• 40 plus

Hjälp, håret blev för mörkt färgat!

Igår kväll färgade jag håret. Min normala hårfärg är mellanblond och jag brukar bleka slilngor med jämna mellanrum.
    Nu längtade jag efter att färga det lite mörkare åt kopparhållet. (Passar tyvärr inte i mahogny som jag tycker är så snyggt på andra).
    På förpackningen såg färgen helt perfekt ut. Kopparfärgat och mörkare än vad jag har, men ändå inte för mörkt. Märket är Garnier, nyans 5,4.

Fick en chock!! Det blev en intesiv blandning mellan mörkbrunt (nästan svart), mahogny, och nyansen av koppar kan jag smått ana om jag står i ett lampsken.

Vad gör jag nu?? Känner att jag inte står ut ens till kvällen!
    Kan jag pröva en ljusare färg direkt ovanpå denna redan idag? Eller ska man köra avfärgning först och sen ny färg??

Snälla hjälp mig nån!!

• Svar på tråden Hjälp, håret blev för mörkt färgat!
  • 2Barns Mamma

nää låt håret vila nu..tvätta håret med shampoo som inte är för färgat hår!

• 40 plus

Tack för svar!
    Någon sa att man kan ha i barnolja i håret som drar ut färgen lite, men det kanske bara hjälper mot toning?
    Jag har annars slingblekning hemma. Kan det var nåt, eller ska jag som "2Barns Mamma" säger - låta håret vila.

Någon som har andra förslag? Vad hade ni gjort?
    Förstår att det är svårt att säga, för ni vet ju inte hur jag ser ut....
    Kan väl tala om att min man och min 13-åriga dotter tycker det blev bra, fast man vill ju känna sig nöjd själv också......

• emelieoman

Jag skulle färga mitt hår mörkbrunt en gång och det blev svart! Jag fick panik, såg så blek ut men efter 2 veckor var det redan mycket ljusare. Var mörkbrunt då och sedan efter yttligare fler veckor blev det ljusare. Vänta 2 veckor är det inte bättre då så gör ljusa slingor. Det är mitt tips Lycka till.

• 40 plus

Ok, då ska jag börja med att tvätta håret igen och ha i inpackning!
    Tack för tipsen!!

Tar gärna emot fler förslag. Gärna från folk som har samma erfarenhet som jag.

• Bonbon

olivoljehårinpackning. Värm olivolja i en kastrull till ljummet. dränk in håret o krama ut. trä en plastpåse och ha i nån timme. ta bort plastpåsen och vira handduk över natten lr ett par timmar. tvätta 2 ggr efter varann. det drar ut litegrann iaf. sen mattas färgen av efter några tvättar.

• emelieoman

skriv gärna hur det går =)

• 40 plus

Nu har det gått tre dagar och det känns NÅGOT bättre....men fortfarande inte alls nöjd.
    Jag körde inpackning och tyckte mig ana en liten förbättring.
    Sen tänkte jag testa Bonbons förslag för det lät ju som en dunerkur. Hade tänkt göra det igår, men det blev inte så.

Lovar att skriva igen när jag prövat det. Troligen blir det ikväll! Spännande och se om det hjälper....

• optimisten

Jag fick ett ryck imorse och tog en intensivtoning som jag hade hemma. Har haft ljusa slingor i mitt mörkblonda hår (min naturliga hårfärg är askblond/råttfärgat) och den här intensivtoningen var köpt hos friören i början av förra året innan jag hade slingor. Färgen heter guldbrun 6.3 och jag blev mörkröd/brun. Skulle vilja ha lite mer typ nötbrunt alltså lite ljusare men inte nå rött i, går det att ha färg uppepå intensivtoningen?

• SilentStar

Färgen rukar väl mattas av efter ett tag? Hade inte vågat köra i nån färg direkt efter, vänta några dagar och tvätta håret ofta, annars råder jag dig att gå till en frisör

• Annelitan

Prova ha i balsam som inte är för färgat hår...tror det drar ur färgen i håret fortare..

• Sussi75

Om du känner att du har råd så kan du ju gå till frisören och be dom färga om det. Kan ev behöva avfärgas först. Jag färgade hemma och det blev illrött men min frisör kunde färga över det och sen blev det mycket mycket bättre. Men som sagt - det blir ju lite dyrare än att göra det själv

• 40 plus

Hm.....jag måtte vara ganska lättpåverkad, men när jag var på jobbet idag så fick jag så många komplimanger för mitt hår att jag nästan började hålla med om att det ser ok ut. (snacka om att svänga om.....)Förvånad
    Men jag tror att just det här med att vänja sig spelar en stor roll. Får man sen komplimanger så känns det ju som sagt ännu bättre.
    Har kommit fram till att uppe på huvudet i lampskenet så är färgen faktiskt snygg. Det är bara att nedåt topparna tycker jag fortfarande att det är för mörkbrunt för mitt ansikte.
    Men om jag kör dunderkuren med olivolja, så kanske jag blir för ljus uppe på huvudet. Hrmf.....klurigt det där....

Jag avvaktar nog ett tag. Skulle ju kunna bleka några slingor framöver om jag fortfarande känner mig för mörk.
    Är ändå glad för era tips! Kan komma väl till användning nån gång. Flört Sen kan ju andra bli hjälpta också förstås!
    optimisten: Kanske du borde pröva Bonbons tips med olivolja??
    Berätta gärna hur det går för dig!

• Bonbon

ts,har du någon bild så vi får se hur håret ser ut. det e säkert fint!

• 40 plus

Bonbon: Ska försöka lägga in en bild, men det har inte blivit av än....
    Sen måste jag berätta att jag faktiskt ändå prövade kuren med olivolja över natten i håret. Tyvärr så blev det ingen skillnad. Möjligen dämpades den röda tonen något, vilket inte var så bra. Fast det kan vara inbillning....det var inte mycket i så fall.
    Men min för hoppning om att håret skulle ljusas upp kunde jag tydligen glömma. Men som sagt, ser knappt någon skillnad så det är lugnt.Flört

Svar på tråden Hjälp, håret blev för mörkt färgat!