• vofflan

Recept på bröd med lite GI

Nån som har det???

• Svar på tråden Recept på bröd med lite GI
  • kalinan

Ta ett vanligt recept på grovt bröd och häll i linfrön och solrosfrön så blir det lågt GI.

• vofflan

Är det så enkelt??

Så jag kan allså baka vanliga rågbullar och hälla i linfrö och solrosfrö så blir det mindre GI?

Lyxigt Det blir ju godare också

• kalinan

Ja, enligt Paulun och de Hoog som skrivit flera böcker om detta gäller räcker det ofta att tillsätta vissa livsmedel för att dra ner GI ordentligt. Till dessa livsmedel hör nötter, frön, vegetabiliska oljor, citron mm. Kan tipsa om deras bok "Den perfekta maten". Har lagat många av recepten där och allt är jättegott och jättenyttigt! Finns även några recept på bröd där.

• kalinan

Det här tycker jag verkar gott:

100 g jäst
    ca 7 dl grovt rågmjöl
    ca 7 dl vetemjöl special
    200 g aprikoser, grovhackade
    30 g rostade sötmandlar, grovhackade
    30 g rostade hasselnötter, grovhackade
    30 g rostade solrosfrön
    1 dl krossade linfrön
    ca 1/2 l lättyoghurt
    1/2 dl rapsolja
    2 tsk salt
    1 msk honung
    extra vätska (om det behövs)

Lägg alla ingredienser i en bunke och knåda för hand eller använd degblandare. Kavla ut degen på en mjölad bakplåt till ca 5 cm tjocklek och låt jäsa i ca 1 1/2 timme eller längre om så behövs.

(Mitt tips för att kolla att degen är färdigjäst: tänd en tändsticka, stick snabbt ett hål i degen med fingret och sätt den brinnande stickan framför hålet. Om den slocknar är degen färdigjäst, annars inte!)

Sätt ugnen på 200 grader och grädda brödet 20-30 minuter tills det har fått en fin yta och låter ihåligt när du knackar på det. Ta ut brödet, låt det svalna och skär sedan ut rutor av det.

Fredriks kommentar: Detta är ett fenomenalt recept på bröd med lågt GI. Nötterna, fröna och oljan tar ner detta bröd till ett GI-värde runt 70.

• cotton

Surdegsbröd är mycket bra ur GI synpunkt. Vet dock inte hur man bakar det då det i regel är någon halvkomplicerad procedur som ska göras, men recept finns säkert på olika matlagningssidor på nätet!
    I övrig hänvisar jag till kalinans utförliga inlägg ovan!

• vofflan

Det lät jättegott det brödet

Jag tängte på en sak, vi som har koll på GI vet direkt vem Fredik är , Han är som en GI gud

• kalinan

Se där ja, nu har jag provat receptet ovan och det blev jättegott! Grovt, saftigt och perfekt att njuta med en skiva ost på. Tack för inspirationen vofflan

Om någon annan skulle få för sig att prova måste jag bara göra ett tillägg till receptet ovan (jag läste lite för snabbt när jag skrev av det): Det ska först jäsa i bunken 1.5 timme, sedan bredas ut på bakplåt och jäsa ytterligare en timme eller mer. Det tar tid för en sådan kraftig deg att jäsa. Jag fick hälla i lite extra yoghurt för att orka bearbeta den överhuvudtaget (har bara elvisp med degkrokar, ingen mer avancerad maskin). Men som sagt, gott blev det! Skulle möjligen kunna tänka mig att dra ner på aprikoserna nästa gång eftersom det blir ganska söt smak av dem. Jag bytte även ut rapsoljan mot olivolja eftersom det var det enda jag hade hemma. Nötterna rostade jag på hög värme i teflonpanna. Blev jättebra!

Rekommenderas alltså!

• jasminen

kalinan:
    En liten fråga.
    Behöver det va aprikoser i då?
    Jag är inte så förtjust i dem..

• kalinan

Jasminen, nej det är ju bara att utesluta. Tycker man om russin kan man ju ha det istället, annars går det lika bra utan.

• Jennie Brunflo

Här får ni ett till recept.

Långpannebröd 225ºC 15 min

7 dl vatten
    2dl vetekross
    ½ dl krossat linfrö
    2 dl kallt vatten
    25 gr smör el margarin
    1½ tsk salt
    1 msk mörk brödsirap
    50 gr jäst
    ca 1 liter mjöl (helst lantbrödsmjöl)

Koka upp vatten, linfrö, vetekross, salt och låt koka på svag värme i 10 minuter. Ta från plattan och lägg i smöret och sirapen. Låt svalna till 37 grader. Häll ev i någon dl riktigt kallt vatten och rör om.
    Häll i degbunken och låt den gå till det blivit 37 grader, smula i jästen och låt den lösa sig. Häll i mjölet och knåda ordentligt. Låt degen jäsa i 20 minuter. Häll sedan ur degen i en långpanna med bakplåtspapper i botten. Platta ut till en jämn kaka med mjölade händer. Skåra i bitar och nagga med gaffel. Låt jäsa i 30 minuter och grädda sedan mitt i ugnen. Häll upp på galler och låt svalna under duk. Bryt sedan brödet i bitar.
    MUMS!

• Jennie Brunflo

Här kommer flera :

Solrosbullar 200grader 15min

½ paket jäst
    6 dl ljummet vatten
    2 mskl olivolja
    2 tsk salt
    2 dl solrosfrön
    1 dl krossat linfrö
    3 dl dinkel
    8-10 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke, rör i jästen och rör till allt löst sig. Blanda ner olja, salt och solrosfrön. Häll i mjölet lite i taget. Degen ska bli ganska fast.
    Låt jäsa övertäckt 1 timma.
    Baka ut 30 runda bullar och lägg på plåt (det ska alltså blir ganska trångt på plåten så de sitter ihop efter jäsningen). och låt jäsa 1 timma. Spraya bullarna med vatten, strö ev på pinjefrön eller solrosfrön och grädda mitt i ugnen.

(Dessa är favvosar, det blir MÅNGA och det smakar inte grovt för de som inte gillar det.)
    Tekakor från Frövi

8 dl fiberhavregryn
    1 dl krossat linfrö
    2 grovt rivna morötter
    1 liter lättmjölk
    175 gram margarin
    75 gram jäst
    2 msk sirap eller ½ dl strösocker
    1 tsk salt
    c:a 1,8 - 2 liter vetemjöl

Häll havregrynen i en bunke och häll på mjölken, låt stå i kylskåpet över natten.
    Smält margarinet och häll i lite av grynblandningen till det får kroppstemperatur. Lös upp jästen i blandning.
    När jästen löst sig, häll på resten av ingredienserna och hälften av mjölet. Rör väl. Häll på lite mjöl i taget till degen är fast och inte kladdar.
    Låt jäsa 20min.
    Knåda degen och ta eventuellt i mer mjöl. Dela degen i två delar och kavla ut till en platta ca 1 cm tjock. Ta ut kakor med mått och lägg på plåt och nagga väl. Gör lika med andra deghalvan. Låt jäsa ca 30-35 minuter.
    Grädda i 225 grader, mitt i ugnen i 10 minuter.
    Låt svalna på galler under bakduk.

• jasminen

Åh,vad bra!!
    Jag får väl återuppta bakningen som jag inte gjort så mycket nu de senaste åren...
    För här trillar det ju in många fina recept

Svar på tråden Recept på bröd med lite GI