• vitsippan

Diska porslin med guldkant i maskin.

Hejsan!

Jag har precis ärvt en matservis med blommor och med guldkant. Är det någon som vet om det försvinner när man diskar den i diskmaskinen?

Mycket tacksam för svar.

Kramar

• Svar på tråden Diska porslin med guldkant i maskin.
  • Nennnie

tror inte man ska diska dem i maskin. inte heller ha dem i micron..

• Nenne 71

I micron ska du inte ha den. Är den gammal skulle jag vara försiktig även i diskmaskin.

• Tinkerbelle

Vi köpte precis koppar med gulddekor och blev informerade om att man inte ska maskindiska porslin med guld på, inte heller micra som skrivits ovan.

(¯`°?.¸ ღ♥ Vår Älskade Tyra och Lillebror i magen ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Nattuggla72

Inte micro och bara handdisk!!

• Vallivetu

Jag har en servis som vi använder till "fint" och framförallt till jul. Serveringsfaten använder vi dock varje dag i princip. Vi har diskat dem i maskin måååånga gånger. Det är en gammal servis, och jag köpte den för några hundralappar på auktion. Tänkte att det kvittar om den slits. Men den har klarat sig utan minsta problem.

Min man körde en tallrik i micron dock, och det slog gnistor plus att guldet blev lite fult på något ställe.

• Betelgeuse

Jag skulle inte våga köra dem i maskin. Min pappa använder en gammal servis med gulddekor till vardags och eftersom han är rätt lat av sig diskar han alltid delarna i maskin. Numera är det inte mycket guld kvar på dem.
    Men visst kan du ha sådan tur att din servis är lika tålig som Vallivetus.

• vitsippan

Tack för alla svar.

Jag hittade en trasig tallrik och satte den i diskmaskinen. Den får åka med några gånger så får vi se hur den ser ut.

Svar på tråden Diska porslin med guldkant i maskin.