• Lilio

Lyssna på hjärtat i v.12

Hejsan! Ni som var på inskrivning runt vecka tolv hos barnmorskan och fick lyssna på hjärtat. Hittade barnmorskan det då? Kunde ni höra det? Min barnmorska sa nämligen att det inte alltid är lätt att hitta det så tidigt. Hon sa också att hon kanske hittade det lättare på mig eftersom jag är väldigt smal. Någon som vet om det stämmer också?
    kram

• Svar på tråden Lyssna på hjärtat i v.12
  • lottaloppan

Jag var på inskrivning vecka 14 och då hittade barnmorskan hjärtljudet, efter ett par minuters letande. Jag fick lova att inte bli orolig om hon inte skulle hitta det eftersom det beror mycket på hur barnet ligger så tidigt i graviditeten. "Javisst" sa jag och hade fingrarna i kors...

• Loppan11

I v.11 var jag på MVC i samband med Nupp test (i Stockholm). Då lyssnade marnmorskan efter hjärtljud. De kunde vara svåra att höra så hon....men tillslut hördes ett ljud dunkandes med 120 slag/min...det vill säga inte min puls! Fantastiskt. Dessutom kunde man svagt höra att barnet rörde på sig. Fråga mig inte hur;. Per rutin gör man inte den kollen på mitt MVC utan det brukar nog som vanligast vara först vara vid UL (v 17-20).

• Esa

Vi fick höra hjärtljud hos barnmorskan i v.11.

• JockeCarola

Jag hörde det aldrig men jag såg hur det pickade när jag gjorde VUL i v.9..Ska på MVC den 18/11 är då i v.12 så får hoppas man hör det då=)

• Rispan

jag lyssnade i vecka 13 med första barnet..då hördes inga hjärtljud även fast bm letade efter dem i mer än 15 min...återkom i vecka 15 o då hördes klara hjärtljud på 160 slag/min =)

väntar andra nu o får inte lyssna förens efter rutinUL

2007-12-06 och 2009-04-27
  • Frax

Jag har lyssnat på hjärtljuden i vecka 12 med alla mina tre barn. En barnmorska försökte dock lyssna i slutet av v 10 och då hördes ingenting. Fattar inte att hon ens försökte, blev såklart jätteorolig utan anledning.

(Har ingen aning om det hörs tidigare på tunna personer. Jag är "normalbyggd").

• zweedsmeisje

vi fick inte lyssna förrän i vecka 25 eftersom det kunde vara skadligt enligt barnmorskan.

• Sunset 79

gjorde ultaljud i vecka 10 och då fick jag se hjärtat slå !

Svar på tråden Lyssna på hjärtat i v.12