• Nystart

Hemskolning utomlands?

Hej!

Drömmer om ett utlandsår tillsammans med min familj (man och tre barn). Kanske England, men det viktigaste är att komma iväg från råttracet, inte vilket land det blir.

I alla fall har jag börjat kolla upp tex skola till barnen. Om man inte blir skickad till ett nytt land av sin arbetsgivare, verkar det jättedyrt för barnen att gå i skolan. Svenska skolan i London var omänskligt dyr, typ 100 tkr per barn, som då arbetsgivaren brukar betala.

Hur är det med hemskolning? Någon som har erfarenheter? Kan jag hemskola mina barn med någon slags distanshjälp hemifrån? Jag är inte lärare, men tror nog jag skulle klara det om man bara får.

Erfarenheter någon?

• Svar på tråden Hemskolning utomlands?
  • Maria40

Nej, jag har inte erfarenhet men blir det inte väldigt ensamt för barnen att "bara" vara hemma 1 år? Skolan är ju inte bara en läroplats, den fungerar ju också som platsen där de träffar och lär känna nya kompisar.
    Barnen behöver umgås med fler än sina föräldrar.

• 3 barn i familjen

Jag bor utomlands med man och tre barn, men barnen ar tvasprakiga och gar i vanlig skola har. Jag har kompisar som har bott utomlands under nagra ar och da har barnen varit inskrivna i svensk skola och de har fatt material fran den skolan som mamman har undervisat dem i hemma. Tex 2 ggr per ar har de varit i Sverige under nagra veckor for att vara med i klassen och gora lite prov. Det gar ju, men det blir ett stort ansvar for foraldrarna. Hur gamla ar dina barn?

• Nystart

Mina barn är nu 1,6 och 8 år, men planen är att åka om två år, när den stora går i fyran och mitten i tvåan.

Det ultimata är ju att de går i svensk skola utomlands, men om det är så dyrt som jag kunnat läsa mig till så faller ju tyvärr hela resan på det. Jag vill helst att bara en av oss jobbar. Det är lite meningen att komma från ekorrhjulet och ha mer tid för varandra.

Jag tror inte det behöver bli ensamt, det finns ju massor av andra ställen att träffa barn, man kan ju fixa någon aktivitet osv, svanska kyrkan brukar väl ha lite träffar å så.

Låter ju smart att barnen fortsätter vara inskrivna i sin skola hemma och så åker man dit när det behövs, å får lite hjälp med material.

• Karinski

I England, eller London, har inte svenska kyrkan traffar for sa stora barn. De har oppen forskola, men de flesta barn ar under 3 ar. Det roliga for barnen skulle val vara att ga i en vanlig skola sa de far lara sig ett nytt sprak.

• hotten

svenska skolan på tex gran canaria, teneriffa, thailand kostar inte dessa summor utan ca 30 000,- år per barn

• Nystart

Låter ju super att skolornai Thailnad inte kostar så mycket, kanske kan vara ett alternativ. Tror ni det finns bra jobb där, även om man inte pratar språket?

Karinski: Bor du i England? Vet du någon som gått i vanlig skola bara för ett år? Jag har tänkt att det är för kort tid för vanlig skola. Om det kan funka är det ju super!

Jag fortsätter drömma! På nåt sätt ska det detta bli verklighet och bra för oss alla. Jag har ju nästan två år på mig att planera.

• Dixie

vi bodde i usa ett år när jag var 12 år, vi gick i vanlig skola där ett år - min bror var 9 år och kunde ingen engelska när vi åkte, det tog ca en vecka för honom att lära sig det viktigaste och det fungerade bra!

• humma

Sv skolan i London har enligt två väninnor inte alls motsvarat deras förväntningar, så jag skulle inte vara så bekymrad över att ni inte vill lägga pengarna där.
    Jag tror absolut att en "vanlig" skola kan vara ett bra alternativ. Våra vänner hade sina tre ett år i en skola i Lemington Spa och det gick jättebra.
    Ibland funderar lite (med betoning på lite, iaf just nu) på två år i Japan men då undrar jag om inte vi skulle välja hemskolning i såfall. Visst är kompisar en bra aspekt för skolgång men jag tror att vi skulle lösa det ändå.

• Nystart

En massa bra tips och tyck! Det hjälper verkligen att få diskutera lite med er som vet. Är det någon som har erfarenhet av hemskolning är jag fortfarande nyfiken på om det funkade bra, både skolmässigt och kompismässigt :)

Det kanske beror mycket på vilket land och hur tufft språket är. Engelska hör ju faktikst barnen ganska mycket och borde vara lätt mottagliga för, medan tex japanska kanske är en hårdare nöt att knäcka, eftersom man börjar på absolut noll.

• 3 barn i familjen

Jag forsoker kora lite svenska hemundervisning med mina barn vid sidan av deras bulgariska skola, men ibland ar det svart att fa tiden att racka till, i och for sej, nu borjar lillen bli lite storre, men har man en riktigt liten vid sidan om ar det ju svart ibland. Nagra vanner till oss som bodde har nere nagra ar hade hemundervisning samtidigt som barnen var inskrivna i en privat skola i Sverige, de hade tva flickor som var 6 och 7 ar, och mamman undervisade dem i tva ar, hon tyckte det gick bra, men det kravdes mycket planering pa kvallarna, och pa dagarna fick de verkligen avsatta tid for skola vilket var svart nar de hade en liten krypandes runt ocksa. Mycket hanger ju pa att mamman ar pedagogisk och kan lara dem bra :). Material fick de fran skolan i Sverige, och de hade ocksa lite kontakt pa internet med sin larare. Och om det var problem kunde de ju alltid hora med lararen i Sverige. Men visst ar det larorikt for barnen att komma utomlands, de lar ju sej sa mycket mer och far ett vidare perspektiv pa livet tror jag.

Svar på tråden Hemskolning utomlands?