• Blondiemadde

ammar hela tiden?! hjälp

min son är ifors bara 6 dar gammal men han vill ammas hela tiden o han äter oxå, inte bara snuttar. igår satt ja från halv 5 till halv 12 inatt till o från hela tiden, han äter i ca 30 min sen släpper han o lägger honom i knät sen efter ca 10 min vill han ha mer o håller på sådär i flera timmar.

väligt påfrestande, känner mig så hemsk som mamma som blir ledsen o gråter eftersom han vill va fastklistrad vid tutten hela tiden. o får aldrig sova så tårarna bara rinner. tecken på dep? finns de nått som heter ammningsdep?

nån som haft samma sak, hur orkar ni?

• Svar på tråden ammar hela tiden?! hjälp
  • sol1

min dotter var så i början med jag fick rådet att försöka ligga ner på sidan å amma så jag åtmindstone kunde vila efter några dagar lärde jag mig att somna medan hon åt så fick jag sova lite hon kom även in i att kunna ta bröstet själv fast jag halvsov lite. hoppas du står ut å hittar nåt som funkar för er. lycka till :)

• TvåM

Det låter helt normalt men det blir bättre. I början äter de ofta, man är trött, det är massor av hormoner i kroppen efter förlossningen och man skrattar o gråter om vartannat.

Så småningom kommer mjölken "ställas in", han kommer äta mer sällan och det kommer kännas bättre.

Försök att sova när han sover, ligg ner o amma så ni båda kan slumra till och försök o njut av den lille!

• s k r i n d a

Det är skitjobbigt! Men jag lovar att det går över (min dygnetrunt-tuttare sitter och kollar på Bolibompa nu och skulle nog ta riktigt illa vid sig om jag kom och föreslog en amningsstund )

Men det är ju en klen tröst att livet är enklare när bebben är tre år...

Jag grät också av frustration när min dotter ville amma dygnet runt och bara var nöjd vid bröstet. Antingen biter man ihop, gillar läget och lägger sig tillrätta i soffan framför en bra film. Eller så testar man napp och att skumpa runt lite i famnen. Kan vara lättare för någon annan än mamman eftersom du luktar mjölk.

Att han ökat på ätandet kraftigt just nu betyder att han ser till att öka mjölkmängden, han kommer alltså inte vilja amma fullt så ofta när den ökat.

Men man måste inte orka till varje pris! Jag kan ångra idag att jag inte kände efter alls hur jag själv mådde utan bara gjorde precis allt för att min dotter skulle vara nöjd varje sekund. Nu väntar vi tvåan och det kan nog både bli experiment med urpumpad mjölk i flaska och tillägg samt hårdare övningar med att få bebben att acceptera napp.

Men även om du väljer att fortsätta amma så ofta som din bebis vill och även om det bara känns helt fruktansvärt så kan jag lova dig att det på det stora hela är en väldigt kort och begränsad tid det handlar om och att vi är MÅNGA som känner igen oss i din frustration!

• Castle

min ni 20 månaders son ammade första 3 månaderna i ca 1 timmer sedan blev det uppehåll i ca 20 minuter, sedan amma igen i 1 timme, så höll det på...

Brösten blödde och jag grät... Fy jag jag förstår inte hur jag kom igenom det. Men det gjorde jag
    Kan man undvika att amma genom att bära runt på honom Istället?
    Det gjorde att jag fick 1 timme lugn och ro ibland när pappan kunde gå runt och vyssa ibland. Öronproppar in och huvudet på kudden, förhoppningsvis kunde man somna några minuter då och då.

Är det första barnet? I så fall är man nog lite kännsligare för barnskrik och slänger fram bröstet så fort barnet börjar gnälla (så var nog jag) JAg har sagt det att vid eventuella fler barn så kommer barnet få skrika lite mera, ,jag tänker inte gå igenom samma helvete igen. Att bara skjuta på det 15 minuter kan ju rädda brösten.

Men du verkar inte ha några problem med blödande bröst eller?
    "bara" sömnbrist Och då menar jag det på skämt mitt i elendet, för det är inte bara...

KAn din man ta barnet lite på nätterna så du får sova lite då. Om han jobbar, så kan nog många hålla med om att det är rena semestern att få gå till jobbet jämmförelse med vad du ska klara av hela dagarna utan att få sova.

kramar om

• grabbmamman linda

Med min första grabb hade jag det som du har nu.. jag löste det genom att han fick sova brevid mig på natten.. Låg alltså ner och ammade.. och han snuttade lite när han ville under natten. Annars hade jag gått under tror jag..

Det går över om ett tag.. men det är jobbigt i början och amma.

Viggo 060703 Joel 080825 Mina små trollungar :)
  • Solan01

Ja, det är jättejobbigt i början när de ska äta hela tiden. Men det blir snart bättre. Han håller fortfarande på att försöka få igång din mjölkproduktion så att den blir lagom för honom. Snart kommer han att kunna vänta lite längre mellan måltiderna.

