• Jo  anna

Hepar i arcuskanten.

Nån som vet va det betyder? Hepar betyder lever det har jag fått fram. Men allt tillsammans?

• Svar på tråden Hepar i arcuskanten.
  • Grannen

arcus betyder båge om det kan vara till ngn hjälp. Vad handlar det om?

• aster

Arcuskanten är revbensbågen, dvs kanten där revbenen tar slut och magen börjar.
    Har doktorn känt levern vid revbensbågen när han klämt på magen?

• Grannen

Revbensbåge verkar det som.
    www.lakartidningen.se/07engine.php
    Kommer detta ur:

Till 4:e deklinationen hör också arcus, ?båge?. I vintras kom ett mejl från en läkarsekreterare: »När våra läkare talar om revbensbågarna dikterar de ofta arci. Är detta korrekt pluralis?« Svaret blev givetvis att pluralformen är oförändrad, arcus. Det är lätt att förstå att läkare och andra känner behov av att tydliggöra pluralen genom en ändelse. Men ändamålet bör inte få helga medel som felaktiga latinska böjningar. Duger inte (revbens)bågar finns alltid möjligheten att försvenska termerna. Precis som vi säger en cirkus, flera cirkusar skulle det gå bra med en plexus, flera plexusar, en arkus, flera arkusar. För de flesta låter nog dessa former ännu underliga på gränsen till oseriösa, även om de är språkligt oantastliga.

• Jo  anna

Det va hela meningen. =s Står buk på sidan i en spalt och sen står det hepar i arcuskanten efter. I en journal

• Grannen

Levern sitter på högra sidan. Från mitt på kroppen och ned åt högra sidan. Man ska normalt inte känna levern utifrån, fast läkare kanske kan...

• Jo  anna

Okej. Tack. Verkar som den ska vara där. =p Tror bara att dom känner för att se så den inte samlat på sej vätska. Men tack så mycket. =)

• Jalapeno

levern skall normalt skyddas av revbenen. Om levern går att känna nedanför revbensbågen är den förstorad och troligen sjuk. "hepar palp i arcuskanten" skulle inte oroa mej

• Grannen

Tyras föräldrar skrev 2008-11-07 21:16:39 följande:

levern skall normalt skyddas av revbenen. Om levern går att känna nedanför revbensbågen är den förstorad och troligen sjuk. "hepar palp i arcuskanten" skulle inte oroa mej
    Vad betyder hepar palp?
  • Jalapeno

haha ok, palp=förkortning av palpera=känna
    De som skriver så mkt latin i vanlig journaltext brukar svänga sig med ordet "palpera"

• Jalapeno

helt normalt, vad jag kommer ihåg. Det är så himla längre sen jag läste barnkursen men jag har för mig att barn har större lever än vuxna, relaterat till kroppsvikten.

Svar på tråden Hepar i arcuskanten.