• Alexia06

Champagne och räkor. Mer då?!?

Jag undrar vad man kan äta för romantiskt till champagne... har räkor som förslag men... sen då?! Räkor och vaddå och hur lägger man upp det snyggast?

Tacksam för massa svar

• Svar på tråden Champagne och räkor. Mer då?!?
  • Peztis

Avocado, baguette, dessertost, druvor, päron, kex... det är väl det klasssiska.

• Pojkmamma

Jordgubbar. Gör något gott med frysta nu när det inte är säsong för färska.

• vernis

Avocado, baguette, dessertost jordgubbar lite andra skaldjur

• Alexia06

Vad ska man göra med jordgubbarna då?? Snälla, speca lite mer.. jag har idétorka!! Och avocado?? hur? hjälp mig!!

• Alexia06

Personligen tycker jag nog att ost och kex passar bättre till rött vin..

En god läskande dessert med jordgubbar känns lockande...

• vernis

jordgubbar och choklad på doppa i choklad
    lätt och gott

Gör så här
    Koka äggen, låt dom svalna. Dela avocado på mitten och ta ur kärnan.

Hacka räkorna och äggen i små bitar. Blanda ihop räkorna, äggen, keso, majonnäs och kryddorna.

Fyll röran i avocadon.

Gör så här
    Blanda ihop en röra på creme fraiche, hackad rödlök, klippt dill, sikrom, och hackade räkor. Hårdkoka 2 ägg och skär i skivor. Skiva 4 mogna avocados. Skiva en citron. Rosta 4 franskbrödskivor och lägg på en stor klick av röran. Garnera med ägg, avocado, sikrom, citronskivor och lite hackad rödlök.

Gör så här
    Börja med moussen. Blötlägg gelatinbladen i 5?10 minuter.

Skär jordgubbarna i bitar och kör dem till puré med stavmixer. Tillsätt socker och pressad apelsin och rör tills sockret har löst sig.

Värm lite av purén i en kastrull tillsammans med gelatinbladen tills de har smält. Blanda med resten av purén.

Vänd ner den lättvispade grädden i omgångar. Ställ moussen i kylen i 2?3 timmar tills den har stadgat sig.

Vid serveringen: Skär jordgubbarna i bitar. Skär ut hinnfria klyftor ur apelsinen. Hacka pinjenötterna.

Lägg upp moussen på tallrikar och arrangera med jordgubbar och apelsin. Strö över pinjenötterna och avsluta med krossa drömmar och strö över.

Gör så här
    Vaniljkräm:
    Koka upp mjölken och grädden med de urskrapade fröna och stången från vaniljen. Låt stå och dra i ca 10 minuter.
    Rör samman socker och citronskal med ägg och äggulor. Rör ut maizenan i lite vatten och rör ner den också.
    Koka upp gräddmjölken igen och vispa ner i äggblandningen. Sätt tillbaka på spisen och sjud försiktigt smeten till en tjock kräm under ständig vispning.
    Portionera ut krämen i skålarna, och ställ dem att kallna.

Limemarinerade jordgubbar:
    Skölj, ansa och dela jordgubbarna i mindre bitar.
    Tvätta torka av och riv skalet av limefrukten. Pressa därefter saften ur limen.
    Blanda jordgubbar, limeskal, limejuice och socker och låt dra i ca 20 minuter
    När vaniljkrämen har kallnat och när jordgubbarna har stått och dragitså kan du börja portionera ut dem över krämen!

Gör så här
    Fördela jordgubbar, rom, Rose?s lime och fruktsoda i 10 glas.

Skär limen i klyftor och lägg i drinken.

Annars kan man blanda allt i en skål och servera som bål.

• vernis

Gör så här
    Skölj och snoppa jordgubbarna.
    Skiva jordgubbarna och låt dem marinera i fläder- och apelsinsaften ett par timmar i kylen.

Vispa Milda Visp luftigt och lätt och blanda försiktigt ner den finrivna mandelmassan. Låt stå i kylen ca 15 minuter.

Servera jordgubbarna i vackra glas toppad med mandelvisp. Garnera med citronmeliss.

• vernis

Gör så här
    Skala alla räkor och lägg dem efterhand i en skål.

Värm matfett i en stekpanna, tillsätt curry och pressa i vitlök. Låt allt fräsa en stund under omrörning.

Lägg i räkorna, droppa över lite citronsaft och hetta upp rätten. Skaka pannan så att räkorna blir heta och väl indränkta i såsen. De får bara steka en kort stund, annars blir de sega.

Servera rätten rykande het direkt ur stekpannan eller på rostade brödskivor.

• Alexia06

Vernis - tack för alla "goda" råd !!! Dom kommer jag säkert få användning för någon gång...

Men jag har bestämt mig. Det blir fryst Philadelphia-tårta med hjärtstössel och jordgubbar. Till det äkta Champagne förstås...

Det blir perfekt! (vi ska äta ute först)

• vernis
    Alexia06 skrev 2008-11-06 19:54:09 följande:
    Vernis - tack för alla "goda" råd !!! Dom kommer jag säkert få användning för någon gång...Men jag har bestämt mig. Det blir fryst Philadelphia-tårta med hjärtstössel och jordgubbar. Till det äkta Champagne förstås...Det blir perfekt! (vi ska äta ute först)
    japp det blir jätte gott låter det som =)
  • IsaW

Såg att du redan bestämt dig, men måste lägga till några tips: löjrom (tex på toast med gräddfil och finhackad rödlök)
    hummer (med road island-sås och en liten bit bröd)
    härligt mörk choklad!

Ojojoj vad jag är sugen på allt det här, världens godaste mat & dryck! Får dock vänta eftersom jag är gravid o ingenting kan ersätta champagne.

• Miang
    Alexia06 skrev 2008-11-06 19:54:09 följande:
    Vernis - tack för alla "goda" råd !!! Dom kommer jag säkert få användning för någon gång... Men jag har bestämt mig. Det blir fryst Philadelphia-tårta med hjärtstössel och jordgubbar. Till det äkta Champagne förstås... Det blir perfekt! (vi ska äta ute först)
    Inte för att förstöra nåt men blir det inte lite sött med tårta till champagne? En bra tumregel vad gäller vin och sötsaker är ju att vinet alltid ska vara sötare än det man äter. Jag skulle gå på ett dessertvin till tårtan och dricka champagnen före restaurangbesöket.
  • vernis

champange tycker jag går till allt älskar det. brukar åka till finland och köpa piper på botten och jordgubbar och bryt ärtor jag min mamma jätte gott så smaken är som baken

• Pojkmamma

Vad gör du med champagnen menar du?

vernis skrev 2008-11-07 17:36:59 följande:
    champange tycker jag går till allt älskar det. brukar åka till finland och köpa piper på botten och jordgubbar och bryt ärtor jag min mamma jätte gott så smaken är som baken
  • vernis
    Pojkmamma skrev 2008-11-07 22:36:34 följande:
    Vad gör du med champagnen menar du?
    Jag dricker den med jordgubbar och bryt ärtor et är jätte gott
Svar på tråden Champagne och räkor. Mer då?!?