Har du provat att lägga honom i vagnen? Jag tyckte attt det kändes väldigt befriande första gången vi kunde gå en liten promenad, kändes så "normalt" på något sätt. Då var han nog ett par veckor.

Jag var också jättedeppig, grät mest hela tiden, men det blev lite bättre när vi fick lite rutiner och när vi kunde komma ut och träffa lite folk. Har du någon som du kan prata med? Kan vara skönt med någon som förstår vad det handlar om.

Sen är det ju det här med sömnen. Själv blir jag extra deppig då jag sover som minst. Den smidigaste tyckte jag var att ha honom i sängen och ligga och amma på kvällen och natten. Även om man inte sover så vidare gott medans han snuttar så kan man i alla fall slappna av lite, dåsa bort, och lillen känner sig trygg och somnar kanske en stund. Jag gick och la mig vid halv åtta ibland bara för att kunna få sova så mycket som möjligt.

Kram!

• Majasmamma07

är bebis nöjd emellanåt så är den mätt, snuttandet är helt normalt! Jag hade perioder då jag tyckte det var skitjobbigt och kände mig nästan utnyttjad(jag vet det låter skumt).
    Den enda trösten du kan ha att tänka på är att bebis behöver det och att det kommer bli bättre, bara om några veckor. Sen kommer den att ha ökningsperioder då det snuttas dygnet runt igen men de kommer gå över de med.
    Du är trött men du har hormoner i kroppen som gör att du orkar,se till att sova när bebis sover är mitt råd, ÄVEN OM DU EGENTLIGEN KÄNNER ATT DU SKULLE BEHÖVA TVÄTTA EN MASKIN ELLER TA EN DUSCH! Snart kommer det en natt där den Sover(!)flera timmar i sträck än vanligt och du kommer att känna dig mer utvilad=O)

Skit i allt annat, låt amnnen sköta markservice tills du och bebis landat och får lite ordning.

• Blondiemadde

tack för alla råd o att man inte känner sig ensam :) har som tur va inga problem me blödande bröst osv. utan de e nog mest sömnbrist. Sen e han nog väligt snuttig av sig så tänkte försöka lära han ta napp efter han ätit som han kanm ligga o snutta på.

• Moa38
    Blondiemadde skrev 2008-11-08 08:22:11 följande:
    tack för alla råd o att man inte känner sig ensam :) har som tur va inga problem me blödande bröst osv. utan de e nog mest sömnbrist. Sen e han nog väligt snuttig av sig så tänkte försöka lära han ta napp efter han ätit som han kanm ligga o snutta på.
    ge napp är mitt tips. jag har fyra barn och alla mina barn har fått napp tidigt och amningen har alltid fungerat perfekt.
    Ligg även ner och amma på nätterna. har jag alltid gjort och det är toppen. Man får mer sömn än man tror och man orkar med dagen lättare.

Och du, det blir bättre, även om det inte tröstar just nu
  • somensyster

Min dotter är bara 6 dagar idag och hon ville ha bröstet HELA tiden, men jag har börjat med att försöka hålla det till varannan timma i allafall. Hon börjar med att gny och sen skriker hon lite, sen går det över.. man får försöka klara av att höra henne skrika lite emellanåt, även om det känns i hjärtat. Man vet att man kan få dom tysta med sitt bröst, men man gör inget. Fy så hemskt det känns..men nu har hon börjat få in det som rutin, efter bara två dagar.. det är jätte skönt.

• Mizzz
    Blondiemadde skrev 2008-11-08 08:01:23 följande:
    min son är ifors bara 6 dar gammal men han vill ammas hela tiden o han äter oxå, inte bara snuttar. igår satt ja från halv 5 till halv 12 inatt till o från hela tiden, han äter i ca 30 min sen släpper han o lägger honom i knät sen efter ca 10 min vill han ha mer o håller på sådär i flera timmar. väligt påfrestande, känner mig så hemsk som mamma som blir ledsen o gråter eftersom han vill va fastklistrad vid tutten hela tiden. o får aldrig sova så tårarna bara rinner. tecken på dep? finns de nått som heter ammningsdep? nån som haft samma sak, hur orkar ni?
    Jag förstår verkligen att det är jobbigt. Hde det likadant och vet att jag tänkte "jaha, det är såhär min framtid kommer vara". Men efter någon månad insåg jag hur fel jag hade! Vanligtvis brukar barnen sluta efter nån vecka till ett par månader.

