• Rigmor Mortis

Trädgårdsbelysning - julbelysning?

I kväll ska jag sätta upp trädgårdsbelysningen, har shoppat loss ordentligt och ska ha spotlights under två träd, tre ljusklot på pinne (www.markslojd.se/Products/Product2.aspx&SectionId=989), ett ljusnät över schersminen och ett buxbomsklot (www.markslojd.se/Products/Product2.aspx&SectionId=1175) i en kruka på trappan. Blir det för juligt om jag tänder ljusnätet och buxbomen nu? Ska jag vänta till första advent med dem? Och hur länge efter jul tycker ni det är ok att ha julig belysning tänd?

• Svar på tråden Trädgårdsbelysning - julbelysning?
  • Scraptroll

Jag tycker att så länge det inte är färgat ljus så går det att ha hela vintern.

annars skulle jag nog säga från första advent till tjugondag knut(lr är det trettondag knut?) eftersom då ska julen städas ut.

• Rigmor Mortis

Huuuu nej, det är vanliga vita lampor, jag är inte särskilt förtjust i kulört ljus Jag tycker ändå det ser lite juligt ut med ljusnät (i synnerhet eftersom jag vore först på gatan med belysning om jag tänder det nu)

• Scraptroll

ja fast någon ska ju alltid vara den första som tänder

Men känner du själv att det verkar vara en aning tidigt med just ljusnätet så kan du kanske vänta nån vecka till iaf så är du ju lite närmare advent

• Ulltistel

Jag har satt upp en ljusslinga i ett äppelträd en dag när det var plusgrader och inte regnade, men tänker vänta med att tända den till sista helgen i november.
    Sedan får den sitta uppe till slutet av januari. Vi behöver ljus den mörkaste tiden!

• Scraptroll

Härligt: Har du några bilder? själv så sätte rvi inte upp något i trädgården då min man tycker att elräkningen blir för dyr

• Rigmor Mortis

Nej, men jag kan ta (om jag kommer ihåg)
    Elräkningen är jag inte så oroad för, dels är det inte tänt hela tiden (det går på timer och är tänt 16:00-00:00 samt 5:00-7:00), dels drar det inte så mycket (och är han rädd för chockelräkningar kan ni titta på LED-belysning, den är extremt snål)

• Rigmor Mortis

"Men vad kostar festen? Ungefär lika mycket energi som mysbelysningen inne. Kostnaden för att låta en utomhusspot med halogen lysa några timmar om dagen under ett år är ungefär lika stor som att ha en lampa tänd på fönsterbrädan.

Dessutom kommer det allt fler energisnåla alternativ. LED-lampor drar bara en tiondel jämfört med vanlig belysning."

(från www.icakuriren.se/ArticlePages/200811/19/20081119161234_Icak404/20081119161234_Icak404.dbp.asp)

• Rigmor Mortis

Mer från samma artikel:

Om du har en lampa tänd 6 timmar per dag i ett år kostar elen så här mycket:
    40 W glödlampa 88 kr
    35 W halogen 77 kr
    11 W lågenergilampa 24 kr
    1 W LED 2 kr

• Scraptroll

Tack för infon kanske man kan få upp något i trädgården och om inte i år så till nästa...för då kan vi kanske passa på att köpa utelampor på rea.

Svar på tråden Trädgårdsbelysning - julbelysning?