• Googels

Några fler barn med en sån här skinnflik?!

Det här är en lite underlig fråga kanske, men häromdagen på dagis nämnde personalen att dottern har en skinnflik i baken och undrade om vi var medvetna om det.

Hon hade den inte när hon föddes utan den kom någon gång efter att hon börjat äta riktig mat så jag antog att huden spänts ut när hon bajsat och den bildats på så sätt. Men när jag frågade bvc tanten om det idag så verkar hon inte tro att det berodde på det utan att det kom sig av något annat, och att det var något man kan ta bort om man vil.

Så jag undrar nu hur pass vanligt det är att barn (och vuxna oxå för den delen, för jag antar att den inte försvinner) har en sån här skinnflik?! Hoppas ni fattar vad jag menar...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-07 23:39
    Svara gärna om ert barn INTE har en sån skinnflik så man kan se hur pass vanligt/ovanligt det är att de har det.

• Svar på tråden Några fler barn med en sån här skinnflik?!
  • Tussen06

Har lite svårt att förstå men min son har det inte.

• bara lilla jag

hmm nej min son har inte det heller.. eller jag har aldrig tänkt på det men antar att man skulle sett det om han hade det :)

• minnapinna

Min dotter har inte. Det kan inte vara hemorrojder?

• Anna i Hult

Mina barn har det inte, men hos vuxna är det mycket vanligt! kommer efter att det varit en liten spricka i mynningen ( pga förstoppning). oftast ställer den inte till problem och det finns de som opererar bort skinnfliken, dockk smärtsamt och besvärligt precis efter..

• bara lilla jag

ja det heter något på s.. det blir liksom små gångar runt själva anaröppningen.. Men har hon någongång klagat över att hon har ont eller har hon tyckt att det har varit obehagligt att byta blöja eller gå på toaletten? Har hon haft det här länge förresten? Det kan ju även gå tillbaka också.. det kan ju ha varit så att hon tagit i väldigt mkt så att det har kommit ut en lite flik det kan också hända och det kan liksom gå tillbaka om det inte är så mkt... Men jag skulle nog ändå rekomendera att gå till en läkare bara för att kolla att allt är okej :) Det är säkert ingen fara

• Sarachen

min dotter har också en skinnflik. hon fick den när hon var ca 6-7 mån, nu är hon 9 mån. jag har trott att den skulle försvinna av sig själv men det har den inte gjort än....

• Googels

Skönt att hör att andra oxå har en sån.

Hon är bara 21 månader och verkar inte lida av den på något sätt, jag blev bara lite fundersam när de på dagis nämnde det.

Hon har säkert haft den i ett år nu, hon var rätt ofta förstoppad i början när hon började äta mer vanlig mat så misstänker att den kom då.

• minnapinna

Googels,
    hemorrojder får man ju ofta när man är förstoppad. Kan det vara det?

Svar på tråden Några fler barn med en sån här skinnflik?!