• Aunt Molly

Förkyld och kräks

Min lilla är 6½ månader och har varit ordentligt förkyld för fösta gången. Hon hade feber i början av veckan och hostar fortfarande och det rosslar när hon andas. Dessuotm kräks hon; 3 ggr de senaste 3 veckorna har hon kräkts ordentligt efter lunch; mat blandat med slem. Jag har kontaktat sjukvårdsrådgivningen som säger att det är vanligt att små barn kräks slem när de är förkylda men jag är ändå lite nojig!

Vill mest höra lite stöttande ord från andra som har barn som kräks vid förkylning! Har ett äldre barn som aldrig gjort det!

Inte kan de kräkas i sömnen och kvävas eller något annat hemskt? Nej, antar jag, men ni vet hur hispig man blir när ens bebis är sjuk

• Svar på tråden Förkyld och kräks
  • NEJ0608

Har iofs en äldre tjej men som också kräks ibland när hostan blir jobbig. Jag tror inte du behöver vara rädd för att hon ska kräkas i sömnen, isf är det väl för hostan och då lär du vakna utav hostan först.

Höja huvudändan i sängen hjälper ibland. Dricker hon välling? Det förvärrade för min tjej.

• LHUF

min lilla har också varit förkyld i en vecka nu, ganska pigg på dagarna och ingen feber men rosslar och hostar mkt. var hos läkaren i ett annat ärende och hon lyssande på lungor och det lät bra men jag tycker det är så jobbigt. Man vet ju hur jobbigt det är med segt slem själv. Så du har min fulla sympati

Tilde 080319
  • Aunt Molly

Tack för svar!
    Min flicka dricker inte välling utan jag ammar henne fortfarande väldigt mycket. Huvundändan på sängen är höjd men ett par nätter när det var som värst fick jag och min man turas om att sova halvisttandes med henne på börstet så hon skulle komma upp ordentligt. Jag hoppas i alla fall att förkylningen är på väg bort nu, men hosta kan ju sitta i ett tag!

Ja, det är jobbigt med segt slem; jag har själv det ofta vid förkylning och hade som liten både lunginflammation och falsk krupp. Min stora pojke har också hostat mycket och fått Mollipect och har vid ett par tillfällen haft falsk krupp också, men aldrig kräkts i samband med förkylning. Tyvärr är jag själv rädd för hostan eftersom jag minns hur hemskt det var när jag själv var liten (och det är hemskt fortfarande när jag blir förkyld). Därför gör det så ont i mig att båda mina barn ska ha samma sega hostelände!

• LHUF
    Aunt Molly skrev 2008-11-08 10:08:52 följande:
    Tack för svar! Min flicka dricker inte välling utan jag ammar henne fortfarande väldigt mycket. Huvundändan på sängen är höjd men ett par nätter när det var som värst fick jag och min man turas om att sova halvisttandes med henne på börstet så hon skulle komma upp ordentligt. Jag hoppas i alla fall att förkylningen är på väg bort nu, men hosta kan ju sitta i ett tag! Ja, det är jobbigt med segt slem; jag har själv det ofta vid förkylning och hade som liten både lunginflammation och falsk krupp. Min stora pojke har också hostat mycket och fått Mollipect och har vid ett par tillfällen haft falsk krupp också, men aldrig kräkts i samband med förkylning. Tyvärr är jag själv rädd för hostan eftersom jag minns hur hemskt det var när jag själv var liten (och det är hemskt fortfarande när jag blir förkyld). Därför gör det så ont i mig att båda mina barn ska ha samma sega hostelände!
    samma här, tycker det ser så jobbigt ut för dom. skall till vc nästa vecka själv så dom kanske kan ge henne ngt om det fortsätter. Hon har inte kräkts som tur är.
    Tilde 080319
  • Cicci1984

Hej!!

Min täs är precis likadan!! Hon är iofs 2 år redan. men varje gång hon blir förkyld så kräks hon upp massor med slem. jag e lika hispig som du varje gång! Första gången det hände så trodde jag att hon skulle dö. Men hon gjorde det inte. Så nu börjar man bli ganska van med det. Visst, hon får ligga bredvid mig i sängen när hon har sån hosta osv så jag lätt kan ta henne och "sätta" henne upp, så hon kan kräkas upp slemmet.

Men efter varje gång hon kräks så sover hon gott sen. Det är ju oftast nattetid hon kräks, efter det kommit upp sover hon gott resten av natten...

Men jag förstår din oro. Det är hemskt. Men man blir van med det, och är du rädd så ha henne hos dig och sova. Vi gjorde oxå så att jag fick sova "halvsittandes" med henne för att hon skulle sova bättre.. :o)

Lycka till!!!

• Aunt Molly

Tack för dina ord Cicci1984! Det känns alltid bra att inte vara ensam!

• tinna123

Hej!!
    Min lilla tös är också förkyld med mkt hosta, och hon kräks ibland efter maten (3 mån gammal). När jag ringde till barnakuten sa b.sjuksköterskan att jag skulle ge henne 2 matskedar vatten före amningen, för att det löser upp slemmet, och amma oftare men mindre. Hoppas att det hjälper, lycka till!

• Jenita659

Vår dotter har alltid kräks mycket vid amning och när hon varit förkyld har hon kräkts upp slem. Vi tyckte det var jobbigt ibörjan med slemmet men sen såg vi det som om att varje gång det kom upp sånt så mådde skruttan vår bättre sen. Bättre att slemmet kommer upp.

Nu när hon är över året så kräks hon mindre och inte mkt vid förkylning. Däremot harklar hon och försöker få loss slemmet. Vi ger varm saft (sempers äppledryck för 4 mån) på kvällen - hälften dryck hälften kokat vatten och det hjälper bra att lösa upp slemmet. Och så tycker hon det är jättegott!!!

• Squeezetoy

Här kräks det också slem när det är förkylning, både av mig och sonen. Sonen är nu 1,5 och jag är ju vuxen men jag blir verkligen superdålig i magen när det blir mycket slem så jag har full förståelse för att de små kräks upp det. Vissa förkylningar har dagen alltid börjat med att jag kräkts upp allt som runnit ner under natten.

• Cicci1984

Här är det förkylning på G... Vår lilla Cassandra har sån hosta på nätterna.. Väntar bara på att hon ska kräkas av det.. Men det kommer när det kommer...
    Men det är förkylningstider juh!

Svar på tråden Förkyld och kräks