• Camilla R

Grå vägg i hall?

Är sugen på att måla om väggarna i hallen hemma. Idag har vi en gul tapet där som jag är riktigt trött på. Vi har grått klinkergolv och en furutrappa som förhoppningsvis snart skall målas vit.

Min tanke är att måla vitt eller kanske ljust grått, är det lätt att det blir tråkigt? Är det någon som har tips på färg till hallen och gärna bilder!

• Svar på tråden Grå vägg i hall?
  • Myriz

Puffar upp denna lite då jag undrar precis samma sak!

Vi har letat tapeter men hittar inget fint och eftersom vi har små barn så är måla det bästa känns det som.

Har ni stor hall?
    Vi har precis byggt om våran så den är L formad. Fundar på om man kanske ska måla den "lilla" väggen i nån stark färg. Den väggen är bara lite över 2 meter... lätt att måla över och syns inte från vardagsrummet. Vad tror du? Jag är så rädd för att låsa upp oss i nån färg då hallen och vardagsrummet går ihop.

Nä dags att gå ner och riva ut den vidriga plastmattan som sitter fast som f-n!

• hally

Jag måste ta mej i kragen och lägga upp lite nya bilder snart...
    Vi renoverar hallen, tyvärr är inte golvet på g riktigt ännu, men vi har iallafall haft furupanel i tak och på en vägg och en grön-blåaktig strukturtapet på en annan vägg och nu har vi målat tak och väggpanel vitt och håller på att sätta en ljusgrå tapet på övriga väggar. Tapeten är en tvättbar vinyltapet från Midbec, struktur i randigt, jättesnygg är den. Det ser mer levande ut, jag tycker risken med att måla grått på en vägg är att det ser lite stelt "betongaktigt" ut.
    Men absolut tycker jag det passar med grått i hallen!
    Vår trappa kommer bli vit och ev grå, vi har en vit och svart hatthylla, vit skohylla och en svart skoskåp där barnen har alla vantor och mössor och sånt.

• Camilla R

Ja, vår hall är ganska "luftig".
    Jag var inne på Alcros hemsida där man kan måla om virtuellt och därmed prova olika färgställningar.
    Det finns ju många olika grå nyanser och inte tycker jag att alla upplevs som betong.

Men är det någon här som har målat sina väggar grå och har erfarenhet av det så berätta och visa gärna

• Tecken

Vi har grått i hallen och det är supersnyggt. Tyvärr är det ekgolv i hallen, inte så praktiskt (det som bodde här innan satte in det, vi har inte orkat byta - det är ju snyggt, med alla repor...).

Jag tycker grått är en fräsch färg, men det beror ju lite på _vilken_ sorts grå. Många gråa färger glider lätt in i andra (t ex ser grönaktiga ut när solen ligger på), vi har "riktigt" grå i hallen, tänk Babar.

• hally

Nej inte alla ser betong-aktiga ut, jag menar bara att det ser oftast "plattare" ut att måla. Men självklart kan det bli bra!

Som Tecken säger, går kan lätt se grön eller blå ut, så kolla noga tillsamman med annat ni ska ha där.
    Vi målade väggarna i förra lgh grå, i vardagsrummet, färgen såg grå och jättefin ut på provbiten och i burken, men det såg baby-blått ut på väggarna Så om ni bestämt er för att måla, köp provburkar och prova på den aktuella väggen först, ett tips bara! Lycka till!

• LisaB

Vi håller också på o gör om i hallen. Har bestämt grått. Men det finns ju tusentals nyanser och vi har inte hittat någon nyans som känns sådär 100 än. Man får prova sig fram. Vi funderar även på att göra en tjock rand över hela hallen med en annan nyans av grått eller silver. För att det inte ska kännas för stelt/tråkigt.

• Balehead

Grått är väl ändå osedvanligt tråkigt... Min svärmor har målat en massa grått i sommarstugan, och varje gång jag går in där längtar jag efter att maken ska ärva den så att jag får måla om.

• framsteg

Har grått i vår hall (hyreslgh dock) och jag hade innan inte själv kommit på tanken att ha en grå hall utan fönster. Uppenbarligen tänkte tidigare hyresgästen till och hade god smak!

Vår tapet är lätt randig med silvergrå nyanser i.

Har tyvärr inga foton.

• Tullemi
    LisaB skrev 2009-01-28 14:06:54 följande:
    Vi håller också på o gör om i hallen. Har bestämt grått. Men det finns ju tusentals nyanser och vi har inte hittat någon nyans som känns sådär 100 än. Man får prova sig fram. Vi funderar även på att göra en tjock rand över hela hallen med en annan nyans av grått eller silver. För att det inte ska kännas för stelt/tråkigt.
    Njae, den där tjocka randen över väggen fick mig att genast tänka på en sjukhuskorridor. Där finns oftast denna typen av målning....eller i skolor, kommunhus......fast vad vet jag, det kanske blir snyggare än det låter .
  • LisaB
    Svar på #9
    okey. ja, men dem använder väl ändå inte silverfärg på sjukhus? hihi :) ja, det kan bli hur bra som helst eller pannkaka. får se hur vi gör. min sambo är som tur är målare så man vet att det blir proffsigt gjort iallafall. och blir man inte nöjd går det ju att måla om alltihop.
  • Tullemi
    LisaB skrev 2009-01-29 20:25:24 följande:
    Svar på #9okey. ja, men dem använder väl ändå inte silverfärg på sjukhus? hihi :) ja, det kan bli hur bra som helst eller pannkaka. får se hur vi gör. min sambo är som tur är målare så man vet att det blir proffsigt gjort iallafall. och blir man inte nöjd går det ju att måla om alltihop.
    Ja, man får chansa ibland. Man kan ha en riktigt bra idé, men det är först när man målar upp det som man ser . Min man är oxå målare och det är riktigt bra när man ska renovera eller fräscha upp .
Svar på tråden Grå vägg i hall?