• sahara

Vad gör man i fall man kör på en katt ?

Jag har läst lite här på fl att en del blir förbannade på folk som inte stannar när dom kör på en katt.

Men vad gör man då, i fall man en mörk kväll är ute och kör långt hemifrån.Och plötsligt kommer en katt på vägen och du kör på den.
    Visst borde man stanna och se hur den mår.Det kan väl jag också tycka.Men om den nu är skadad och inte har något halsband på sig.Vad ska jag då göra i mörkret långt hemifrån ?

• Svar på tråden Vad gör man i fall man kör på en katt ?
  • Birgitta2

Du ringer polisen. Hinner du inte stanna tills de kommer så märk upp platsen tydligt och berätta exakt var katten finns.

• camillaja

Det har jag varit med om så det kan jag tala om!!!

Man skall alltid stanna och kolla till djuret. Är det dött kan man låta det ligga kvar eller köra det till polisen. Låter man det ligga kvar ska man ringa polisen och meddela dem så kommer de och hämtar det. Är det skadat ska man köra det till veterinären.

Jag körde på en katt förra hösten. Stannade och klev ur, katten dog i min famn. Inte kul! Gick runt bland grannarna men ingen kände igen katten. Ringde då till polisen 11414 och de instruerade mig hur jag skulle gå till väga. Jag åkte in till polisen med katten. Där får den sen ligga i två veckor (har jag för mig) har ingen hört av sig då gör de sig av med "liket".

Det var fruktansvärt jobbigt efteråt och jag hade mardrömmar där jag blev hemsökt av både katt och kattägare. Inte roligt!

• sahara

Så polisen befattar sig med påkörda katter ?
    Iså fall förstår jag att en del blir förbannade på smitare.

• camillaja

Japp, det ska de göra. Men det är väl säkert i mån av tid. Ett pågående rån etc prioriteras nog högre...

sahara skrev 2008-11-07 14:12:21 följande:
    Så polisen befattar sig med påkörda katter ?Iså fall förstår jag att en del blir förbannade på smitare.
  • MariaX m 2

Man måste stanna och kolla att katten inte lider!! Om den är död kan det nog vara lite olika vad man gör men att katten inte lider är ju prio ett!

Vet inte hur många katter som nån annan kört på som vi stannat vid och kollat att de är döda... Man vet ju inte om alla gör det! Det har även hänt att vi har stannat och plockat bort tex grodor och igenkottar (levande) som inte vet bättre från vägen oxå... Men det bygger ju på att man inte utgör en trafikfara förstås!

Det kallas tvivel det där som stör...
  • MariaX m 2

Sorry, såg inte att utgångsläget var att djuret var skadat.

Om det var så hade jag antingen åkt till veterinär med katten eller ringt polisen, jag hade aldrig kunnat lämnat den eller så. Om den var jätteilla skadad hade jag kanske varit tvungen att avliva den på nåt sätt...Ledsen

Det kallas tvivel det där som stör...
  • Hamnbo

Framförallt anser jag att man ska höra av sig till ägaren och erkänna det man gjort. Allt annat skulle vara fel. Man ska stå för vad man gör. Är den skadad tar man den till veterinären. Är den död så lämnar man den inte heller.

Jag skulle aldrig ha samvete till att råka köra över en katt o sen dra.

• tvillingarna svensson
    Hamnbo skrev 2008-11-07 15:09:52 följande:
    Framförallt anser jag att man ska höra av sig till ägaren och erkänna det man gjort. Allt annat skulle vara fel. Man ska stå för vad man gör. Är den skadad tar man den till veterinären. Är den död så lämnar man den inte heller.Jag skulle aldrig ha samvete till att råka köra över en katt o sen dra.
    inte lätt att "stå för vad man har gjort" & höra av sig till ägaren om ingen vet vems katten är!!! kanske inte finns några hus på flera kilometer...

självis ska man ringa polisen & hoppas att de hjälper till
    Underbara älskade Max & Lisa
Svar på tråden Vad gör man i fall man kör på en katt ?