• Venna

Storlek på Viking vinterskor??!

Min sambo skulle köpa vinterskor till våran dotter igår. Vi hade mätt hennes fot, som är 14 cm. Han var lite osäker på vilken storlek hon skulle ha och expediten sa att hon skulle ha stl 24. I vanliga fall har hon 24 på sina skor (basketskor, gympaskor osv), så jag hade nog räknat med att hon skulle behöva iallafall stl 25 på vinterskor.

Är Viking goretex-stövlar stora i storleken, eller råkar vår dotters andra skor kanske bara vara väldigt små i storleken?

• Svar på tråden Storlek på Viking vinterskor??!
  • Busbellan

Vi har haft endel vikingskor till barnen och jag har lagt märke till en sak. Skor i samma modell och samma storlek kan skilja i innermåttet. Jag mätte innemåttet i två olika par kängor i samma storkel och det skiljde 5-7 mm.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Skärtuss

Jag hade tagit stl 25. Vi var i samma situation. Min son har haft stl 24 i sina gympaskor i sommar. När jag köpte Vikings allvädersstövlar nu i höst tog vi stl 25. Man vill ju kunna få plats med en extra socka.

• livet leker

Skon ska vara 1,5-2 cm längre än foten, mätt med en innersticka som dom har i affäen och som man även kan köpa hem, är bra att ha..

• Venna

Jag glömde skriva att stl 24 inte fanns och sambon kom hem utan skor...annars hade jag ju självklart kunnat testa skon på dottern och inte behövt fråga här

Ja, en extra socka är ju rätt bra att få plats med även om skorna ska vara såpass rejäla att det inte ska behövas. Men vintern har ju knappt börjat än och här brukar det vara väder för vinterskor iallafall fram till april, så det är ju ett tag hon ska ha skorna. Expediten kanske ville att vi skulle komma tillbaka om en månad för att köpa en stl större

Upplever du att skorna är stora i storleken eller ganska normala?

• Venna

livet leker skrev 2008-11-07 22:23:30 följande:

Skon ska vara 1,5-2 cm längre än foten, mätt med en innersticka som dom har i affäen och som man även kan köpa hem, är bra att ha..
    Jo, och det antar jag (eller hoppas iallafall) att tjejen i affären gjorde. Det var just därför jag blev misstänksam till att en stl 24 skulle passa på hennes fot...
  • livet leker

Jag har 2 st viking 28 hemma i olika modeller och det skiljer hela 1 cm mellan dom så det är svårt att bara gå efter stl på skon. Viking är normala i stl

• Venna

Ok, kanske bäst att ta med dottern till skoaffären då. Hade bara tänkt slippa lindrigt undan eftersom den ligger 5 mil bort och sambon jobbar precis bredvid. Men det känns ändå som att stl 25 skulle vara bättre.

• livet leker

Inte behöver ni ta med henne, vet ni bara hur lång hennes fot är så räcker det, ställ foten mot en vägg, hälen emot så får ni exakt.

• livet leker

om hennes fot är 14 ska innermåttet vara mellan 15,5-16 cm

Svar på tråden Storlek på Viking vinterskor??!