• Anonym

Sämre syn på ena ögat???

Har märkt att jag fått jättedålig syn på mitt vänstra öga, på det högra ser jag helt bra. Är orolig att jag har fått hjärntumör? Det är väl inte vanligt med dålig syn på bara ena ögat?! Känner dessutom ett tryck på sidan av det sämre ögat och har har ofta huvudvärk. Är sååå rädd. Är ju bara 25 år..

• Svar på tråden Sämre syn på ena ögat???
  • Hybr1d

Gå till läkaren, det där är inte normalt såvitt jag vet.

• FruMähler

asså man kan ha olika synfel på ögonen ..och du kan ju ha fel på båda men märker bara av det ena eftersom det ena är sämre...och har du huvudvärk eller liknande runt det ena ögat som du ser sämre med så kan det bero på att du anstränger ögat...kontakta optikern eller vc.

• Anonym (sara)

det är helt normalt ja har det o haft det i flera år,sen vet ja flera st som har det så det är inget du behöver vara rädd över. så du kan ta det lungt är ABSOLUT INGEN HJÄRNTUMÖR. gå till en optiker så du får linser eller glösögon som hjälper det dåliga ögat så du slipper huvudvärken.

kram

• Anonym

Jag ska beställa tid till en ögonläkare.. Men är såå rädd. Konstigt att bara ena ögat är sämre tycker jag?

• FruMähler
    Anonym skrev 2008-11-07 19:42:18 följande:
    Jag ska beställa tid till en ögonläkare.. Men är såå rädd. Konstigt att bara ena ögat är sämre tycker jag?
    varför det? eftersom ögat har efgna nerver och muskler precis som dina armar och ben...jag mena du har ju inte ont i båda armarna eller alla fingrar om nått är fel i tummen eller ena knät heller
  • Anonym

När jag har läst om försämrad syn på nätet står det att det oftast blir sämre syn på båda ögonen... Om det bara gäller ena ögat stod det att det kan vara något annat bakom...

• Anonym (Typ blind)

Jag har jättestor skillnad i synskärpa mellan mina ögon (nästan 3 dioptrier) och jag har ingen hjärntumör utan "bara" närsynthet i varierande grad.

Gå till en optiker och uteslut de klassiska synnedsättningarna till att börja med. Om inte de hittar något så kommer de säkert att kunna tipsa dig om vart du ska gå.

• FruMähler

har olika skärpor på mina ögon med..å det ändras hela tiden..ingen hjärntumör här heller

• FruMähler
    Anonym skrev 2008-11-07 19:50:53 följande:
    När jag har läst om försämrad syn på nätet står det att det oftast blir sämre syn på båda ögonen... Om det bara gäller ena ögat stod det att det kan vara något annat bakom...
    klart att det kan ju alltid vara nått annat men det är inte alls ovanligt med olika skärpa på ögonen, eller ollika sjukdommar för den delen heller..du kan ju få grön eller gråstarr på ett öga medans de andra klarar sig
  • Anonym

Du kan tex ha en inflammation i ögat, det behöver inte märkas alls utanpå ögat, men synen kan bli tillfälligt konstig. Har du linser, är det ju en ganska tänkbar orsak. Annars är det som redan sagts vanligt att ha stor skillnad på dom två ögonen. Jag har också så.

Svar på tråden Sämre syn på ena ögat???