• Jica

Vilket parkettgolv, snåla eller inte !?

Står och väger hur vi ska göra med parkettgolv....har fått erbjudande från husfirman som levererade ytterväggarna till vårt hus att köpa parkettgolv ek för 211 kr kvm, det är ju jätte billigt men jag funderar ändå på at ev köpa från jem&fix eller k-rauta för 198 kr kvm, på jem får man 10 % på första köpet med....vi ska ha antingen 205 kvm eller 140 kvm beroende på om barnen ska ha parkett eller inte i sina rum. Det blir ju några tusen iallafall att tjäna men frågan är ju hur kvaliten är !??? Någon som har erfarenhet?? Moland heter det golvet från husföretaget.....

• Svar på tråden Vilket parkettgolv, snåla eller inte !?
  • elly belly

Vi köpte golv på ikea till vårt förra hus. Vi hade inga problem med det och det var billigt.

• Lolagumman

kolla hur tjockt sliplagret är på parketten. Ju tjockare desto fler gånger kan man slipa om golvet

• Qaroliine

Vi köpte askparkett för byggmax. 14 mm så det kommer gå att slipa i framtiden.
    Köpte lite mer än 80 kvm för knappt 18000 kr.

• johandra

vi har 3stavs ekparkett från silvan som vi betalade 199:-/kvm för..ordinarie är visst nu för tiden 239:- (men silvan har ju alltid rea på sina golv med jämna mellanrum) Vi är iaf toknöjda! Jättefint golv med mycket kvistar så man ser inte smutsen,golvet är levande och inte så där kallt o dött som alla andra golv är och det verkar helt klart hållbart och bra. Är inne på år 3 och man ser inte att golvet är använt..

så det e mitt tips Det är 14mm för övrigt...

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • Qaroliine
    johandra skrev 2008-11-08 21:35:29 följande:
    vi har 3stavs ekparkett från silvan som vi betalade 199:-/kvm för..ordinarie är visst nu för tiden 239:- (men silvan har ju alltid rea på sina golv med jämna mellanrum) Vi är iaf toknöjda! Jättefint golv med mycket kvistar så man ser inte smutsen,golvet är levande och inte så där kallt o dött som alla andra golv är och det verkar helt klart hållbart och bra. Är inne på år 3 och man ser inte att golvet är använt..så det e mitt tips Det är 14mm för övrigt...
    Vårt golv är definitivt inte dött och kallt. 3-stav även här med massor av olika nyanser blandade.
  • Jica

det är 14 mm på båda ställerna....det är väll mest kvaliteten som jag tänker på...det är ju inte så mycket pengar det handlar om men nu tror jag det blir från det "dyra" för 211 kr istället för 198 dels för att det är smidigt att få det hemlevererat gratis och så om det är något fel så är det lättare att ta det
    med husfirman .....tack för era svar...är nästan säker på att dyrt eller billigt är nästan samma kvalite då det ofta är så med andra saker med....det golv vi köper för 211 kr kostar mycket mer ute i butik, det är inköpspris för husföretaget...

• Jica

elly belly....har ikea parkett eller är det bara laminat ??

• Qaroliine
    Jica skrev 2008-11-10 09:38:38 följande:
    elly belly....har ikea parkett eller är det bara laminat ??
    Ikeas golv är endast 6-10 mm tjocka och därmed ej slipbara.
  • Qaroliine

Tror bara Ikea har laminat, lite svårt att slipa då

• elly belly

De har fanerade golv och laminatgolv. Jag vet inte riktigt vad som menas med fanerade golv om det är parkett.

Ni som ha slipat era golv olja ni eller lacckar efter?
    Vi har köpt ett nytt hus så jag vet inte vad det är för golv här, är det nån som vet om man kan se ifall det kan slipas om?

Svar på tråden Vilket parkettgolv, snåla eller inte !?