• pucken

ni med vattensköldpadda, hur stort akvarium ska jag satsa på?

vi måste köpa ett nutt akvarium till vår sköldpadda och jag har hittat några intressanta på blocket. frågan är bara hur stort vi ska köpa. vad tycker ni? ska vi ta ett på 540 eller 720 l? sköldpaddan är ca 3 år gammal och ca 15 cm över skalet. de på 540 l är runt 160 cm långa, medan de på 720 ligger runt 200 cm.

• Svar på tråden ni med vattensköldpadda, hur stort akvarium ska jag satsa på?
  • frulan

Jag skulle helt klart ta det på 720 l om jag hade plats!
    The bigger the better, för sköldisen

Men 540 l är ju inte litet det heller...

• frulan

Om det skiljer i höjden på dem, skulle jag nog ta det högsta så han kunde simma omkring ordentligt. Alltså satsa på att kunna ha så djupt vatten som möjligt. Fast de kanske är lika i höjd?

Minst så man kan ha ca 50 cm vattendjup plus rymningssäker landdel.

• frulan

Kom på att 50 cm kanske är att ta i
    Men i alla fall ha så att när de står på tå på botten så är det en bit upp till ytan.
    Så att de kan simma runt ordentligt. Sen kan man ju ordna en grundare del med stenar o dyl så de inte behöver simma hela tiden.
    Min gillade att stå på botten o andas samtidigt och det funkar ju inte om man har 50 cm vattendjup överallt

• BigDaddy

Ta 720!! eller ett 900 om du kommer över ett bra å billigt! de på 900 kanske låter stort men vissa 900 kar som jag sett ligger inte mer än typ 180 i längd å något djupare än 720! (mitt tycke), har haft 2 såna krabater.. Beror osse på hur mycket plats du har!
    Mvh/S.

• pucken

då funkar det med två sköldpaddor i ett 720akvarium? vill ju ha en kompis till lilla bjarne =)l

• frulan

Jodå, det funkar, men det är ju inte alldeles säkert att turtlarna går ihop.
    Så ha en back-up plan om det inte skulle funka med kompisen

Åhhh, saknar mina turtlar!!!

Svar på tråden ni med vattensköldpadda, hur stort akvarium ska jag satsa på?