Trång förhud
Vad händer ifall det inte blir bättre med cortisonen? Blir det operation då? Någon som har erfarenhet av det?
Vad händer ifall det inte blir bättre med cortisonen? Blir det operation då? Någon som har erfarenhet av det?
Hur vet man att de har trång förhud? Alltså, sonen är 7 år, men i vilken ålder ska de kunna "dra upp den" så att säga (hahaha)?
Pratade med skolsköterskan idag och hon sa att min bådda mina pojkar borde kunna. De är 6år och snart 5år.
Hm okej. Då får jag nog kolla min 7-åring...
Vad gör man om de inte kan när de "borde" kunna?
Skolsköterska skulle skicka oss vidare till skolläkaren som skulle skriva ut kortison. Sen vet jag inte vad som händer ifall det inte gör någon nytta. Kanske operation.
Ojdå. Okej. Berätta gärna hur det går!
Har en son på sju år som kan få bak förhuden men gråter varje gång för han tycker att det gör ont. Han börjar gråta bara jag pratar om att han måste dra bak den och tvätta där. Visst måste de det?! Pappan verkar inte bekymrad när jag tagit upp det och jag har väl tyckt att det är han som vet bäst. Men vad ska jag göra? Är det skolsköterskan man vänder sig till eller?
hej.
Min 10 åring, var hos skolläkaren, fick utskrivet korteson, skulle smörja 10-14 dagar, sen skulle det var bättre..
och det skulle inte göra ont, men min son tycker till och med att det gör ont.
Min son kan inte alls dra tillbaka den och han är 9 år. Läste i en tidning där en mamma hade frågat en läkare om detta. Svaret hon hade fått var att det är olika vid vilken ålder de kan detta. Kunde de inte det uppåt en 13-14 års åldern så skulle man gå till läkare. Annars brukar det komma med tiden enligt den läkaren, alltså innan den åldern då.
2 av mina tre söner har fått operera sig pga för trång förhud.
De blev opererade vid 3 och 4 års ålder.
Minste killen däremot har inga problem *phu*
min son fick oxå salva men han vill inte hålla på med den varje dag. läkaren sa till oss att dom helst inte opererar innan han är 11 år, jag förstår inte varför?!
oj....min son på 6 år kan inte heller dra tillbaka förhuden.
men vad händer om ex vårdcentralen säger att " nej, det är ingen fara, alla är olika" fast man vill att barnet opereras?
Min son har också haft detta problem.
Jag pratade med barnmedicin och hon sa till mig att före 7 års ålder skall du inte fundera på det över huvud taget.
Och även om han hade varit 8 år så är steget till en operation väldigt stor. Innan dess så skall man smörja och jobba en hel del med det.
Han har ju ofta fått smuts under som har gjort att det svidit och blivit rött. Vi har försökt skölja så gott det går och gärna med en doseringsspruta.
Tydligen så dom fästen som är kvar runt ollonet måste få släppa av sig självt så man inte tvingar tillbaka för om det brister för mycket så kan det orsaka mer inflammation.
Hon sa till mig att han inte skall hålla på och tvinga tillbaka förhuden utan bara bada mycket och låta det vara.
Nu ett par månader senare så har det släppt upp såpass mycket att han kan få fram ollonet men jag ser att det fortfarande är fästen kvar.
Så var varsamma och låt det ta sin tid
Skall tillägga att han är 6 1/2 år
Min son 6 år har det med.
Han badar två gånger i veckan med medicinspruta som han sprutar in vatten innanför förhuden.
man ska aldrig tvinga förhuden bakåt och tvätta den. (det är lika med flickor ingen tvål mellan bena).
Min son har haft fler infektioner men dom vill inte operera än.
infektionerna har upphört nu när han är stor nog att kunna känna av begynande smärta. Då vill ha bada ofta.
vad gör man när han inte kan bada då?
Tina83 skrev 2009-01-06 08:14:03 följande: