• Pudan

Era kvällsrutiner och insomningstips för 6-månaders?

Har svårt att få vår tjej att komma till ro på kvällarna så jag undrar vad ni har för tips!

• Svar på tråden Era kvällsrutiner och insomningstips för 6-månaders?
  • Birgitta2

Gör som du skulle gjort med en ettåring. Fast kanske lite senare på kvällen. Först mys i badkar (badbalja), sen pyjamas. Sen välling eller amning, sen saga på sängkanten med låg låg röst och hålla handen.

Har man rutiner, som kanske inte alltid funkar första kvällarna, så kommer barnen in i det. Redan vid badet varvar de ner och märker att nu är det strax sängen och sömn. Sen kommer pyjamas och välling. Kanske har lillan äntligan nästan somnat, men då lägger man henne i spjälsängen och läser saga bredvid. Gör man exakt samma sak kväll efter kväll så vore det faktiskt konstigt om det inte funkade. Rutiner vid sänggåendet är jätteviktigt.

• Kulta17

Vår dotter klararde inte av badet vid 6 månader. Det stressade upp henne istället. Det fick bli avtvättning.

Men vi har haft samma rutiner varje kväll och la efter 1,5 års åldern till badet.

Så här ser det ut idag (21 månader):
    mat
    bad
    pj
    bompa
    välling + saga
    tandborstning
    sova

• Pudan

Tack för ditt tips. Ska prova det. Problemet är bara att för henne är badet mer panikartat än avkopplande än lugnande och vi skulle behöva något som hon varvar ner litet igenom. Hon är pigg som en mört för att i nästa ögonblick bli tvärtrött och gråta. Inga mellanting....Likadnat på dagen men då kan vi alltid locka henne med lek eller promenad tex men det funkar inte på kvällen för då blir hon bara superpigg igen.

• Birgitta2
    Pudan skrev 2008-11-07 14:50:16 följande:
    Tack för ditt tips. Ska prova det. Problemet är bara att för henne är badet mer panikartat än avkopplande än lugnande och vi skulle behöva något som hon varvar ner litet igenom.
    Då skippar man badet. Det är ju inte meningen att stressa den lilla. Jag tror inte det är viktigt med vilka rutiner man väljer, bara de är mysiga och lugnande. Det viktiga är att man har samma rutiner varje kväll vid ungefär samma tid.
  • Pudan

Birgitta...

Vet inte om du sett fel men det låter som om du tror hon är äldre än en ettåring eftersom du säger att vi ska göra som vi gjort med en i den åldern. Hon är bara 6 månader!

• Kulta17

Helt rätt. Välj era rutiner och gör samma om och om igen, även när det strular. Sedan kan ni lägga till och ändra lite ju äldre barnet blir, bara det är ungefär samma.

Vi borstade först tänderna före vällingen då hon somnade så gott direkt efter vällingen. Nu har vi flyttat fram det då hon har fler tänder samt fixar att göra det efter vällingen. Badet la vi till då hon började äta själv eftersom hon blev så kladdig och det var lättare att bada henne

Lycka till!

• Birgitta2
    Pudan skrev 2008-11-07 14:52:25 följande:
    Birgitta...Vet inte om du sett fel men det låter som om du tror hon är äldre än en ettåring eftersom du säger att vi ska göra som vi gjort med en i den åldern. Hon är bara 6 månader!
    Men rutinerna är ju inte så stor skillnad. Jag körde samma i alla fall. Förutom TV när de är så små. För tv tittade inte mina barn på i den åldern. 6-månadersbarn behöver också rutiner på samma sätt som en ettåring, och det är därför jag tog ett sånt exempel. Läser man inte saga för 6-månadersbebisar längre (det är din röst som gäller)? Eller ammar/ger välling? Eller sätter på dom pyjamas. Vad det handlar om är att få barnen känna igen rutinerna, för så småningom varvar de ner mentalt automatiskt och siktar in sig på att sova. Och man kan börja så tidigt som vid 3-4 månader.

Jag kanske uttrycker mig jätteluddigt, och då ber jag om ursäkt, men det är det enda sättet jag kan säga det på. Men jag trodde du ville ha tips, och fasta lugnande rutiner är det bästa tips jag har. Även för en liten 6-månadersplutt.
  • Kulta17

Det är inte lätt att veta hur man gör med en ett åring då en 6 månaders är ens första/enda barn! Men visst har Birgitta rätt, fasta och lugnande rutiner är bäst. Sedan kan man själv välja vad de är. Saga/ inte saga, sång/inte sång, bompa/inte bompa mm.

• Ziggy75

Idag testade jag gröt, bada en snabbis, amma i soffan och sen saga (det blev två st) i spjälsängen på min 6 månaders och det gick kanon! Blev lite inspirerad av denna tråd Hon sov inte när jag lämnade rummet, utan låg och gruffade själv ca en halvtimme innan det blev lugnt.

Hon har tidigare haft lätt för att somna själv, men det har varit lite jobbigt i några veckor då varje kväll har slutat med att jag ammat henne till sömns... Kanske var det bara en bra kväll eller så har jag hittat något som hon gillar!

• Kulta17

Ps Hur gammal är dottern?

Min dotter har perioder i somna bra eller ta mellan 15 - 45 minuter på sig!

• strawberrygirl

Har en son på 7½ månad.. Sen han var 5 månader har vi haft samma rutiner förutom att han flyttade till eget rum nu i veckan..

17-17.30: Mat
    Mellan 18-19: Bad/pyjamas och mys(saga) med ena föräldern..
    19.15 Välling, tandborstning och sen sängen. Ibland somnar han i famnen när vällingen är slut annars lägger vi in honom i hans säng, stoppar i nappen och lägger på filt. Sen sover han efter några minuter..

Ibland blir det 30 min tidigare eller senare men han lägger sig alltid innan 8 så han får sin sömn och inte får bli övertrött för då sover han inte lika bra på natten.

• tinagren
    Svar på #1
    Håller med till 100%, jag gör precis likadant med vår son..=)
Svar på tråden Era kvällsrutiner och insomningstips för 6-månaders?