag lägger mig tar jag neurol-tabletter.
    Sedan är jag överkänslig när det kommer till ljud, ljus och sådant på kvällarna. Säger att min familj ska sänka rösterna hela tiden, så de blir galna på mig.

"Starkare" tabletter får jag nog inte ta eftersom att jag är 17 år, men som du sa så är det väl beroendeframkallande så det undviker jag helst..

Tack för dina tips och råd!

• bixit

hej, de finns ju farmakologisk hjälp att få. Propavan är det vanligaste och det kan man inte bli beroende av eller så.

Naturläkemedel ska absolut itne blandas med annan "vanlig" medicin!

• isisisis

Motion.
    Se till att du aktiverat dig om dagen.
    Har man bara suttit still kan det vara svårt att sova.
    Red ut dina grubblerier på dagen istället,ligg inte och fundera över vad du inte tex gjort innan du ska sova.

Se till att du lagt fram sakerna du behöver för morgondagen,så allt är färdigt så du kan vara lugn över det.

• NeA 84

jag har inga råd till dig tyvärr.....
    har själv sömnproblem. ibland kan jag inte somna å ibland vaknar jag mitt i natten å är vaken flera timmar.
    igår vakna jag kl 3 å somna inte om.
    jädra jobbigt är de!

så jag hänger gärna på å får lite tips

• Amandass

Kom på en sak till.
    Det som stör mig mest när jag ska sova är just det att jag aldrig hittar någon bra sovställning.. jag håller jämt på att puffar kuddarna, tar bort en kudde, lägger till en kudde, drar ner dom, drar upp dom o.s.v. o.s.v.

När man väl börjat hålla på sådär så är det hopplöst att sova, man blir helt genomsvettig och uppvarvad. :/

• Stor mamma

Jag var propanvan beroende, tog ett helt år med dålig sömn innan kroppen ställde sig ur det. Tom läkaren sade att äter man det en längre tid blir kroppen van den och har svårt hålla sömnen själv.
    Fick hjälp att komma ur det av läkaren som gett mig det.

Nej försök ha en rutin. efter en tid fungerar det. fungerar fint för mig nu. Och är du bara 17 är det dumt att ta till dessa mediciner.

bixit skrev 2008-11-06 18:06:27 följande:
    hej, de finns ju farmakologisk hjälp att få. Propavan är det vanligaste och det kan man inte bli beroende av eller så. Naturläkemedel ska absolut itne blandas med annan "vanlig" medicin!
Svar på tråden Vad ska jag göra åt mina sömnproblem..?