• lna

Dumt att ge Låg-Laktos majsvälling vid misstanke om mjölkallergi?

Vi tror att vår son är allergisk mot mjölk så han har inte fått enbart mjölkfri mat. Men nu testade vi med Låg-Laktos majsvälling och har han inte reagerat mot. Men är det dumt att ge honom det innan man vet om han är allergisk eller inte? Provocerar man den eventuella allergin då?

Vi ska till barnmedicin och testa om två veckor.

• Svar på tråden Dumt att ge Låg-Laktos majsvälling vid misstanke om mjölkallergi?
  • e d

Lactos eller komjölksallergi känner man ju av inom 40 min. Det är ju ingenting som ligger och gror. Men vad har dom sagt på bvc? Har ni tagit bort mjölken?

• lna

Han har reagerat med rödflammiga utslag när han har fått vanlig gröt med skummjölkspulver i. Sedan testade vi (för att se om det var mjölk han var allergisk mot) att ge honom lite vanlig mjölk och då blossade det upp riktigt. Han fick även smaka lite glass och det tålde han inte heller.
    Men han har inte reagerat alls på att jag har druckit mjölk under tiden jag ammat.

• e d

Man ska ju helst aldrig ta bort mjölken själv innan man pratat med bvc. Det kan ju vara någonting annat. Jag vet att det är jätte hemskt att se att han inte mår bra Men för att kunna fastställa allergin så måste man ju ta ett blodprov.(Även om det är självklart! Ni känner ju honom och ser hur han reagerar.)

Min tjej har komjölksallergi. Det är ganska vanligt och man växer oftast ifrån det. Man ska prova ge henne lite då och då. När dom är två år så tar man ett blodprov och fastställer om man har allergi eller ej.

• e d

Man ska ju helst aldrig ta bort mjölken själv innan man pratat med bvc. Det kan ju vara någonting annat. Jag vet att det är jätte hemskt att se att han inte mår bra Men för att kunna fastställa allergin så måste man ju ta ett blodprov.(Även om det är självklart! Ni känner ju honom och ser hur han reagerar.)

Min tjej har komjölksallergi. Det är ganska vanligt och man växer oftast ifrån det. Man ska prova ge henne lite då och då. När dom är två år så tar man ett blodprov och fastställer om man har allergi eller ej.

• Tabby

Jag hade inte gett låglaktos välling för i låglaktos produkter finns mjölkproteinet kvar. Jag pratade med allergimottagningen 3 v innan jag skulle dit och de tyckte att jag kunde utesluta mjölk ur kosten om det var det jag misstänkte. Gällde både till mig själv och baby då min lilla reagerade med eksem när hon ammades.

Ring allergimottagningen och prata och besluta efter det.

• lna

Jag ropade hej för tidigt.... Han har fått eksem på magen nu och antagligen är det för att han fått i sig lite mjölkprotein.
    Men varför reagerar han inte när jag dricker mjölk?? Jag har druckit jättemycket mjölk från det att han föddes och jag har helaammat honom i 6 månader!

• Tabby

Ina, för vissa går inte mjölkproteinet ut i modersmjölken. Och ibland är det t o m olika från barn till barn. En mamma hade 3 barn. 2 var mjölkproteinallergiska. En reagerade på mjölk när hon ammades medans den andra reagerade först när hon fick "riktig" mat.
    Sen beror det nog oxå på hur känsliga de är.

Du kan göra välling på havremjölk eller rismjölk. Båda brukar vara berikade med kalcium om det är det du oroar dig för att liten inte får i sig.

Svar på tråden Dumt att ge Låg-Laktos majsvälling vid misstanke om mjölkallergi?