• callimero

Svårstimulerad - någon som hört talas om Arginin + DHEA?

Läste om möjligheten att öka mängden av ägg + kvalitet med hjälp av Arginin och DHEA och blev nyfiken. Någon annan som hört talas om detta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-11 13:45
    Korrekta länkar då övenstående ej fungerade:

humrep.oxfordjournals.org/cgi/content/full/21/11/2845

humrep.oxfordjournals.org/cgi/content/abstract/14/7/1690
  • Svar på tråden Svårstimulerad - någon som hört talas om Arginin + DHEA?
  • Pimpinellan

L-arginin är till för att öka sexlusten och jag har inte hört att det skulle kunna öka äggkvalitet och mängd. Länken funkar inte heller så det går inte läsa mer om det. Länken om DHEA funkar inte heller och jag vet inte ens vad DHEA är. Kan du skriva lite mer är du snäll?

• callimero
    Trodde också det var ett potensmedel tills jag läste detta. 
    DHEA är ett hormon. Googla på DHEA+fertility. Har precis börjat leta runt själv så jag är helt grön på om detta kan vara något seriöst av värde. 
    Om DHEA och ivf:
    Arginin, vid ivf:
  • Lyckokatt

Det låter intressant!
    Randine Lewis tar upp DHEA och L-arginin under rubriken "Treatment for aged-realted fertility decline" i sin bok The infertility cure:

"Dehydroepiandrosterone (DHEA)- some studies have shown that DHEA (a hormone building block) can be used instead of growth hormone to help ovarian response. A studie published in Human Reproduction (2000) reported that taking 80 milligrams per day of DHEA for two months improved response to ovarian stimulation in each woman in the study. The ovaries of the women who took DHEA responded better to the gonadotropic drugs."
    NOTE: Women who have elevated levels of male hormones should not supplement with DHEA."

"L-arginine - a study published in Human Reproduction (1999) found increased ovarian response, endometrial receptivity, and pregnancy rates in IVF patients who supplemented daily with large doses (16 grams) of oral L-arginine, an amino acid. These studies have not been reproduced in women who are experiencing a natural cycle, but the response remains the same: increased blood flow to the ovaries. I generally recommend that women take no more than 4 grams per day of L-arginine."

Har du kollat om det går att köpa i tex hälsokost? L-arginin ingår i min multivitamin, Mivitotal plus, men jag får bara i mig 32 mg om dagen...

• Pimpinellan

Det finns ett preparat på hälsokosten som heter rätt och slätt L-arginin. Innehåller också en del vitaminer. Dosen arginin vet jag inte. I vilken form kan man få i sig DHEA då? Piller,flytande,via mat eler vad ÄR det egentligen?

• callimero

Läste det också i just den boken ÅsaStina.

Pimpinellan - jag hittade rent Arginin på en vanlig hälsokostkedja, doseringen för män står på burken. Vid ivf har jag läst om rekomenderad dos på 1600 mg dag. 
    DHEA är dessvärre inte tillåtet att sälja i Sverigen då det klassas som ett hormon. Jag mailade en importfirma som säljer alternativmdicin och naturpreparat och fick då detta svaret. Det säljs i tex England och USA, i pillerform, 25 mg / 3 x dag vid ivf. DHEA är lite av ett antiåldringshormon.
  • callimero
    DHEA - dehydroepiadrosteron (produceras av binjurebarken)

+ Bygger upp muskler. Bryter ner fett.

Funktion:

Är moderhormonet i produktion av andra binjurehormoner, exempelvis östrogen ochtestosteron. Är bra för Immunförsvaret, skapar antikroppar, påverkar åldersrelaterade sjukdomar. Främjar förbränningen av fett samt muskeluppbyggnaden. 

DHEA är det hormon som kroppen har mest av i blodet. DHEA är även det hormon som verkar sänkas snabbast med ökad ålder och räknas som ett vitalitetshormon. Redan i 25-års åldern börjar DHEA avta med ca 2 % per år. Brist på DHEA kopplas därför till åldersrelaterade sjukdomar. Låg halt av DHEA kopplas bl.a. till hjärt- och kärlsjukdomar samt Alzheimers, benskörhet och viss cancer - exempelvis bröstcancer. DHEA är en förelöpare till stresshormon som kortisol och Adrenalin, Noradrenalin och minskar därför när dessa utsöndras. Viktkontroll med DHEA är intressant då detta hormon har förmågan att både bränna fett samt bygga upp muskler. DHEA med sina åldersrelaterade egenskaper är också ett hormon som är intressant för forskningen. Det har visat sig att man faktiskt kan öka nivån av DHEA genom meditation.

• Lyckokatt

Det här med DHEA känns verkligen som ett dilemma.

Å ena sidan studier som visar på väldigt positiva resultat för svårstimulerade som genomgår IVF - å andra sidan eventuella sidoeffekter, som ökad risk för cancer i äggstockar och bröst, levercancer, kardiovaskulära sjukdomar och annat som man inte kan se än eftersom DHEA började användas först på 1990-talet (tror jag)...

Jag vill så gärna ta medlet inför min nästa ivf men vet inte om jag vågar. Det här med att nivån ökar genom medition låter ju positivt!
    kalimero: Tänker du beställa?

• Lyckokatt

*Meditation* skulle det stå ...

Svar på tråden Svårstimulerad - någon som hört talas om Arginin + DHEA?