smörgåstårta recept
hittar inget gott recept på smörgås tårta. hittar bara recept med räkor, rom och tonfisk.(vilket vi inte är så förtjusta i) så jag skulle bli glad om ni kunde dela med er av era goda recept.
hittar inget gott recept på smörgås tårta. hittar bara recept med räkor, rom och tonfisk.(vilket vi inte är så förtjusta i) så jag skulle bli glad om ni kunde dela med er av era goda recept.
ingen??
Ok, här kommer ett recept på en smörgåstårta som min mamma brukar göra och som jag gillar.
Kör från grunden då jag inte vet om det bara är förslag på garnering som du vill ha eller ett helt recept.
Lägg bakplåtspapper på en plåt, lägg ut 4x3 brödskivor på bakplåtspappret. Börja med att vispa grädde för att bre på brödlagren så att tårtan inte blir för torr.
1:a lagret: Leverpastej + bostongruka. Blanda (vispa) 1 dl grädde och ca 400 g leverpastej. Blanda i en halv burk bostongurka. Vispa så att det blir en lös smet som kan bredas ut.
Tänk på att lägga brödet så att skarvarna inte hamnar ovanpå varandra. Bred på lite grädde.
2:a lagret: Koka ägg (hårdkokta) 7-8 st. Vispa 3 dl grädde (inte för hårt), tillsätt ett par matskedar majonäs (max 3), fryst hackad dill och lite salt. Vispa. Blanda i lite välhackad purjolök (ca 1 dm).
3:e lagret: En stor burk cocktailbär (häll av spadet), 3 dl grädde vispas ihop med majonäs 8max 3 matskedar). I med bären och vispa med elvispen. Tärna rökt skinka och rör i.
4:e lagret: Garnering. Visa ihop 3 dl grädde, majonäs, dill, och lite salt. Bred ett tunt lager runt hela tårtan.
Skippa räkor och kaviar och ha på ägg, skinka, sallad, ost, gurka, vindruvor, tomater, citron eller vad du nu tycker om.
skulle gärna vilja he receptet på en fyllning utan frukt och leverpatej..
min sambo är kräsen :)
´bara som en skink röra i hela tårtan.
Fast det skrev du ju inte i TS... Ni får väl hitta på en egen smörgåstårta med sånt ni gillar då istället för att följa ett recept. :)
Hej
Jag har ett recspt på en fyllning utan:
ta rökt dkinka eller rökt nötrulle, hacka fint eller kör i matberedare, blanda i creme fraiche och finhackad purjolök mums. kom ihåg att tårtan blir godare dagen efter den är gjord.
hej!
jag gör en smårgåstårta med samma fyllning mellan alla bottnar jätte enkelt och kanon gott...
ta rökt skinka och skär den i mindre bitar, krossat ananas och purjolök lite salt och peppar... blanda med majonäs jag blandar även med grädde för jag gillar inte om det är för mycket majonässmak...
hoppas du hittar något du gillar....
du kan ju ha i creme fraiche här med...