• yeya

Diskmaskinen diskar dåligt!

Ja, våran diskmaskin har börjat (eller har under en längre tid) diskat dåligt. Och det är in princip bara glasen som inte blir rena!!

Det är som att det blir nåt boss som blir kvar i glasen.

Vad kan det vara? någora tips på hur man kan få maskinen att diska ALLT rent?

:)

• Svar på tråden Diskmaskinen diskar dåligt!
  • TjorveniSkåne

Och om det inte fungerar får du ta till den jobbiga RFM metoden
    (read the fucking manual)

• xLOVEx

Diskmaskins salt... brukar hjälpa.

♥♥♥:::Sigrid... du FÅR komma nu:::♥♥♥
  • Grannen

Kolla att slangen som för ut det smutsiga vattnet är OK.

• 3 barn i familjen

vi hade samma problem, vi ringde en service gubbe som bytte nagot microfilter. det kan bli problem om man inte skoljer av disken innan man satter in den i maskinen (hm, vi ar val inte alltid sa noga med att skolja av alla matrester....) Det dar microfiltret sitter under maskinen nagonstans, svart att byta sjalv... det var dar det hade fastnat lite matrester och pga detta diskade den inte som den skulle...

• yeya

Spolglans är det inte då jag fyller på det med jämna mellanrum.
    Det här med salt. Vars her man det? det kruxigfa är att vi bor i en hyresrätt och manualen finns då inte kvar.

hhmm

• Dinkanesh

jag hade börjat med att kalka ur maskinen, om du inte gjort det nyligen.
    Ta några msk citronsyra och kör på varmaste programmet. Billigt och mycket effektivt!

• famgiger

Det är inte överallt i landet man behöver salt. Beror på var man bor (vattenkvalitet där man bor). Titta ev. på tillverkarens sida på nätet de brukar ha manualer att ladda ner.

• xLOVEx

I min maskin sitter det ett skruv lock i botten på maskinen (inne i maskinen alltså), det står salt på den tror jag. där fyller jag på salt i min maskin.

♥♥♥:::Sigrid... du får INTE komma denna helgen:::♥♥♥
  • väntar i Kina kön

Helt ovan med diskmaskin..*ler Var lägger man spolglans?

• Nattuggla72

Gör rent filtret, sitter i botten på maskinen. Minska mängden diskmedel, det kan var det som inte hinner lösa upp sig (gäller pulver och tabletter), då blir det "grynigt" i glasen. Speciellt vanligt om man kör snabbprogram, vilket inte är att rekommendera. Packa inte maskinen proppfull och skölj av disken! :)

• norgesessan

Hadde problem med vår diskmaskin förra året, använder inte salt då vi inte ska behöva det. Men det finns salt i yeskaplsarna vi använder. Vi håller oss till yes, andra produlter har vi inte varit nöjda med, tex finnish...
    Vi lade i en rengörningskapsel som kom med i ett paket (yes), det bättrades då...

Kör inte snabbprogram, och rensar bort skit.

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
  • norgesessan

i vår diskmaskin är det en lucka brevid diskmedelluckan som manöppnar, där är det ett litet hål man häller det i...Vi använder inte det hällre just nu...

• sahara

Vi brukar köpa en liten flaska som heter maskinrengöringsmedel.Tror märket är finish, men det kanske finns andra också.Den flaska ställer man upp och ner i bestickskorgen och kör på tom maskin.
    Behöver du salt i maskinen ? Jag bor på Öland med hårt vatten så här går det åt salt i maskinen.
    Kolla med kommunen vad ni har för hårdhetsgrad på vattnet.

• norgesessan

I malmö ska det vara mjukt enligt vattenverket, men tvättmedelpaketen anger at det är hårt för att vi ska dubbeldosera...(det gör vi inte). (när man tvättar kläder)

• meuf

Vi hade det problemet också, trots salt. Innan dess hade vi aldrig behövt köra med spolglans. Jag kalkade också av. Jag torkade också med äppelcidervinäger i diskmaskinen och själva insatsen med filter som man kan plocka ur. De "mjölkiga glasen" gav jag också en omgång. Det funkade för oss. Nu diskar den rent igen utan spolglans, dock som vanligt med salt.

• mimmi 1

jag tycker det verkar som det är spolarmarma som inte går ordentligt... så där får jag åxå om nåt tex.sticker upp så armen inte kunnat rotera ordentligt... eller om några av hålen är igentäppta... ta en tandpetare och peta i alla hål, då ser du om det är öppet... ta handen och sväng till spolarmen, då ser du om den går lätt eller trögt...

och så, som andra redan skrivit, fyll på spolglansmedel...

Svar på tråden Diskmaskinen diskar dåligt!