• Nystart

Hemskolning utomlands?

Hej!

Drömmer om ett utlandsår tillsammans med min familj (man och tre barn). Kanske England, men det viktigaste är att komma iväg från råttracet, inte vilket land det blir.

I alla fall har jag börjat kolla upp tex skola till barnen. Om man inte blir skickad till ett nytt land av sin arbetsgivare, verkar det jättedyrt för barnen att gå i skolan. Svenska skolan i London var omänskligt dyr, typ 100 tkr per barn, som då arbetsgivaren brukar betala.

Hur är det med hemskolning? Någon som har erfarenheter? Kan jag hemskola mina barn med någon slags distanshjälp hemifrån? Jag är inte lärare, men tror nog jag skulle klara det om man bara får.

Erfarenheter någon?

• Svar på tråden Hemskolning utomlands?
  • Maria40

Nej, jag har inte erfarenhet men blir det inte väldigt ensamt för barnen att "bara" vara hemma 1 år? Skolan är ju inte bara en läroplats, den fungerar ju också som platsen där de träffar och lär känna nya kompisar.
    Barnen behöver umgås med fler än sina föräldrar.

• 3 barn i familjen

Jag bor utomlands med man och tre barn, men barnen ar tvasprakiga och gar i vanlig skola har. Jag har kompisar som har bott utomlands under nagra ar och da har barnen varit inskrivna i svensk skola och de har fatt material fran den skolan som mamman har undervisat dem i hemma. Tex 2 ggr per ar har de varit i Sverige under nagra veckor for att vara med i klassen och gora lite prov. Det gar ju, men det blir ett stort ansvar for foraldrarna. Hur gamla ar dina barn?

• Nystart

Mina barn är nu 1,6 och 8 år, men planen är att åka om två år, när den stora går i fyran och mitten i tvåan.

Det ultimata är ju att de går i svensk skola utomlands, men om det är så dyrt som jag kunnat läsa mig till så faller ju tyvärr hela resan på det. Jag vill helst att bara en av oss jobbar. Det är lite meningen att komma från ekorrhjulet och ha mer tid för varandra.