• kramgrisen

GBS och e-coli

Hej. undrar om någon vill förklara eller något för mej. jag har gbs och e-coli i urinen. min bm sa att det inte var något att oroa sej fför. ska får dropp vid förlossningen- Igår efter några tunga lyft fick jag ont i magen.fick komma till gyn akuten. hade prementura samandragningar. och hade Uvi.. fick selexid. och ska lämna ett kisseprov när kuren är slut.är i v 21+0 imorgon., är så rädd att lillen sak komma så tidigt att det inte går att rädda honom

• Svar på tråden GBS och e-coli
  • hilah

Hej,

jag hade e-coli infektioner i flera omgångar, inga av de olika antibiotikakurerna verkade hjälpa. Men sista provet var ok, så jag hoppas att det är avklarat. Jag hade också sammandragningar och lite som mensont och var också mycket orolig för att föda för tidigt. Är nu i vecka 27 och oroar mig fortfarande lite, men det känns lugnare. Men som sagt... jag hade ungefär fem omgångar av infektioner/antibiotika och än har jag inte fött :)

Hoppas ditt prov visar att antibiotikan fungerade alldeles utmärkt!

• kramgrisen

så skönt att höra..får bara mensontet när jag lyfter tungt eller springer..har tagit det superlungt idag..men pallar inte det ehller.. vill bara få bebis med oss hem. känns ändå lite tryggt för bor 10 min från Lunds lasarett. och där e de duktiga på småbarn..

• riotflickan

Vaddå inte nåt att oroa sej för!? *arg på slarviga bm!* Läs tråden ovan så lär du dej mer och se till att de tar prover på dej efter antibiotika-kuren för att kolla så bakterierna är borta!

• kramgrisen

oki. ja de ska ta prover efter selexiden..men det r väl bara mot UVIn? skullelämman urinprov efter avslutad kur.

• riotflickan

Både GBS och e-coli är ju bakterier som ger UVI. UVI kan i sin tur ge prematura sammandragningar. GBS kan dessutom käka hål på fosterhinnan och ge vattenavgång. INTE bra. Har läst om kvinnor här på fl vars bebisar dött i magen av obehandlad (OBS att de alltså inte visste om det) GBS. Läs tråden som länkades till ovan.

BRA att du ska lämna urinprov igen efter kuren. Har de gjort ul eller på annat sätt kontrollerat om tappen är påverkad? Annars tycker jag att du ska kräva det! Det gjorde de på mej i mändags när jag åkte in med sd, och jag hade förmodligen inte uvi.

Lycka till! Det finns folk som är bättre än mej på att svara på frågor om det här!

• kramgrisen

Tack. De sa att allt såg bra ut annars. Allt var helt.. så det var skönt. har läst måga som förlorat sina små med i GBS. och sen sitter Bm och säger attnästan 50 % av kvinnorna i sverige har GBS. och att de bahandlar inte det under grav, men under förlossningen så får man dropp..vill nästan ha snitt och så tidigt det går för lillfis ska klara sej. även om han kan göra det ändå..

• riotflickan

Ja, ca 30% har det i slidan eller ändtarmen. Däremot ska man INTE ha det i urinen, det tyder på förhöjda halter även i slidan.

BRA att tappen var opåverkad! Lycka till med allt, kan tänka mej att det är jobbigt. Jag tycker det är tillräckligt jobbigt med sd. Måste vara hemma och vila och det är inte så kul. Är du sjukskriven? Det borde du vara...

• riotflickan

E-coli ska man dessutom bara ha i ändtarmen... men jag vet inte hur "farlig" den bakterien är. Det är vanligaste uvi-bakterien.

• kramgrisen

var bara sjukskriven igår och idag.men ska inte jobba förens onsdag.vetatt bbebisar kan få e-coli i blodet. är farligt då. ja man ksa ha det i ändtarmen. är en *bajsbakterie*.
    Gör inte det bättre att min mamma jobbar på en prenital avd.. och jag själv jobbar bland sjuka barn. och lämnat småpluttar på neo intensiven.men man försöker tänka bort det. men är svårt-

• riotflickan

Men då vet du ju iallafall att det kan gå bra! Om du sett en massa prematura bebisar... Men det är liite tidigt för din att titta ut ännu ju. KNIIIIP! ;)

Ta det lugnt på jobbet bara. Och se till att du blir sjukskriven om du får en massa sd.

• kramgrisen

Jo tänkte det. ska se hur det går på Onsdag..kan inte spring rutn och lyfta massa gamla och sjuka då. men är tråkigt att var asjukskriven. var det i början för illamående..och inlagd två gånger..*blähh*.. Kniper som tusan =) Men ska pussa och krama lillfis så mycket när han kommer.. allt detta gnäll och besvär för en liten sötis.. men det är det värt =) bara lillfis mår bra så..

• riotflickan

Precis! Jag har en prioritetslista:

1. Bebis mår bra nu, dvs hjärtljuden är bra och liknande
    2. Bebis stannar inne ett tag till (29+0 idag)
    3. Jag är frisk, dvs inga farliga komplikationer
    4. Mitt jäkla välbefinnande hamnar ju sist, men det är ju inte så långt kvar.

Du ska INTE lyfta en massa, kan du slippa det på nåt sätt eller? Få något läkarintyg på att du inte ska göra det?

• kramgrisen

Min Bm ringde precis och hörde hur det var med mig..Hon trodde med att det berodde på tunga lyft och plus att Uvin kunde irritera.. ska vila till onsdag och inte stressa rundor. ska se om de kommer tillbaka.. Ska ringa henne direkt då och få träffa läkare och antingen bli sjukskriven heltid eller deltid. hon tyckte att jag skulle även ta ut de daganra innan förlossning. Jag trodde att de dagarna gick på de dagarna man är hemma när bebis är född..mend et gjorde det inte. så är rätt skönt att veta..går isf i januari..
    Är rätt svårt att undvika tunga lyft på jobb.. jobbar inom hemvården. hon sa att jag ska skriva att det är trångt och så med.och det är det ibland. alla har juh samlat på sej grejer so 1900 frös ihjäl.. är många konstiga ställningar man måste befinan sej i för att få upp dem från stället..

• riotflickan

Fast om du behöver vara sjukskriven ska du väl inte behöva ta ut fp-dagar innan fl? Har man ingen arbetsförmåga så har man ju inte... jag tycker iallafall att det låter som du borde vara sjukskriven. Eller få hp åtminstone.

Har du testat tranbärsjuice, förresten? Innehåller tydligen nåt ämne som gör att bakterierna inte trivs i urinblåsa/-rör. Köp den med minst socker i, alla är tyvärr sötade... tror det blir lite surt annars.

• kramgrisen

tror jag blir sjukskriven till mian sådana dagar då.. vet inte riktigt vad det är för dagar. är nåt om man ahr tungt jobb och så..nepps. får be sambon köpa hem lite sen.. har alltid haft lätt att få uVI.. nu känner jag inte det ens..skönt men ändå inte..

• riotflickan

Ja, det är hp (havandeskapspenning) man får om man har ett tungt eller farligt jobb och är gravid på sluttampen.

Vad gäller tranbärssjuicen ska man dricka typ en halvliter om dagen... Kan ju vara värt att testa. Drick mycket vätska överhuvudtaget, det tyckte jag brukade hjälpa när jag hade mycket uvi för en massa år sen. Känns som om man kissar ut bakterierna. Och så kissa alltid efter sex och bad.

Svar på tråden GBS och e-coli