Om du verkligen inte orkar, så är ersättning ett alt, men som sagt, det är en sån begränsad tid och du kommer se tillbaka på dina tankar och skratta år hur du tänkte då (nu).
  • Blondiemadde

de börjar faktiskt bli bättre nu, även fast man inte trodde de :) inte lika mycket iallfall. har gett ersättning oxå typ 1-2 gr per dag o han äter upp allt o efter en timme e de tutten igen :) ökar 300 g på 5 dat, så aptiten e de inge fel på :) men väligt snuttig av sig, så försöker lite me napp emellan åt,

• Melly
    Blondiemadde skrev 2008-11-10 19:43:20 följande:
    de börjar faktiskt bli bättre nu, även fast man inte trodde de :) inte lika mycket iallfall. har gett ersättning oxå typ 1-2 gr per dag o han äter upp allt o efter en timme e de tutten igen :) ökar 300 g på 5 dat, så aptiten e de inge fel på :) men väligt snuttig av sig, så försöker lite me napp emellan åt,
    Om du gärna vill amma så försök att inte ge ersättning. För att då så kan din mjölkproduktion minska. När man ger ersättning till bebisen så minskar efterfrågan på bröstmjölk och då minskar produktionen oxå

Sen så är det oxå risk för att bebisen kan få fel sugteknik utav flaskan.Och att en del bebisar blir fort vana med flaskan och börjar att föredra den istället för bröstet.

Det är helt normalt att dom vill amma typ jämnt i början men det går över. När du är trött så kan du ligga i sängen och låta din bebis amma samtidigt som att du ligger och vilar eller halvsover Försök oxå att passa på och vila lite på dagarna när han sover.

Det är jättemycket amning dom första veckorna men att det går över som sagt Tänk att det är bara bra att han ammar mycket för att då så ser han till så att du får mycket mjölk i brösten
  • Lilla Lycka

Jag fick rådet att intensivamma min dotter de första veckorna, men ingen instruktion i hur detta skulle göras. hon snuttade sgs dygnet runt kändes det som. Sen fick jag lite mer instruktioner och information från bvc-sköterskan och efter det är det lugnare. Jag hade inte förstått att det var smart att byta bröst så fort hon släppt taget om det första. ja, alltså inte så fort som möjligt, men innan hon fick tutte igen. Ofta somnar hon till vid bröstet en stund efter ca 10 minuter vilket oftast innebär att hon sugit ut det mesta ur det bröstet. Så om hon fortsätter suga där får hon inte så mycket mer mjölk, men blir däremot trött och frustrerad vilket leder till att hon vill tutta ännu mer. Så byt bröst så kanske bebben blir mätt fortare.

Ett annat tips, som säkert är helt individuellt för varje bebis, men min dotter somnar direkt om jag lägger upp henne med huvudet under min haka så att hon ligger mage mot mage (och kan lyssna på mina hjärtslag)när jag sitter i soffan. Då somnar hon även om hon tidigare visat sökbeteende. Det fungerar inte om hon är hungrig förstås.

• Melly
    somensyster skrev 2008-11-10 10:55:51 följande:
    Min dotter är bara 6 dagar idag och hon ville ha bröstet HELA tiden, men jag har börjat med att försöka hålla det till varannan timma i allafall. Hon börjar med att gny och sen skriker hon lite, sen går det över.. man får försöka klara av att höra henne skrika lite emellanåt, även om det känns i hjärtat. Man vet att man kan få dom tysta med sitt bröst, men man gör inget. Fy så hemskt det känns..men nu har hon börjat få in det som rutin, efter bara två dagar.. det är jätte skönt.
    Men inte ska hon behöva skrika när hon bara är 6 dagar! Klart att hon ska få bröstet när hon visar att hon behöver det! Amning är inte bara mat det är oxå tröst och närhet för en liten bebis och det är viktigt för anknytningen att dom får amma fritt.

Skriket är bebisens allra starkaste signal om att nåt inte känns bra för bebisen så att skriket ska man absolut ta på allvar. Snälla du låt inte din lilla nyfödda bebis ligga och skrika. Det är helt normalt att dom vill ha bröstet nästan jämnt när dom är så små för att det blir dom trygga utav.

Man kan absolut INTE skämma bort en bebis med närhet och trygghet. Och det är fri amning som rekomenderas idag. Inte att dra ut tiden mellan amningarna. Om man gör det så är det risk för att man kan få mindre mjölk och att bebisen inte blir nöjd.
  • 3småttingar
    somensyster skrev 2008-11-10 10:55:51 följande:
    Håller helt med Melly här ovanför. Alla gör som dom vill men JAG tycker det låter hemsk att införa sånna "rutiner" så tidigt. Rätta mig om jag har fel, men jag tror knappast att bebisen förstår varför hon bara får äta varannan timme. Det är bara en kort period när man ammar hela tiden. Jag tyckte också det var lite påfrestande i början, men nu är min dotter 5 veckor och nu går det ca 3 timmar mellan amningstillfällena. Det jag vill säga är att - håll ut! Det blir bättre snart och då sitter man inte bara och ammar hela tiden.
    ღ Edwin 9 november 2006 ღ Ella 6 oktober 2008 ღ sandrastaar.blogspot.com
Svar på tråden ammar hela tiden?! hjälp