• Miss Magica

När lägger sig era 8-åringar på helg och vardag?

"Min" lillkille lägger sig vid 20 på vardagar.
    (Han går upp vig 6.30 och har visat klart och tydligt att han behöver den sömnen.)
    På helgen lägger han sig vid 22.30 (funkar oxå bra, han vaknar vid 8-9 dagen efter)
    Och på hela veckolov är det 22.30 som vanligt om vi "gör" nåt annars är det nio. Han klarar inte 22.30 i en hel vecka.

Hur gör ni?

• Svar på tråden När lägger sig era 8-åringar på helg och vardag?
  • syster mini

kl 20 när det är skola, kl 22 nu över sommarlovet, 21.30 vanlig fr-lö. Gör vi ngt spec får han vara uppe så länge han orkar.

• ebben

Min 8 åriga tjej försöker vi lägga vid 20:00 på skoldagar!
    Men ofta somnar hon inte före 21:00.........för det mesta.Har försökt få henne isäng tidigare med,men hon somnar ändå inte nå fortare.Hon är ganska trött när hon ska upp.........

men nu på lov så får hon vara uppe så länge hon vill,ofta blir det till 24:00 tiden. Hon ÄR och har alltid varit en kvällsmänniska.

• Teskedsmamman

När de går och lägger sig på vardagar vet jag inte eftersom de bar aär här på lov...

Men här gå 8-åringen och lägger sig vid 20-21 och 10-åringen en timma senare...

• Japonica

Min dotter, som fyller 9 i Oktober, är en riktig nattuggla!
    När hon är ledig kan hon va uppe till 22-23 utan problem.
    När hon går i skolan försöker vi se till att hon är i säng 20.30 ungefär.

• cema

Vår åttaåring.. nej han e ju nio nu, gud vad tiden går fort lägger sig senast 20.00.. Helst ska han vara i säng kvrt i åtta.. Annars orkar han inte med dagen efter.. Vi har iofs fyra barn så bara det är ju en grej som gör barnen lite mer trötta..
    Om inte O går o lägger sig vid åtta så är han grymt retig och tetig dagarna efter.. Vi kör samma tider om helgerna eftersom vi har märkt att det gör barnen lugnare.

• Karra1

Oj, våra barn går i säng vid 23 nu på sommaren (och den större kliver upp senast 8 - hon blir 8 i december, den mindre snart 6 år kliver upp 9).

När det är skola går de och lägger sig vid 21 (men den stora somnar inte förrän 22 och kliver själv upp 6 på morgonen utan problem).

Nu till hösten när de inte kommer att ha fritte innan skolan så kommer de inte behöva kliva upp förrän vid 7.30.

Men de har inte större sömnbehov - deras far sover 5-6h/natt och det är tillräcklit för honom - jag behöver 10h sömn *s*

• onka

Min snart 9 år-iga dotter lägger sig senast 8.00 på vardagar för att orka kliva upp till 7.00.
    Fredagar och lördagar så får hon vara uppe till 21 ungefär. Sedan finns det ändå inget på tv som passar "små" barn! (skoltid)

nu på sommaren händer det att det blir senare om hon/vi gör något särskilt. men annars är det senast 9 som gäller. Hon brukar sedan ligga och läsa en stund, men oftast ropar hon och talar om att hon släcker innan jag hinner säga till.

Hon vaknar samma tid på morgonen oavsett när hon lägger sig så det är trevligast för oss alla om det inte blir för sent.

• alan

Vardagar ca 20.00
    Helger ca 21.30
    Sommarlov ca 22.00

• LenaK

Vardagar 20.00
    Helger 21.00
    Sommarlov ca 21 - 22

• K S

Kl. 20 på vardagar. Och något senare på helger/lov.
    Vi vuxna vill väldigt gärna ha "egen" tid på kvällen.

Men hon får vara vaken på sitt rum, läsa en bok eller ha på tv:n tyst så att inte lillasyster hör För då blir det genast liv

Svar på tråden När lägger sig era 8-åringar på helg och vardag?