• fiona07

byte av lägenhet och sedan säga upp!!!

Vi har fått en hyreslägenhet första handskontrakt, nu bor vi andra hand och hon som har förstahandskontrakt på sin lgh vill säga upp sin lgh. Jag undrar om någon vet om vi kan göra byte och sedan säga upp lägenheten. Någon som har erfarenhet av det?

• Svar på tråden byte av lägenhet och sedan säga upp!!!
  • Maria40

Kan ni byta överhuvudtaget? Menar ni har ju inget kontrakt att byta med, hyreskontraktet har ju den som ni hyr av och ett andrahandskontrakt har inte hyresvärden något att göra med.

• Viewsonic

Be om blanketter hos båda värdarna för byte. Jag tror att de kan neka för att ni inte bott tillräckligt länge i er förstahandslägenhet. Men det skadar ju inte att ansöka. Det kostar ju inget.

Vill ni veta mer kan ni googla på hyreslagen tror jag den heter.

• fiona07

Maria 40 - vi har precis fått förstahandskontrakt. Det är i samma område som vi redan bor i.

• Maria40
    fiona07 skrev 2008-11-07 10:10:50 följande:
    Maria 40 - vi har precis fått förstahandskontrakt. Det är i samma område som vi redan bor i.
    Jaha, förlåt, jag förstod det som att ni bodde i andrahand. Då har ni inte hunnit flytta in i lägenheten ännu, eller... Kontakta hyresvärden och prata med dem.
  • Tecken

En del värdar kräver att man ska ha bott i sin hyresrätt en viss tid (1-2 år) innan man får byta. Det finns inget i lagen som säger att man inte får - det är bara värdarna som har sina egna, ibland stelbenta, regler.

• Viewsonic
    Tecken skrev 2008-11-07 11:31:00 följande:
    En del värdar kräver att man ska ha bott i sin hyresrätt en viss tid (1-2 år) innan man får byta. Det finns inget i lagen som säger att man inte får - det är bara värdarna som har sina egna, ibland stelbenta, regler.
    Om de nekar kan ni överklaga i hyresnämnden.
  • Tecken
    Viewsonic skrev 2008-11-07 11:31:35 följande:
    Om de nekar kan ni överklaga i hyresnämnden.
    Precis, för det är som sagt var värdnas egna regler - ingen lag.
Svar på tråden byte av lägenhet och sedan säga upp!!!