• Mammatilltretroll

Oregelbunden hjärtrytm. Ibland dubbelslag och ibland hoppar det över två slag.. Är det normalt?

Mitt hjärta är lite hoppigt..
    Ibland får jag helt plötsligt oregelbunden hjärtrytm i form av dubbelslag ett par gånger på raken. Oftast håller det i sig i max 10 sek och sedan kan det vara ett par sådana episoder på ett par timmar..
    Och sen helt lugnt ett par dagar..

Och ibland har jag oregelbunden rytm i form av att det känns som att hjärtat slår för långsamt och jag känner att hjärtat hoppas över två slag och sen fortsätter i denna långsamma rytm..

Jag är jämt trött trött trött, men har annars inga andra allmänsymptom..

Blodtryck 90/60..och usel kondition men ingen övervikt..

Är detta normalt?

• Svar på tråden Oregelbunden hjärtrytm. Ibland dubbelslag och ibland hoppar det över två slag.. Är det normalt?
  • Pallas

Nej, det är inte normalt, men det behöver inte vara farligt. Tycker du skall ta upp det med en läkare.

• SandraS

Hade precis som du när jag var yngre, jag känner fortfarande av det ibland. Värst tycker jag att det är när det hoppar över, det känns som att allt stannar upp en sekund.
    Men tycker absolut att du ska kontakta läkare så att de kollar upp dig.

• Lundby87

åk och be dem göra en koll på hjärtat. Finns ett speciellt ställe på sjukhuset man kan vända sig om man är orolig kanske du fått en kyss och där efter så har ditt hjärta hittat lite fel och slår ibland tokigt.

• Rigmor Mortis

Otroligt vanligt och obehagligt men sällan farligt. Be om ett EKG för säkerhets skull.

• Mammatilltretroll

MAn har gjort EKG i vilaoch arbetsEKG utan att se någt fel..
    Men det är inte så ofta jag har så här så det har aldrig fångats på EKG tyvärr..

Men hade jag något allvarligt fel borde de sett det på EKG då även om jag inte hade episod just då?

• Rigmor Mortis
    Mammatilltretroll skrev 2008-11-06 19:31:20 följande:
    Men hade jag något allvarligt fel borde de sett det på EKG då även om jag inte hade episod just då?
    Så fick jag det förklarat när jag gjorde EKG iaf (jag fick bara ett vilo-EKG)
  • K a j s a s

Så har jag väldigt ofta. Det är inte så att hjärtat hoppar över slag utan hjärtat slår även då det känns som om det står still för ett ögonblick, men slaget är så tunt så det registreras inte av hjärnan. Därför dunkar det till med ett extra hårt slag nästa slag.
    Så förklarade en läkare det för mig. Gjorde ett ekg på akuten en gång då jag hade hopplöst mkt extraslag. Har det just nu i skrivande stund också. Det ökar på i samband med infektioner för mig.

• annicavillhabeis

Så har jag det ibland med, hjärtat kan slå så fruktansvärt fort helt plötsligt till att lugna ner sig och slå kanske lite väl långsamt, ont gör det, svimfärdig blir jag, men ofarligt är det.

• Rigmor Mortis
    Svar på #7
    Ungefär så ja, slaget kommer för tidigt, sedan blir det en lång paus till nästa varpå hjärtat hinner blodfyllas mer än vanligt och när nästa slag sedan kommer känns det jättehårt. Istället för

dunk.......dunk.......dunk.......dunk.......dunk.......dunk

blir det

dunk......dunk.dunk.............DUNK!......dunk.......dunk
  • Lisen08

Så hade jag det också förut, EKGn studsade åt alla hål när dom gjorde en undersökning på sjukhuset.

I mitt fall var det inget farligt. Jag fick göra ett test där jag fick cykla på en motionscykel medan de mätte hjärtljuden. Eftersom det inte blev värre så var det ingen fara enligt den läkaren.

Men det kan nog vara bra att kolla upp.

• K a j s a s

Jag gjorde faktiskt ett nytt EKG igår. Det konstaterades många extraslag, men de skulle inte vara farliga.

Fick det också förklarat precis som EKJ76 säger.

• lillinas

det viktiga är att veta vilken typ a extralag det är, var i från hjärtat de utlöses, och det vet man bara om man kan fånga upp dom i undersäkande stund. Skall själv få göra bandspelar ekg snart, just för det.

• humle82

det är visst normalt!!
    jag VET att det är det, men man kan gå och kolla ändå för det KAN ju vara nåt.

massvis med läkare har sagt att det är normalt, ringer man en sköterska på 320100 säger dom det med.

humlansblogg.blogspot.com/ /FD sannispannisen
  • humle82

min mamma har hjärtflimmer, det finns en medicin mot det om man lider mkt av det, men man blir ruskigt torr i munnen.

humlansblogg.blogspot.com/ /FD sannispannisen
  • Annajii

Man kan få ett 24 timmars EKG att ha på sig i 24 timmar, då registeras det om du får sina extraslag. Man kan få låna en sån av din VC.

• TereseA

du kan ju ha stress..då får man hjärtklappning..osv..

Akiim är mitt liv 071004
Svar på tråden Oregelbunden hjärtrytm. Ibland dubbelslag och ibland hoppar det över två slag.. Är det normalt?